• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można samodzielnie uzupełnić płyn AdBlue?

W samochodach, które wyposażone są w system SCR – Selektywnej Redukcji Katalitycznej – należy regularnie uzupełniać płyn AdBlue, czyli wodny roztwór mocznika. Chociaż samo AdBlue nie jest drogie, za jego wymianę w autoryzowanym serwisie można zapłacić nawet kilkaset złotych. Czy da się jakoś zredukować te koszty? W niektórych modelach tak, jeżeli samodzielnie doleje się płynu do zbiornika.

AdBlue to jeden z płynów do układu wydechowego. Do niedawna preparat był stosowany wyłącznie w ciężarówkach i traktorach, a obecnie wykorzystuje się go również w samochodach osobowych. Wysokiej jakości wodny roztwór mocznika, bo tym jest tak naprawdę AdBlue, wpływa na prawidłową pracę katalizatora SCR i jednocześnie na obniżenie emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Płyn wtryskiwany jest bezpośrednio do układu wydechowego przed katalizatorem. Na czym polega jego działanie? (Zobacz także: Samochód z AdBlue – kupować czy nie?) AdBlue zamienia się w dwutlenek węgla oraz amoniak, który reaguje z NOx. W efekcie powstają azot i para wodna, czyli substancje nieszkodliwe dla środowiska.

Ile kosztuje AdBlue?

Ze względu na to, że AdBlue jest roztworem mocznika, należy do stosunkowo tanich płynów eksploatacyjnych. Kosztuje od 2 do 5 zł za 1 l w zależności od wielkości opakowania – im większe, tym tańszy preparat w przeliczeniu za litr. Uwaga – jeżeli chce się samodzielnie uzupełnić AdBlue, warto wybrać mniejszą butelkę, którą łatwiej będzie dolać płyn, szczególnie, że w niektórych modelach dostęp do wlewu jest utrudniony.

Na ile wystarcza litr AdBlue?

Na szczęście AdBlue uzupełnia się dość rzadko. Częstotliwość zależy jednak od wielkości zbiornika. 1,5 l preparatu wystarcza średnio na 1000 przejechanych kilometrów, dlatego w części samochodów konieczne będzie dolanie AdBlue po kilku tysiącach, a w niektórych nawet po kilkunastu tysiącach pokonanych kilometrów. Trzeba tylko pamiętać, że nie należy dopuścić do całkowitego zużycia AdBlue. Jeżeli płyn się skończy, samochód przejdzie w tryb awaryjny i nie da się nawet na chwilę uruchomić silnika.

Uzupełnienie AdBlue

Cała trudność związana z samodzielnym uzupełnieniem AdBlue polega na lokalizacji wlewu. Większość kierowców błędnie kojarzy AdBlue z dodatkiem do paliwa, a nie zaś z płynem do układu wydechowego. Wlewu zbiornika tego preparatu nie należy szukać przy wlewie paliwa, tylko w okolicy bagażnika. Zazwyczaj znajduje się w samym bagażniku albo pod podłogą, albo za boczną ścianką.

Jeżeli już wiadomo, gdzie w posiadanym modelu samochodu uzupełnia się AdBlue, dolanie płynu nie stanowi problemu. Trzeba tylko uważać, ponieważ w niektórych przypadkach po uzupełnieniu AdBlue należy podłączyć auto do komputera diagnostycznego. W takiej sytuacji wizyta w autoryzowanej stacji obsługi pojazdów będzie niestety nieunikniona.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej