• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?

Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie „wtopić”.

Problem dotyczy w szczególności nowych samochodów, naszpikowanych elektroniką, która jest podatna na usterki spowodowane zalaniem. Są to wyjątkowo niebezpieczne awarie zagrażające zdrowiu i życiu, których nie można bagatelizować. Na co zatem zwrócić uwagę aby ustrzec się zakupu auta popowodziowego?

Zaniepokoić powinny nas wszystkie ślady wskazujące na obecność wody w aucie – resztki błota w trudno dostępnych do wyczyszczenia miejscach – zwłaszcza pod fotelami, pod deską rozdzielczą czy w szczelinach. Naszą uwagę powinien zwrócić nieprzyjemny zapach. Sprzedawcy którzy chcą ukryć zapach zalanej tapicerki używają intensywnych zawieszek zapachowych lub korzystają z odświeżaczy powietrza co jest bardzo wyczuwalne.

Sprawdź elementy zawieszenia

W kilkuletnich samochodach rdzawe naloty widać na sprężynach, układzie wydechowym oraz wahaczach.

Jeśli w samochodzie jest bardzo duża, zaawansowana korozja układów hamulcowych, świadczy to o dłuższym postoju tego auta oraz kontakcie z wilgocią. Mogą też o tym świadczyć zgnite panewki.

Środek zdradzi historię samochodu

Zwróćmy uwagę na dokładnie wypraną tapicerkę, a dokładnie to boczki drzwi, fotele, plamy oraz zacieki od spodu i wewnątrz tych części, ponieważ często w takich miejscach wilgoć lubi pozostawiać naloty pleśni.

Należy zwrócić uwagę także na takie elementy, na które zazwyczaj nie zwracamy uwagi czyli szyny od foteli, uszczelki progowe oraz na osadzenie koła zapasowego.

Czy w ogłoszeniu o sprzedaż będzie podana informacja, że samochód jest po powodzi?

To zależy od uczciwości sprzedającego. Niestety w większości przypadków nie znajdziemy takiej informacji. Konsekwencje popowodziowego samochodu mogą ciągnąć się latami jeśli zamoknie elektronika.

Z niektórych elementów woda może odparować, lecz zostanie mineralny osad na takich częściach jak np. powierzchni układu scalonego lub w kostkach, a takich jest pełno w samochodzie. Przez co w takich sytuacjach łatwo dochodzi do ogólnego zwarcia, a czasem może i się tak zdarzyć, że w paru miejscach naraz. Bardzo ciężko jest wykryć oraz naprawić takie usterki. Powinniśmy także zwrócić uwagę na równą pracę silnika na wolnych obrotach.

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach to najczęstszy objaw samochodu podtopionego podczas powodzi bądź ulewy:

  • W silnikach benzynowych nierówna praca silnika oznacza najczęściej reakcję elektroniki na blokadę katalizatora zalanego wcześniej wodą
  • w silnikach diesla nierówna praca silnika oznacza najczęściej zatkany filtr cząstek stałych po dostaniu się do niego wody ze szlamem.

Jak sprawdzić sondę lambda?
Sonda lambda to niewielki element montowany w układzie wydechowym, który znacząco wpływa na pracę jednostki napędowej. Zazwyczaj znajduje się w kolektorze, ale nie zawsze tylko tam. W niektórych modelach samochodów wstawia się więcej niż jedną sondę – wówczas dodatkowych czujników można szukać za kolektorem oraz za katalizatorem. W jaki sposób działa sonda lambda? Co można zrobić, żeby ocenić jej pracę? Kiedy w ogóle warto to zrobić? I czy da się ją wymienić samodzielnie?
więcej
Jak skutecznie ograniczyć wydatki na samochód?
Koszty eksploatacji samochodu stale rosną głównie za sprawą wzrostu cen paliw. Jednak eksploatacja to nie tylko tankowanie, lecz także przeglądy, naprawy, ubezpieczenia, parkingi oraz płyny eksploatacyjne. W zależności od tego, jak dużo kilometrów pokonuje się miesięcznie, jak często korzysta z płatnych miejsc postojowych i jaki ma się model auta sumy mogą być niskie, ale mogą być również czterocyfrowe. Co zrobić, żeby skutecznie zredukować wydatki?
więcej
Na co zwrócić szczególną uwagę przy kupowaniu samochodu z dieslem?
Jedni mówią, że samochody z silnikami wysokoprężnymi są lepszym wyborem niż te z jednostkami benzynowymi, bo mają mniejsze spalanie i wysoki moment obrotowy, który wpływa na przyjemność z jazdy. Drudzy zdecydowanie krytykują diesle ze względu na problem z odpaleniem auta w okresie zimowym, gdy temperatury na zewnątrz spadają poniżej zera i z powodu charakterystycznego dźwięku silnika. Jednocześnie przeciwnicy podkreślają, że diesle są drogie w naprawie. Mimo to nie brakuje kierowców szukających używanych pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi.
więcej