• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak dobrać katalizator uniwersalny do samochodu?

Kiedy przychodzi do wymiany katalizatora, praktycznie każdy kierowca szuka oszczędności. Nic dziwnego, skoro nowe oryginalne katalizatory kosztują średnio około kilku tysięcy złotych albo więcej, jeżeli jeździmy sportowym modelem samochodu. Sposobem na redukcję kosztów jest m.in. zakup uniwersalnego zamiennika. Ale nie tylko. Jak dobrać katalizator uniwersalny i co jeszcze można zrobić, żeby zapłacić jak najmniej?

Obecnie każdy samochód wyposażony jest w katalizator. Ten element układu wydechowego odpowiada za redukcję ilości szkodliwych substancji przedostających się do atmosfery. W efekcie dzięki zastosowaniu katalizatorów pojazdy mogą spełniać coraz bardziej restrykcyjne normy czystości spalin. Jedyny problem z tymi podzespołami polega na tym, że po pewnym czasie ulegają one zapchaniu, szczególnie, gdy auto wykorzystujemy głównie do jazdy po mieście. Jeśli rzeczywiście katalizator przestanie działać prawidłowo, można próbować go zregenerować, o ile wcześniej nie był poddawany takim działaniom, albo kupić nowy. Jednak zakup katalizatora to bardzo duży koszt.

Dlaczego cena za ten podzespół jest taka wygórowana? Wynika to z zawartości metali szlachetnych we wkładzie. Katalizatory mogą mieć wkłady ceramiczne lub metalowe w zależności od modelu. Wszystkie są pokrywane metalami szlachetnymi – rodem, palladem i platyną – które umożliwiają zachodzenie reakcji katalitycznych. Jednocześnie wpływają na kwotę, którą trzeba zapłacić za katalizator.

Czym różni się katalizator uniwersalny od oryginalnego?

Z tego powodu wielu kierowców szuka zamienników, czyli tak zwanych katalizatorów uniwersalnych. Czym różnią się one od oryginalnych części? Mają identyczne właściwości i sposób działania, ale mniejsze wysycenie metalami szlachetnymi i są tańsze w produkcji. Dodatkowo hasło „uniwersalny”, a więc pasujący zazwyczaj do co najmniej kilku modeli, oznacza, że katalizator nie będzie idealnie dobrany do konkretnego pojazdu. W związku z tym przed zakupem wersji uniwersalnej trzeba mieć na uwadze, że czasami dopasowanie tego typu katalizatora jest bardziej problematyczne niż mogłoby się wydawać.

Jak dopasować katalizator uniwersalny?

Na co trzeba zwrócić uwagę przy zakupie katalizatora uniwersalnego? W związku z tym, że różne modele pojazdów wymagają m.in. różnej wielkości elementów układu wydechowego i powinny spełniać normy Euro zgodne z rokiem produkcji auta, najlepiej zdać się na pomoc profesjonalistów. Sprzedawcy pracujący na co dzień w sklepach z częściami motoryzacyjnymi na podstawie numeru VIN pojazdu, marki, modelu, roku produkcji i pojemności silnika są w stanie doradzić, który katalizator uniwersalny powinien pasować do naszego samochodu. Można również sprawdzić numer samego katalizatora, ale bywa to nieco utrudnione ze względu na lokalizację tego podzespołu.

Co zrobić, żeby zaoszczędzić na katalizatorze?

Jeśli kierowcy obawiają się zakupu katalizatora uniwersalnego, co w wielu przypadkach jest zasadne, mogą w inny sposób zmniejszyć koszty wymiany tego elementu układu wydechowego. Sprzedaż zużytego katalizatora w punkcie skupu pozwala odzyskać od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych i tym samym realnie wpłynąć na cenę naprawy samochodu.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej