• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można samodzielnie uzupełnić płyn AdBlue?

W samochodach, które wyposażone są w system SCR – Selektywnej Redukcji Katalitycznej – należy regularnie uzupełniać płyn AdBlue, czyli wodny roztwór mocznika. Chociaż samo AdBlue nie jest drogie, za jego wymianę w autoryzowanym serwisie można zapłacić nawet kilkaset złotych. Czy da się jakoś zredukować te koszty? W niektórych modelach tak, jeżeli samodzielnie doleje się płynu do zbiornika.

AdBlue to jeden z płynów do układu wydechowego. Do niedawna preparat był stosowany wyłącznie w ciężarówkach i traktorach, a obecnie wykorzystuje się go również w samochodach osobowych. Wysokiej jakości wodny roztwór mocznika, bo tym jest tak naprawdę AdBlue, wpływa na prawidłową pracę katalizatora SCR i jednocześnie na obniżenie emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Płyn wtryskiwany jest bezpośrednio do układu wydechowego przed katalizatorem. Na czym polega jego działanie? (Zobacz także: Samochód z AdBlue – kupować czy nie?) AdBlue zamienia się w dwutlenek węgla oraz amoniak, który reaguje z NOx. W efekcie powstają azot i para wodna, czyli substancje nieszkodliwe dla środowiska.

Ile kosztuje AdBlue?

Ze względu na to, że AdBlue jest roztworem mocznika, należy do stosunkowo tanich płynów eksploatacyjnych. Kosztuje od 2 do 5 zł za 1 l w zależności od wielkości opakowania – im większe, tym tańszy preparat w przeliczeniu za litr. Uwaga – jeżeli chce się samodzielnie uzupełnić AdBlue, warto wybrać mniejszą butelkę, którą łatwiej będzie dolać płyn, szczególnie, że w niektórych modelach dostęp do wlewu jest utrudniony.

Na ile wystarcza litr AdBlue?

Na szczęście AdBlue uzupełnia się dość rzadko. Częstotliwość zależy jednak od wielkości zbiornika. 1,5 l preparatu wystarcza średnio na 1000 przejechanych kilometrów, dlatego w części samochodów konieczne będzie dolanie AdBlue po kilku tysiącach, a w niektórych nawet po kilkunastu tysiącach pokonanych kilometrów. Trzeba tylko pamiętać, że nie należy dopuścić do całkowitego zużycia AdBlue. Jeżeli płyn się skończy, samochód przejdzie w tryb awaryjny i nie da się nawet na chwilę uruchomić silnika.

Uzupełnienie AdBlue

Cała trudność związana z samodzielnym uzupełnieniem AdBlue polega na lokalizacji wlewu. Większość kierowców błędnie kojarzy AdBlue z dodatkiem do paliwa, a nie zaś z płynem do układu wydechowego. Wlewu zbiornika tego preparatu nie należy szukać przy wlewie paliwa, tylko w okolicy bagażnika. Zazwyczaj znajduje się w samym bagażniku albo pod podłogą, albo za boczną ścianką.

Jeżeli już wiadomo, gdzie w posiadanym modelu samochodu uzupełnia się AdBlue, dolanie płynu nie stanowi problemu. Trzeba tylko uważać, ponieważ w niektórych przypadkach po uzupełnieniu AdBlue należy podłączyć auto do komputera diagnostycznego. W takiej sytuacji wizyta w autoryzowanej stacji obsługi pojazdów będzie niestety nieunikniona.

W jaki sposób można wymusić wypalanie filtra DPF?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
więcej
Czym się różni filtr GPF od DPF?
DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?
więcej
Dlaczego samochód nagle spala dużo więcej paliwa niż dotychczas?
Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?
więcej