• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Wieszaki gumowe w układzie wydechowym

Układ wydechowy zamocowany jest na specjalnych wieszakach. To właśnie te niewielkie elementy mają zapobiegać między innymi obijaniu się rur wydechowych, katalizatora i tłumika o podwozie, a jednocześnie odpowiadać za tłumienie drgań. Co zrobić, jeśli wieszaki gumowe pękną i kiedy można podejrzewać, że do tego doszło?

Większość kierowców wie, że układ wydechowy tworzą katalizator, sonda lambda, tłumiki oraz rura wydechowa. O tych elementach pamięta się najczęściej, ponieważ mogą one ulegać awariom i to w większości kosztownych w naprawach. Mało kto zwraca uwagę na części mocujące cały układ do karoserii samochodu. Mowa o tytułowych wieszakach, które tłumią drgania i jednocześnie zapobiegają rezonowaniu wydechu o podwozie.

Jak rozpoznać uszkodzenie wieszaków?

Wieszaki urywają się stosunkowo rzadko, ale jednak się to zdarza. Kiedy powinna się nam zapalić czerwona lampka ostrzegawcza? Gdy spod podwozia nagle słychać niestandardowe dźwięki. Wówczas najlepiej sprawdzić stan układu wydechowego, w tym wspomnianych wieszaków. Do tego celu konieczny będzie podnośnik albo kanał, żeby zobaczyć pojazd od spodu. Jak ocenić jakość wieszaków? Wystarczy dość mocno poruszać elementami układu i zweryfikować, czy nie obijają się o karoserię. Jeśli tak, wieszaki trzeba będzie po prostu wymienić.

Wymiana wieszaków gumowych

W jaki sposób wymienia się wieszaki? Wystarczy wysunąć gumy jedna po drugiej i wstawić nowe. Cały proces nie jest skomplikowany, nie wymaga również użycia specjalistycznych narzędzi. Z tego względu można go przeprowadzić w warunkach domowych.

Co istotne, nowe wieszaki muszą być przeznaczone do danego modelu samochodu. Wbrew pozorom te niewielkie elementy różnią się znacząco między sobą – chodzi o wielkość, kształt i wytrzymałość – dlatego, aby uzyskać jak najlepszy efekt, trzeba dobrać je do posiadanego pojazdu. Nowe wieszaki powinny być dosłownie identyczne jak te zużyte.

Przy montażu uważajcie, żeby nie doszło do uszkodzenia gumowych elementów, ponieważ wpłynie to na ich trwałość. Dodatkowo, warto pamiętać, że wieszak przeznaczony do założenia przy katalizatorze wykonuje się z innych materiałów takich jak silikon lub mieszanka gumowa, dlatego będzie miał inny kolor niż pozostałe elementy układu.

Trwałość części oryginalnych i zamienników

Co prawda wieszaki gumowe nie należą do drogich części układu wydechowego, ale czasami trudno je dostać w oryginalnej wersji. Wtedy nie ma wyjścia, trzeba założyć zamienniki. Lepiej jednak, jeżeli istnieje taka możliwość, poszukać oryginalnych wieszaków, ponieważ wytwarza się je zazwyczaj z trwalszych materiałów niż zamienniki. Mówi się, że wieszaki montowane fabrycznie mają trwałość do 5 lat, a dla porównania zamienniki wytrzymują maksymalnie 3 lata.

Jeszcze raz podkreślmy – bardzo istotne jest dobranie części do danego modelu samochodu. Dlaczego? Ponieważ produkuje się je pod konkretne obciążenia. Cały układ wydechowy waży od kilku do kilkunastu kilogramów, więc rozbieżność w wytrzymałości wieszaków gumowych będzie duża.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej