• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii

Układ recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?

Układ recyrkulacji spalin (Exhaust Gas Recirculation) w skrócie nazywany EGR-em pełni jedną podstawową funkcję – zmniejsza zawartość szkodliwych tlenków azotu w spalinach i tym samym ogranicza ich emisję do atmosfery. Najważniejszą częścią układu jest zawór pneumatyczny lub elektryczny sterujący ilością spalin, które wracają z powrotem do silnika. O tym, kiedy zawór ma się otworzyć, a kiedy zamknąć, decyduje komputer jednostki napędowej.

Montaż EGR-a jest ukłonem w stronę ekologii, ale ze względu na koszt ewentualnej naprawy tego podzespołu, jego wpływ na zmniejszenie osiągów samochodu i zwiększenie spalania, wielu kierowców unika aut z tym układem. Jakie są najczęstsze awarie EGR-a? Problem z zabrudzeniem zaworu, z mechanizmem sterującym pracą zaworu oraz z chłodnicą.

Jakie funkcje pełni chłodnica EGR?

Ten ostatni element, czyli chłodnica, montowana jest obecnie praktycznie we wszystkich samochodach z EGR-em bez względu na pojemność silnika. Chłodnicę tworzą dwie niewielkie rury – jedna znajdująca się w drugiej – rozdzielone tak zwanym płaszczem wodnym wypełnionym płynem chłodniczym.

Jak działa chłodnica zaworu recyrkulacji spalin? Jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za chłodzenie spalin, które mają zostać skierowane ponownie do komory spalania silnika. Po co się to robi? Aby zmniejszyć objętość tych gazów i tym samym móc wtłoczyć do jednostki napędowej większą ich ilość.

Jak rozpoznać awarię chłodnicy zaworu EGR?

Kiedy można podejrzewać, że doszło do awarii chłodnicy zaworu? Podstawowe objawy uszkodzenia tego podzespołu to obecność spalin w układzie chłodzenia – zdarza się najczęściej – i ubywanie płynu chłodniczego – zdarza się nieco rzadziej, ale jest charakterystyczne głównie dla tego podzespołu. Problem z diagnostyką uszkodzenia chłodnicy EGR-a polega na tym, że wspomniane objawy są identyczne jak te, które daje pęknięcie uszczelki pod głowicą. Wobec tego czasami w warsztatach wymienia się uszczelkę i naraża klienta na bardzo wysokie koszty rzędu nawet kilku tysięcy złotych, a jednocześnie nie likwiduje awarii.

Im dłużej samochód porusza się z uszkodzoną chłodnicą, tym większe ryzyko zatarcia silnika. Dlaczego się tak dzieje? Ponieważ w wyniku ubytku płynu chłodniczego jego zbyt mała ilość trafia do całego układu chłodzenia i przez to chłodzenie jest nieefektywne.

Naprawa chłodnicy EGR-a

Jak naprawia się tego typu awarię? Jedyny sposób to zamontowanie nowej chłodnicy i wymiana płynu chłodniczego. Ile to może kosztować? Od kilkuset złotych w górę zapłacicie za samą chłodnicę, a trzeba do tego doliczyć jeszcze kwotę za płyn i tak zwaną robociznę. Mimo to nie warto zwlekać z usunięciem uszkodzenia, ponieważ zatarty silnik jest dużo większym – i droższym w naprawie – problemem.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej