• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?

Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?

Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju silnikowego zauważycie, że jest go więcej niż podczas ostatniej kontroli, powinniście zarezerwować termin wizyty w warsztacie i to jak najszybciej. Dlaczego? Ponieważ niespodziewane przybywanie tego płynu eksploatacyjnego może świadczyć o poważnej awarii.

Olej plus płyn chłodniczy

Po pierwsze wzrost ilości oleju silnikowego w zbiorniku może świadczyć o przeciekaniu płynu chłodniczego i mieszaniu się tych dwóch substancji. Z jakiego powodu tak się dzieje? Zazwyczaj przyczyna leży w uszkodzeniu jednego z podzespołów układu chłodniczego – najczęściej uszczelki pod głowicą.

Jak samodzielnie rozpoznać, że chodzi właśnie o przedostawanie się płynu chłodniczego? Można spróbować ocenić barwę oleju. Jeżeli jest jaśniejszy, a do tego poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym wygląda na zdecydowanie niższy niż do tej pory, prawdopodobnie naprawa będzie bardzo kosztowna.

Wymiana uszczelki pod głowicą, jej splanowanie, ocenienie szczelności pozostałych elementów układu i robocizna wyniosą od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Przedostawanie się paliwa do oleju

Po drugie, jeżeli zauważa się wzrost poziomu oleju silnikowego, warto sprawdzić czy nie czuć w nim zapachu paliwa. Gdy się tak dzieje, a przy tym olej jest mniej lepki niż zazwyczaj, prawdopodobnie konieczny będzie generalny remont silnika albo nawet jego wymiana na używany, ale sprawny model. Olej przecieka do komory spalania tylko wtedy, gdy dochodzi do rozszczelnienia pierścieni tłokowych.

Kiedy podejrzewa się przedostawanie się paliwa do oleju, trzeba jak najszybciej podjechać do warsztatu dlatego, że taka mieszanka ma zdecydowanie mniejsze właściwości smarne od samego oleju. A nieodpowiednie smarowanie może spowodować zatarcie jednostki napędowej. Koszty naprawy całego silnika w przypadku starszych samochodów niejednokrotnie okazują się nieopłacalne.

Awaria filtra cząstek stałych

Po trzecie nadmiar oleju w zbiorniku czasami wynika z awarii filtra cząstek stałych popularnie nazywanego DPF-em. Dlaczego tak się dzieje? W filtrze zbierają się osady, które muszą być regularnie wypalane. Procesem wypalania steruje komputer. Jeżeli uzna, że filtr powinien zostać zregenerowany, czyli oczyszczony, zacznie podawać zwiększoną dawkę paliwa potrzebną do tego procesu. W teorii całe paliwo powinno zostać wypalone, ale gdy kierowca nie stworzy odpowiednich warunków – nie będzie jechał ze stałą prędkością bez zmniejszania lub zwiększania obrotów przez minimum 15 minut – pozostałe paliwo przedostanie się do oleju. W efekcie pomieszania obu substancji dojdzie do zmniejszenia właściwości smarnych, a stąd już prosta droga do zatarcia silnika.

Jak rozpoznać, że chodzi o awarię DPF-a? Objawy będą zauważalne już na pierwszy rzut oka. Niewłaściwe działanie filtra podnosi poziom oleju nawet o litr.

Ile kosztuje naprawa filtra cząstek stałych? Od kilkuset złotych, jeżeli urządzenie uda się zregenerować, do nawet kilku tysięcy, jeśli trzeba będzie kupić nowe.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej