• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Co zrobić, żeby samochód miał lepsze brzmienie?

Samochód, który po ruszeniu wydaje z siebie charakterystyczne niskie brzmienie to obiekt pożądania wielu kierowców. Dlaczego? Ponieważ niski dźwięk kojarzy się jednoznacznie z dużym silnikiem pod maską i ze sportowym charakterem pojazdu. Niektórzy wręcz podejmują decyzję o zakupie auta na podstawie jego brzmienia. Co można zrobić, żeby poprawić fabryczny dźwięk samochodu?

Samochód, który ma niskie brzmienie, nie musi być sportowy ani kosztować kilkuset tysięcy złotych. Tak naprawdę charakterystyczny dźwięk można uzyskać dosłownie w każdym modelu. Wystarczy kupić i zamontować sportową wersję wydechu. Pytanie tylko, czy będzie to pasowało do starszego auta z małym silnikiem.

Co wpływa na brzmienie samochodu?

Jakie podzespoły wpływają na brzmienie samochodu? Podstawowym elementem, który modyfikuje dźwięk pojazdu, jest tłumik. W zależności od modelu w pojazdach montuje się jeden, dwa lub trzy tłumiki. Jeżeli chce się uzyskać basowy dźwięk, najlepiej wymienić cały zestaw urządzeń na ich sportową wersję. Koszt modyfikacji nie będzie bardzo duży – za sportowy model tłumika do samochodu popularnej marki trzeba zapłacić średnio kilkaset złotych.

Oprócz tego wpływ na dźwięk ma również downpipe, czyli kawałek rury montowany na samym początku układu wydechowego, tuż za kolektorem albo za turbosprężarką. Zamontowanie wersji sportowej downpipe kosztuje od kilkuset do 2 tys. złotych.

A co z końcówką wydechu? Kierowcy często decydują się na wymianę samej końcówki, ale trzeba pamiętać, że taka modyfikacja nie wpłynie na dźwięk, a jedynie na wygląd samochodu.

Jakość ma znaczenie

Przy wyborze sportowych wersji podzespołów takich jak tłumiki czy downpipe należy mieć na uwadze jedną podstawową kwestię – tu jakość ma bardzo duże znaczenie. Układ wydechowy działa w bardzo trudnych warunkach. Przepływają przez niego spaliny o temperaturze rzędu kilkuset stopni Celsjusza. Dodatkowo jest on narażony na uszkodzenia mechaniczne. Aby nowe podzespoły nie wymagały wymiany po roku czy dwóch, dobrze jest postawić na urządzenia wykonane z wysokiej jakości stali nierdzewnej z atestem. Warto również dokupić oryginalne wieszaki i obejmy, żeby wszystko dobrze trzymało się podwozia.

Dlaczego warto modyfikować układ wydechowy?

Ci, którzy zdecydowali się na zamontowanie sportowych tłumików wraz z końcówkami wydechu, podkreślają, że takie rozwiązanie wpływa pozytywnie zarówno na wygląd i brzmienie samochodu, jak i na jego osiągi. W praktyce sportowe podzespoły rzeczywiście mogą powodować zwiększenie możliwości auta, ale zaledwie o kilka procent. Dopiero wymiana całego układu wydechowego – downpipe, kolektora wydechowego, katalizatora i wydechów – w profesjonalnym warsztacie, który będzie potrafił obliczyć odpowiednią przepustowość poszczególnych elementów może dać realny wzrost mocy. Jeżeli podzespoły zostaną dobrane w niewłaściwy sposób, nie tylko uzyska się efekt odwrotny – samochód będzie miał mniej mocy niż dotychczas – lecz także może nie przejść badania technicznego ze względu na przekroczenie normy emisji spalin.

W jaki sposób można wymusić wypalanie filtra DPF?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
więcej
Czym się różni filtr GPF od DPF?
DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?
więcej
Dlaczego samochód nagle spala dużo więcej paliwa niż dotychczas?
Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?
więcej