• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

test

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?

Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie „wtopić”.

Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii

ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?

Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?

Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?

Wieszaki gumowe w układzie wydechowym

Układ wydechowy zamocowany jest na specjalnych wieszakach. To właśnie te niewielkie elementy mają zapobiegać między innymi obijaniu się rur wydechowych, katalizatora i tłumika o podwozie, a jednocześnie odpowiadać za tłumienie drgań. Co zrobić, jeśli wieszaki gumowe pękną i kiedy można podejrzewać, że do tego doszło?

Układ recyrkulacji spalin – działanie i awaryjność

Układ recyrkulacji spalin nazywany w skrócie EGR-em od angielskiego Exhaust Gas Recirculation montuje się w samochodach w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Podstawowe działanie EGR-a polega na ponownym wprowadzeniu do komory spalania określonej ilości spalin. Jak zbudowany jest cały układ? I co może się w nim zepsuć?

Zapach spalin w samochodzie – przyczyny

Spaliny wyczuwalne w kabinie samochodowej powinny być powodem do niepokoju. Dlaczego? Ponieważ ten charakterystyczny zapach w środku pojazdu zawsze oznacza jakąś awarię. Zazwyczaj chodzi o nieszczelności w układzie wydechowym, ale czasami przyczyna tego stanu może być zupełnie inna. Co jeszcze powoduje cofanie się spalin?

Ile kosztuje regeneracja filtra DPF?

Filtry DPF i FAP zaczęto na masową skalę montować w samochodach od czasu wprowadzenia normy emisji spalin Euro 5 ze względu na konieczność ograniczenia emisji cząstek stałych. To właśnie DPF-y odpowiadają za wyłapywanie tych cząstek – mowa o sadzy i popiołach – a następnie za ich wypalanie. Czasami, gdy w filtrze zgromadzi się zbyt dużo osadów, dochodzi do jego zapchania. Wtedy konieczne jest albo przeprowadzenie regeneracji, albo w ostateczności wymiana urządzenia. Na czym polega regeneracja DPF-a i ile kosztuje?

Samochód z silnikiem benzynowym a kolor spalin

Kolor spalin może powiedzieć bardzo dużo o stanie samochodu. Biała albo niebieska barwa dymu świadczy o tym, że poza dawką paliwa spalone zostały jeszcze inne płyny, np. olej. A co z czarnym dymem? Wbrew pozorom to nie tylko diesle dymią na czarno lub szaro – zdarza się to również w autach wyposażonych w jednostki benzynowe. Co dokładnie oznacza kolor spalin w przypadku pojazdów z silnikami benzynowymi i kiedy można podejrzewać, że doszło do awarii jakiegoś podzespołu?

Czym charakteryzują się sportowe układy wydechowe?

Obecnie nawet sportowe układy wydechowe montowane w samochodach startujących w rajdach muszą spełnić określone normy hałasu – do 98 dB przy obrotach na poziomie 2500–3500 na minutę i mieć konkretną budowę wpływającą na czystość spalin. Co dokładnie składa się na sportową wersję wydechu? I czy można taki wydech zastosować w autach z homologacją na drogi?

AdBlue czy Eolys? Zastosowanie płynów do układów wydechowych

Nowoczesne układy wydechowe muszą spełnić wyśrubowane normy czystości spalin. W związku z tym producenci samochodów przez cały czas wprowadzają nowe rozwiązania pozwalające na zmniejszanie ilości szkodliwych substancji w spalinach. Od jakiegoś czasu w pojazdach wykorzystuje się specjalne płyny do układów wydechowych. Najwięcej mówi się o AdBlue, a także o Eolys. Czym się charakteryzują i gdzie się je stosuje?