• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?

Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie „wtopić”.

Problem dotyczy w szczególności nowych samochodów, naszpikowanych elektroniką, która jest podatna na usterki spowodowane zalaniem. Są to wyjątkowo niebezpieczne awarie zagrażające zdrowiu i życiu, których nie można bagatelizować. Na co zatem zwrócić uwagę aby ustrzec się zakupu auta popowodziowego?

Zaniepokoić powinny nas wszystkie ślady wskazujące na obecność wody w aucie – resztki błota w trudno dostępnych do wyczyszczenia miejscach – zwłaszcza pod fotelami, pod deską rozdzielczą czy w szczelinach. Naszą uwagę powinien zwrócić nieprzyjemny zapach. Sprzedawcy którzy chcą ukryć zapach zalanej tapicerki używają intensywnych zawieszek zapachowych lub korzystają z odświeżaczy powietrza co jest bardzo wyczuwalne.

Sprawdź elementy zawieszenia

W kilkuletnich samochodach rdzawe naloty widać na sprężynach, układzie wydechowym oraz wahaczach.

Jeśli w samochodzie jest bardzo duża, zaawansowana korozja układów hamulcowych, świadczy to o dłuższym postoju tego auta oraz kontakcie z wilgocią. Mogą też o tym świadczyć zgnite panewki.

Środek zdradzi historię samochodu

Zwróćmy uwagę na dokładnie wypraną tapicerkę, a dokładnie to boczki drzwi, fotele, plamy oraz zacieki od spodu i wewnątrz tych części, ponieważ często w takich miejscach wilgoć lubi pozostawiać naloty pleśni.

Należy zwrócić uwagę także na takie elementy, na które zazwyczaj nie zwracamy uwagi czyli szyny od foteli, uszczelki progowe oraz na osadzenie koła zapasowego.

Czy w ogłoszeniu o sprzedaż będzie podana informacja, że samochód jest po powodzi?

To zależy od uczciwości sprzedającego. Niestety w większości przypadków nie znajdziemy takiej informacji. Konsekwencje popowodziowego samochodu mogą ciągnąć się latami jeśli zamoknie elektronika.

Z niektórych elementów woda może odparować, lecz zostanie mineralny osad na takich częściach jak np. powierzchni układu scalonego lub w kostkach, a takich jest pełno w samochodzie. Przez co w takich sytuacjach łatwo dochodzi do ogólnego zwarcia, a czasem może i się tak zdarzyć, że w paru miejscach naraz. Bardzo ciężko jest wykryć oraz naprawić takie usterki. Powinniśmy także zwrócić uwagę na równą pracę silnika na wolnych obrotach.

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach to najczęstszy objaw samochodu podtopionego podczas powodzi bądź ulewy:

  • W silnikach benzynowych nierówna praca silnika oznacza najczęściej reakcję elektroniki na blokadę katalizatora zalanego wcześniej wodą
  • w silnikach diesla nierówna praca silnika oznacza najczęściej zatkany filtr cząstek stałych po dostaniu się do niego wody ze szlamem.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej