• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii

Układ recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?

Układ recyrkulacji spalin (Exhaust Gas Recirculation) w skrócie nazywany EGR-em pełni jedną podstawową funkcję – zmniejsza zawartość szkodliwych tlenków azotu w spalinach i tym samym ogranicza ich emisję do atmosfery. Najważniejszą częścią układu jest zawór pneumatyczny lub elektryczny sterujący ilością spalin, które wracają z powrotem do silnika. O tym, kiedy zawór ma się otworzyć, a kiedy zamknąć, decyduje komputer jednostki napędowej.

Montaż EGR-a jest ukłonem w stronę ekologii, ale ze względu na koszt ewentualnej naprawy tego podzespołu, jego wpływ na zmniejszenie osiągów samochodu i zwiększenie spalania, wielu kierowców unika aut z tym układem. Jakie są najczęstsze awarie EGR-a? Problem z zabrudzeniem zaworu, z mechanizmem sterującym pracą zaworu oraz z chłodnicą.

Jakie funkcje pełni chłodnica EGR?

Ten ostatni element, czyli chłodnica, montowana jest obecnie praktycznie we wszystkich samochodach z EGR-em bez względu na pojemność silnika. Chłodnicę tworzą dwie niewielkie rury – jedna znajdująca się w drugiej – rozdzielone tak zwanym płaszczem wodnym wypełnionym płynem chłodniczym.

Jak działa chłodnica zaworu recyrkulacji spalin? Jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za chłodzenie spalin, które mają zostać skierowane ponownie do komory spalania silnika. Po co się to robi? Aby zmniejszyć objętość tych gazów i tym samym móc wtłoczyć do jednostki napędowej większą ich ilość.

Jak rozpoznać awarię chłodnicy zaworu EGR?

Kiedy można podejrzewać, że doszło do awarii chłodnicy zaworu? Podstawowe objawy uszkodzenia tego podzespołu to obecność spalin w układzie chłodzenia – zdarza się najczęściej – i ubywanie płynu chłodniczego – zdarza się nieco rzadziej, ale jest charakterystyczne głównie dla tego podzespołu. Problem z diagnostyką uszkodzenia chłodnicy EGR-a polega na tym, że wspomniane objawy są identyczne jak te, które daje pęknięcie uszczelki pod głowicą. Wobec tego czasami w warsztatach wymienia się uszczelkę i naraża klienta na bardzo wysokie koszty rzędu nawet kilku tysięcy złotych, a jednocześnie nie likwiduje awarii.

Im dłużej samochód porusza się z uszkodzoną chłodnicą, tym większe ryzyko zatarcia silnika. Dlaczego się tak dzieje? Ponieważ w wyniku ubytku płynu chłodniczego jego zbyt mała ilość trafia do całego układu chłodzenia i przez to chłodzenie jest nieefektywne.

Naprawa chłodnicy EGR-a

Jak naprawia się tego typu awarię? Jedyny sposób to zamontowanie nowej chłodnicy i wymiana płynu chłodniczego. Ile to może kosztować? Od kilkuset złotych w górę zapłacicie za samą chłodnicę, a trzeba do tego doliczyć jeszcze kwotę za płyn i tak zwaną robociznę. Mimo to nie warto zwlekać z usunięciem uszkodzenia, ponieważ zatarty silnik jest dużo większym – i droższym w naprawie – problemem.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej