• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego samochód nagle spala dużo więcej paliwa niż dotychczas?

Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?

Na jedno z postawionych pytań możemy odpowiedzieć od razu – nie zawsze nagły wzrost spalania równa się poważny problem, który będzie drogi w naprawie. Często przyczyny są błahe i da się ich pozbyć nawet bez wizyty w warsztacie. Trzeba tylko wiedzieć, czego szukać.

Jakość paliwa a spalanie

Po pierwsze, warto się zastanowić, czy przypadkiem nie zmieniło się stacji benzynowej. Gorszej jakości paliwo może nie tylko szybciej się zużywać, lecz także wpływać na moc – to czuć szczególnie przy przyspieszaniu oraz na szarpanie i gaśnięcie silnika w trakcie jazdy.

Jak sobie z tym poradzić? Najlepiej spuścić całe paliwo z baku, wymienić filtr i zalać nowym, sprawdzonym z renomowanej stacji.

A co z oponami?

Drugą pozornie błahą przyczyną jest spadek ciśnienia w kołach. Jeżeli w oponach brakuje powietrza, opór, który musi pokonać samochód w trakcie jazdy zdecydowanie wzrasta, dlatego potrzebuje więcej energii do wykonania pracy – wprawienia pojazdu w ruch. W efekcie spalanie może być większe nawet o 0,5 l na 100 km.

Jak sobie z tym poradzić? W starszych modelach pojazdów regularnie (najlepiej raz w miesiącu) sprawdzać poziom powietrza w oponach. W nowszych reagować na odczyty z czujników i dopompowywać powietrze wtedy, gdy jest taka potrzeba.

Niesprawna klimatyzacja

Po trzecie, powodem większego spalania może być awaria klimatyzacji. Wiadomo, że klimatyzacja w ogóle wpływa na zużycie paliwa, ale układ z niesprawną sprężarką albo zbyt małą ilością czynnika chłodzącego nie tylko będzie słabiej chłodził, lecz także obciążał silnik.

Jak sobie z tym poradzić? Skontrolować stan klimatyzacji w profesjonalnym warsztacie i wykonać niezbędne naprawy.

Hamulce, które stawiają opór

Po czwarte, podobnie jak w przypadku zbyt niskiego ciśnienia w kołach, przyczyną zwiększonego zużycia paliwa może być opór stawiany przez hamulce. Warto sprawdzić, w jakim stanie są tarcze i klocki i ocenić poziom płynu hamulcowego.

Jak sobie z tym poradzić? Najlepiej regularnie wymieniać części eksploatacyjne i nie zapominać o przeglądach, a jeżeli już dojdzie do zapieczenia hamulców, wymienić je na nowe.

Układ zapłonowy

Co jeszcze warto sprawdzić, jeżeli zauważamy znaczący wzrost spalania, a żadna z wyżej wymienionych przyczyn nie jest powodem takiego stanu? Układ zapłonowy. Niesprawne świece zapłonowe i żarowe, dziurawe przewody zapłonowe czy niedziałające prawidłowo cewki mogą wpływać na pobór paliwa.

Jak sobie z tym poradzić? Pozostaje jedynie wizyta w warsztacie w celu oceny stanu układu i – jeżeli to konieczne – wymiany poszczególnych elementów.

Układ wtryskowy

Jeżeli to nie układ zapłonowy, to może wtryskowy? Zużyte wtryskiwacze w dieslach znacząco podnoszą spalanie. Tej awarii obawia się większość kierowców ze względu na koszty naprawy.

Jak sobie z tym poradzić? Czasami wtryskiwacze da się zregenerować i to dobry sposób na obniżenie kosztów. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, trzeba je wymienić i przygotować się na dużą sumę do zapłaty – rzędu kilku tysięcy złotych.

Sonda lambda

Na koniec zostaje jeszcze niewielki czujnik, który ma bardzo duży wpływ na pracę jednostki napędowej, w tym na zużycie paliwa. Mowa o sondzie lambda. Jeżeli ten element układu wydechowego zostanie uszkodzony, będzie podawał nieprawidłowe informacje do komputera i tym samym wpływał na skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Skutek? Zwiększone spalanie.

Jak sobie z tym poradzić? Sondy lambda da się jedynie wymienić na nowe. Na szczęście koszt naprawy nie jest duży – mieści się w granicy kilkuset złotych.

W jaki sposób można wymusić wypalanie filtra DPF?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
więcej
Czym się różni filtr GPF od DPF?
DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?
więcej