• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można samodzielnie uzupełnić płyn AdBlue?

W samochodach, które wyposażone są w system SCR – Selektywnej Redukcji Katalitycznej – należy regularnie uzupełniać płyn AdBlue, czyli wodny roztwór mocznika. Chociaż samo AdBlue nie jest drogie, za jego wymianę w autoryzowanym serwisie można zapłacić nawet kilkaset złotych. Czy da się jakoś zredukować te koszty? W niektórych modelach tak, jeżeli samodzielnie doleje się płynu do zbiornika.

AdBlue to jeden z płynów do układu wydechowego. Do niedawna preparat był stosowany wyłącznie w ciężarówkach i traktorach, a obecnie wykorzystuje się go również w samochodach osobowych. Wysokiej jakości wodny roztwór mocznika, bo tym jest tak naprawdę AdBlue, wpływa na prawidłową pracę katalizatora SCR i jednocześnie na obniżenie emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Płyn wtryskiwany jest bezpośrednio do układu wydechowego przed katalizatorem. Na czym polega jego działanie? (Zobacz także: Samochód z AdBlue – kupować czy nie?) AdBlue zamienia się w dwutlenek węgla oraz amoniak, który reaguje z NOx. W efekcie powstają azot i para wodna, czyli substancje nieszkodliwe dla środowiska.

Ile kosztuje AdBlue?

Ze względu na to, że AdBlue jest roztworem mocznika, należy do stosunkowo tanich płynów eksploatacyjnych. Kosztuje od 2 do 5 zł za 1 l w zależności od wielkości opakowania – im większe, tym tańszy preparat w przeliczeniu za litr. Uwaga – jeżeli chce się samodzielnie uzupełnić AdBlue, warto wybrać mniejszą butelkę, którą łatwiej będzie dolać płyn, szczególnie, że w niektórych modelach dostęp do wlewu jest utrudniony.

Na ile wystarcza litr AdBlue?

Na szczęście AdBlue uzupełnia się dość rzadko. Częstotliwość zależy jednak od wielkości zbiornika. 1,5 l preparatu wystarcza średnio na 1000 przejechanych kilometrów, dlatego w części samochodów konieczne będzie dolanie AdBlue po kilku tysiącach, a w niektórych nawet po kilkunastu tysiącach pokonanych kilometrów. Trzeba tylko pamiętać, że nie należy dopuścić do całkowitego zużycia AdBlue. Jeżeli płyn się skończy, samochód przejdzie w tryb awaryjny i nie da się nawet na chwilę uruchomić silnika.

Uzupełnienie AdBlue

Cała trudność związana z samodzielnym uzupełnieniem AdBlue polega na lokalizacji wlewu. Większość kierowców błędnie kojarzy AdBlue z dodatkiem do paliwa, a nie zaś z płynem do układu wydechowego. Wlewu zbiornika tego preparatu nie należy szukać przy wlewie paliwa, tylko w okolicy bagażnika. Zazwyczaj znajduje się w samym bagażniku albo pod podłogą, albo za boczną ścianką.

Jeżeli już wiadomo, gdzie w posiadanym modelu samochodu uzupełnia się AdBlue, dolanie płynu nie stanowi problemu. Trzeba tylko uważać, ponieważ w niektórych przypadkach po uzupełnieniu AdBlue należy podłączyć auto do komputera diagnostycznego. W takiej sytuacji wizyta w autoryzowanej stacji obsługi pojazdów będzie niestety nieunikniona.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej