• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?

Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie „wtopić”.

Problem dotyczy w szczególności nowych samochodów, naszpikowanych elektroniką, która jest podatna na usterki spowodowane zalaniem. Są to wyjątkowo niebezpieczne awarie zagrażające zdrowiu i życiu, których nie można bagatelizować. Na co zatem zwrócić uwagę aby ustrzec się zakupu auta popowodziowego?

Zaniepokoić powinny nas wszystkie ślady wskazujące na obecność wody w aucie – resztki błota w trudno dostępnych do wyczyszczenia miejscach – zwłaszcza pod fotelami, pod deską rozdzielczą czy w szczelinach. Naszą uwagę powinien zwrócić nieprzyjemny zapach. Sprzedawcy którzy chcą ukryć zapach zalanej tapicerki używają intensywnych zawieszek zapachowych lub korzystają z odświeżaczy powietrza co jest bardzo wyczuwalne.

Sprawdź elementy zawieszenia

W kilkuletnich samochodach rdzawe naloty widać na sprężynach, układzie wydechowym oraz wahaczach.

Jeśli w samochodzie jest bardzo duża, zaawansowana korozja układów hamulcowych, świadczy to o dłuższym postoju tego auta oraz kontakcie z wilgocią. Mogą też o tym świadczyć zgnite panewki.

Środek zdradzi historię samochodu

Zwróćmy uwagę na dokładnie wypraną tapicerkę, a dokładnie to boczki drzwi, fotele, plamy oraz zacieki od spodu i wewnątrz tych części, ponieważ często w takich miejscach wilgoć lubi pozostawiać naloty pleśni.

Należy zwrócić uwagę także na takie elementy, na które zazwyczaj nie zwracamy uwagi czyli szyny od foteli, uszczelki progowe oraz na osadzenie koła zapasowego.

Czy w ogłoszeniu o sprzedaż będzie podana informacja, że samochód jest po powodzi?

To zależy od uczciwości sprzedającego. Niestety w większości przypadków nie znajdziemy takiej informacji. Konsekwencje popowodziowego samochodu mogą ciągnąć się latami jeśli zamoknie elektronika.

Z niektórych elementów woda może odparować, lecz zostanie mineralny osad na takich częściach jak np. powierzchni układu scalonego lub w kostkach, a takich jest pełno w samochodzie. Przez co w takich sytuacjach łatwo dochodzi do ogólnego zwarcia, a czasem może i się tak zdarzyć, że w paru miejscach naraz. Bardzo ciężko jest wykryć oraz naprawić takie usterki. Powinniśmy także zwrócić uwagę na równą pracę silnika na wolnych obrotach.

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach to najczęstszy objaw samochodu podtopionego podczas powodzi bądź ulewy:

  • W silnikach benzynowych nierówna praca silnika oznacza najczęściej reakcję elektroniki na blokadę katalizatora zalanego wcześniej wodą
  • w silnikach diesla nierówna praca silnika oznacza najczęściej zatkany filtr cząstek stałych po dostaniu się do niego wody ze szlamem.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej