• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Wieszaki gumowe w układzie wydechowym

Układ wydechowy zamocowany jest na specjalnych wieszakach. To właśnie te niewielkie elementy mają zapobiegać między innymi obijaniu się rur wydechowych, katalizatora i tłumika o podwozie, a jednocześnie odpowiadać za tłumienie drgań. Co zrobić, jeśli wieszaki gumowe pękną i kiedy można podejrzewać, że do tego doszło?

Większość kierowców wie, że układ wydechowy tworzą katalizator, sonda lambda, tłumiki oraz rura wydechowa. O tych elementach pamięta się najczęściej, ponieważ mogą one ulegać awariom i to w większości kosztownych w naprawach. Mało kto zwraca uwagę na części mocujące cały układ do karoserii samochodu. Mowa o tytułowych wieszakach, które tłumią drgania i jednocześnie zapobiegają rezonowaniu wydechu o podwozie.

Jak rozpoznać uszkodzenie wieszaków?

Wieszaki urywają się stosunkowo rzadko, ale jednak się to zdarza. Kiedy powinna się nam zapalić czerwona lampka ostrzegawcza? Gdy spod podwozia nagle słychać niestandardowe dźwięki. Wówczas najlepiej sprawdzić stan układu wydechowego, w tym wspomnianych wieszaków. Do tego celu konieczny będzie podnośnik albo kanał, żeby zobaczyć pojazd od spodu. Jak ocenić jakość wieszaków? Wystarczy dość mocno poruszać elementami układu i zweryfikować, czy nie obijają się o karoserię. Jeśli tak, wieszaki trzeba będzie po prostu wymienić.

Wymiana wieszaków gumowych

W jaki sposób wymienia się wieszaki? Wystarczy wysunąć gumy jedna po drugiej i wstawić nowe. Cały proces nie jest skomplikowany, nie wymaga również użycia specjalistycznych narzędzi. Z tego względu można go przeprowadzić w warunkach domowych.

Co istotne, nowe wieszaki muszą być przeznaczone do danego modelu samochodu. Wbrew pozorom te niewielkie elementy różnią się znacząco między sobą – chodzi o wielkość, kształt i wytrzymałość – dlatego, aby uzyskać jak najlepszy efekt, trzeba dobrać je do posiadanego pojazdu. Nowe wieszaki powinny być dosłownie identyczne jak te zużyte.

Przy montażu uważajcie, żeby nie doszło do uszkodzenia gumowych elementów, ponieważ wpłynie to na ich trwałość. Dodatkowo, warto pamiętać, że wieszak przeznaczony do założenia przy katalizatorze wykonuje się z innych materiałów takich jak silikon lub mieszanka gumowa, dlatego będzie miał inny kolor niż pozostałe elementy układu.

Trwałość części oryginalnych i zamienników

Co prawda wieszaki gumowe nie należą do drogich części układu wydechowego, ale czasami trudno je dostać w oryginalnej wersji. Wtedy nie ma wyjścia, trzeba założyć zamienniki. Lepiej jednak, jeżeli istnieje taka możliwość, poszukać oryginalnych wieszaków, ponieważ wytwarza się je zazwyczaj z trwalszych materiałów niż zamienniki. Mówi się, że wieszaki montowane fabrycznie mają trwałość do 5 lat, a dla porównania zamienniki wytrzymują maksymalnie 3 lata.

Jeszcze raz podkreślmy – bardzo istotne jest dobranie części do danego modelu samochodu. Dlaczego? Ponieważ produkuje się je pod konkretne obciążenia. Cały układ wydechowy waży od kilku do kilkunastu kilogramów, więc rozbieżność w wytrzymałości wieszaków gumowych będzie duża.

Czym jest system eSCOR?
Wiesz, w jaki sposób szacuje się ryzyko ubezpieczeniowe? Na jakiej podstawie określa się prawdopodobieństwo spowodowania szkody przez kierowcę? I jak to wpływa na wysokość składek na ubezpieczenie OC i AC? Od lutego 2023 roku możesz otrzymać ocenę ryzyka, korzystając z usługi eSCOR. Czym dokładnie jest eSCOR i jak działa?
więcej
Wszystko, co warto wiedzieć o zatrzymaniu prawa jazdy
Każdy kierowca, który znacząco przekracza prędkość lub w inny sposób łamie przepisy, musi się liczyć z tym, że w razie złapania przez policję może stracić prawo jazdy. Kiedy funkcjonariusze mają obowiązek zatrzymać prawo jazdy? Na ile zgodnie z przepisami powinni to zrobić? Jak odzyskać dokument? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym artykule.
więcej
Co zrobić, gdy dojdzie do uszkodzenia samochodu w trakcie odśnieżania?
Zima to trudny okres dla kierowców. Gdy zaczynają się przymrozki i opady śniegu, muszą sobie poradzić nie tylko z zamarzającymi zamkami i parującymi szybami, lecz także z odśnieżaniem. Z tym ostatnim mierzą się również drogowcy, którzy mają za zadanie oczyścić drogi z błota, śniegu i lodu, używając pługów, solarek oraz piaskarek. Niestety czasami robią to na tyle nieumiejętnie, że maszyny uszkadzają samochody stojące w zatoczkach lub znajdujące się na pasie obok.
więcej