• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Układ recyrkulacji spalin – działanie i awaryjność

Układ recyrkulacji spalin nazywany w skrócie EGR-em od angielskiego Exhaust Gas Recirculation montuje się w samochodach w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Podstawowe działanie EGR-a polega na ponownym wprowadzeniu do komory spalania określonej ilości spalin. Jak zbudowany jest cały układ? I co może się w nim zepsuć?

Sposób działania EGR-a

Układ recyrkulacji odpowiada za cofanie do komory spalania określonej ilości spalin. Ilość ta zależy od obciążenia jednostki napędowej. Zazwyczaj jest to od 15 do 25% spalin w temperaturze do 650 stopni Celsjusza w przypadku silników z zapłonem iskrowym oraz około 35 do 50% spalin w niższej temperaturze – około 400 stopni Celsjusza – w silnikach z zapłonem samoczynnym. Dzięki ponownemu wprowadzeniu spalin, które zastępują część tlenu, przyspiesza się tempo odparowywania paliwa i jednocześnie ogranicza się emisję szkodliwych tlenków azotu.

Wyróżnia się dwa podstawowe typy układów recyrkulacji spalin: wewnętrzny i zewnętrzny. W wewnętrznym spaliny cofają się do komory spalania w trakcie suwu ssania. Dosłownie opóźniane jest zamykanie zaworów wylotowych, a jednocześnie utrzymuje się otwarcie zaworów dolotowych. Ten układ ma niestety jeden minus – niską wydajność. Dużo wydajniejsze są EGR-y zewnętrzne, w których stosuje się dodatkowy zawór montowany w kolektorze wydechowym. W tym typie spaliny dostają się z kolektora do układu ssącego i w następnej kolejności do komory spalania. Pracą zaworu steruje komputer silnika – otwiera lub zamyka zawór w zależności od potrzeb, odbierając informacje z przepływomierza powietrza, czujnika prędkości obrotowej oraz temperatury płynu chłodzącego.

Awaryjność układu recyrkulacji spalin

Czy układ recyrkulacji spalin może się zepsuć? Niestety tak. Przeważnie przyczyną awarii EGR-a jest jego zanieczyszczenie – im więcej osadów zalegających w układzie, tym większe obciążenie elementów w nim zawartych. Czasami, chociaż znacznie rzadziej, problem wynika z uszkodzenia układów sterujących pracą zaworu. W niektórych przypadkach obserwuje się również wypalenie materiałów w środku zaworu ze względu na temperaturę przepływających przez niego spalin.

Kiedy można podejrzewać awarię EGR-a? Awaria wiąże się zazwyczaj z zapchaniem zaworu. Alarmującym objawem jest zawsze zapalenie się kontrolki „check engine”. Jeżeli dodatkowo pojawia się problem z uzyskaniem większej mocy jednostki napędowej, to zapewne wina EGR-a.

Jednak częściej dochodzi do zablokowania zaworu w pozycji otwartej lub zamkniętej niż do jego całkowitego zapchania. Zablokowania np. w pozycji otwartej nie sposób przegapić – samochód nagle zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, nie przyspiesza tak płynnie jak powinien, a dodatkowo może nie odpalać od razu.

Naprawa EGR-a

Jak można naprawić EGR? W starszych modelach samochodów skuteczne bywa wyczyszczenie zaworu, ale ten sposób nie zawsze się sprawdzi. Najlepiej wymienić EGR na nowy. Niestety to wiąże się z dużymi kosztami – cena oryginalnej części waha się od tysiąca do kilku tysięcy złotych. Z tego względu część kierowców decyduje się na montaż zamiennika albo części regenerowanej.

Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej