• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?

Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?

Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju silnikowego zauważycie, że jest go więcej niż podczas ostatniej kontroli, powinniście zarezerwować termin wizyty w warsztacie i to jak najszybciej. Dlaczego? Ponieważ niespodziewane przybywanie tego płynu eksploatacyjnego może świadczyć o poważnej awarii.

Olej plus płyn chłodniczy

Po pierwsze wzrost ilości oleju silnikowego w zbiorniku może świadczyć o przeciekaniu płynu chłodniczego i mieszaniu się tych dwóch substancji. Z jakiego powodu tak się dzieje? Zazwyczaj przyczyna leży w uszkodzeniu jednego z podzespołów układu chłodniczego – najczęściej uszczelki pod głowicą.

Jak samodzielnie rozpoznać, że chodzi właśnie o przedostawanie się płynu chłodniczego? Można spróbować ocenić barwę oleju. Jeżeli jest jaśniejszy, a do tego poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym wygląda na zdecydowanie niższy niż do tej pory, prawdopodobnie naprawa będzie bardzo kosztowna.

Wymiana uszczelki pod głowicą, jej splanowanie, ocenienie szczelności pozostałych elementów układu i robocizna wyniosą od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Przedostawanie się paliwa do oleju

Po drugie, jeżeli zauważa się wzrost poziomu oleju silnikowego, warto sprawdzić czy nie czuć w nim zapachu paliwa. Gdy się tak dzieje, a przy tym olej jest mniej lepki niż zazwyczaj, prawdopodobnie konieczny będzie generalny remont silnika albo nawet jego wymiana na używany, ale sprawny model. Olej przecieka do komory spalania tylko wtedy, gdy dochodzi do rozszczelnienia pierścieni tłokowych.

Kiedy podejrzewa się przedostawanie się paliwa do oleju, trzeba jak najszybciej podjechać do warsztatu dlatego, że taka mieszanka ma zdecydowanie mniejsze właściwości smarne od samego oleju. A nieodpowiednie smarowanie może spowodować zatarcie jednostki napędowej. Koszty naprawy całego silnika w przypadku starszych samochodów niejednokrotnie okazują się nieopłacalne.

Awaria filtra cząstek stałych

Po trzecie nadmiar oleju w zbiorniku czasami wynika z awarii filtra cząstek stałych popularnie nazywanego DPF-em. Dlaczego tak się dzieje? W filtrze zbierają się osady, które muszą być regularnie wypalane. Procesem wypalania steruje komputer. Jeżeli uzna, że filtr powinien zostać zregenerowany, czyli oczyszczony, zacznie podawać zwiększoną dawkę paliwa potrzebną do tego procesu. W teorii całe paliwo powinno zostać wypalone, ale gdy kierowca nie stworzy odpowiednich warunków – nie będzie jechał ze stałą prędkością bez zmniejszania lub zwiększania obrotów przez minimum 15 minut – pozostałe paliwo przedostanie się do oleju. W efekcie pomieszania obu substancji dojdzie do zmniejszenia właściwości smarnych, a stąd już prosta droga do zatarcia silnika.

Jak rozpoznać, że chodzi o awarię DPF-a? Objawy będą zauważalne już na pierwszy rzut oka. Niewłaściwe działanie filtra podnosi poziom oleju nawet o litr.

Ile kosztuje naprawa filtra cząstek stałych? Od kilkuset złotych, jeżeli urządzenie uda się zregenerować, do nawet kilku tysięcy, jeśli trzeba będzie kupić nowe.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej