• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak dobrać katalizator uniwersalny do samochodu?

Kiedy przychodzi do wymiany katalizatora, praktycznie każdy kierowca szuka oszczędności. Nic dziwnego, skoro nowe oryginalne katalizatory kosztują średnio około kilku tysięcy złotych albo więcej, jeżeli jeździmy sportowym modelem samochodu. Sposobem na redukcję kosztów jest m.in. zakup uniwersalnego zamiennika. Ale nie tylko. Jak dobrać katalizator uniwersalny i co jeszcze można zrobić, żeby zapłacić jak najmniej?

Obecnie każdy samochód wyposażony jest w katalizator. Ten element układu wydechowego odpowiada za redukcję ilości szkodliwych substancji przedostających się do atmosfery. W efekcie dzięki zastosowaniu katalizatorów pojazdy mogą spełniać coraz bardziej restrykcyjne normy czystości spalin. Jedyny problem z tymi podzespołami polega na tym, że po pewnym czasie ulegają one zapchaniu, szczególnie, gdy auto wykorzystujemy głównie do jazdy po mieście. Jeśli rzeczywiście katalizator przestanie działać prawidłowo, można próbować go zregenerować, o ile wcześniej nie był poddawany takim działaniom, albo kupić nowy. Jednak zakup katalizatora to bardzo duży koszt.

Dlaczego cena za ten podzespół jest taka wygórowana? Wynika to z zawartości metali szlachetnych we wkładzie. Katalizatory mogą mieć wkłady ceramiczne lub metalowe w zależności od modelu. Wszystkie są pokrywane metalami szlachetnymi – rodem, palladem i platyną – które umożliwiają zachodzenie reakcji katalitycznych. Jednocześnie wpływają na kwotę, którą trzeba zapłacić za katalizator.

Czym różni się katalizator uniwersalny od oryginalnego?

Z tego powodu wielu kierowców szuka zamienników, czyli tak zwanych katalizatorów uniwersalnych. Czym różnią się one od oryginalnych części? Mają identyczne właściwości i sposób działania, ale mniejsze wysycenie metalami szlachetnymi i są tańsze w produkcji. Dodatkowo hasło „uniwersalny”, a więc pasujący zazwyczaj do co najmniej kilku modeli, oznacza, że katalizator nie będzie idealnie dobrany do konkretnego pojazdu. W związku z tym przed zakupem wersji uniwersalnej trzeba mieć na uwadze, że czasami dopasowanie tego typu katalizatora jest bardziej problematyczne niż mogłoby się wydawać.

Jak dopasować katalizator uniwersalny?

Na co trzeba zwrócić uwagę przy zakupie katalizatora uniwersalnego? W związku z tym, że różne modele pojazdów wymagają m.in. różnej wielkości elementów układu wydechowego i powinny spełniać normy Euro zgodne z rokiem produkcji auta, najlepiej zdać się na pomoc profesjonalistów. Sprzedawcy pracujący na co dzień w sklepach z częściami motoryzacyjnymi na podstawie numeru VIN pojazdu, marki, modelu, roku produkcji i pojemności silnika są w stanie doradzić, który katalizator uniwersalny powinien pasować do naszego samochodu. Można również sprawdzić numer samego katalizatora, ale bywa to nieco utrudnione ze względu na lokalizację tego podzespołu.

Co zrobić, żeby zaoszczędzić na katalizatorze?

Jeśli kierowcy obawiają się zakupu katalizatora uniwersalnego, co w wielu przypadkach jest zasadne, mogą w inny sposób zmniejszyć koszty wymiany tego elementu układu wydechowego. Sprzedaż zużytego katalizatora w punkcie skupu pozwala odzyskać od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych i tym samym realnie wpłynąć na cenę naprawy samochodu.

W jaki sposób można wymusić wypalanie filtra DPF?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
więcej
Czym się różni filtr GPF od DPF?
DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?
więcej
Dlaczego samochód nagle spala dużo więcej paliwa niż dotychczas?
Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?
więcej