• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Układ recyrkulacji spalin – działanie i awaryjność

Układ recyrkulacji spalin nazywany w skrócie EGR-em od angielskiego Exhaust Gas Recirculation montuje się w samochodach w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Podstawowe działanie EGR-a polega na ponownym wprowadzeniu do komory spalania określonej ilości spalin. Jak zbudowany jest cały układ? I co może się w nim zepsuć?

Sposób działania EGR-a

Układ recyrkulacji odpowiada za cofanie do komory spalania określonej ilości spalin. Ilość ta zależy od obciążenia jednostki napędowej. Zazwyczaj jest to od 15 do 25% spalin w temperaturze do 650 stopni Celsjusza w przypadku silników z zapłonem iskrowym oraz około 35 do 50% spalin w niższej temperaturze – około 400 stopni Celsjusza – w silnikach z zapłonem samoczynnym. Dzięki ponownemu wprowadzeniu spalin, które zastępują część tlenu, przyspiesza się tempo odparowywania paliwa i jednocześnie ogranicza się emisję szkodliwych tlenków azotu.

Wyróżnia się dwa podstawowe typy układów recyrkulacji spalin: wewnętrzny i zewnętrzny. W wewnętrznym spaliny cofają się do komory spalania w trakcie suwu ssania. Dosłownie opóźniane jest zamykanie zaworów wylotowych, a jednocześnie utrzymuje się otwarcie zaworów dolotowych. Ten układ ma niestety jeden minus – niską wydajność. Dużo wydajniejsze są EGR-y zewnętrzne, w których stosuje się dodatkowy zawór montowany w kolektorze wydechowym. W tym typie spaliny dostają się z kolektora do układu ssącego i w następnej kolejności do komory spalania. Pracą zaworu steruje komputer silnika – otwiera lub zamyka zawór w zależności od potrzeb, odbierając informacje z przepływomierza powietrza, czujnika prędkości obrotowej oraz temperatury płynu chłodzącego.

Awaryjność układu recyrkulacji spalin

Czy układ recyrkulacji spalin może się zepsuć? Niestety tak. Przeważnie przyczyną awarii EGR-a jest jego zanieczyszczenie – im więcej osadów zalegających w układzie, tym większe obciążenie elementów w nim zawartych. Czasami, chociaż znacznie rzadziej, problem wynika z uszkodzenia układów sterujących pracą zaworu. W niektórych przypadkach obserwuje się również wypalenie materiałów w środku zaworu ze względu na temperaturę przepływających przez niego spalin.

Kiedy można podejrzewać awarię EGR-a? Awaria wiąże się zazwyczaj z zapchaniem zaworu. Alarmującym objawem jest zawsze zapalenie się kontrolki „check engine”. Jeżeli dodatkowo pojawia się problem z uzyskaniem większej mocy jednostki napędowej, to zapewne wina EGR-a.

Jednak częściej dochodzi do zablokowania zaworu w pozycji otwartej lub zamkniętej niż do jego całkowitego zapchania. Zablokowania np. w pozycji otwartej nie sposób przegapić – samochód nagle zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, nie przyspiesza tak płynnie jak powinien, a dodatkowo może nie odpalać od razu.

Naprawa EGR-a

Jak można naprawić EGR? W starszych modelach samochodów skuteczne bywa wyczyszczenie zaworu, ale ten sposób nie zawsze się sprawdzi. Najlepiej wymienić EGR na nowy. Niestety to wiąże się z dużymi kosztami – cena oryginalnej części waha się od tysiąca do kilku tysięcy złotych. Z tego względu część kierowców decyduje się na montaż zamiennika albo części regenerowanej.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej