• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czym się różni filtr GPF od DPF?

DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?

Filtry cząstek stałych, popularnie nazywane DPF-ami od ang. Diesel Particulate Filter, montowane są w układach wydechowych silników wysokoprężnych – diesli – od 1996 roku. Wprowadzono je po to, aby samochody mogły spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy czystości spalin, czyli mówiąc wprost, były bardziej ekologiczne. Dokładnie z tego samego powodu od 2018 roku praktycznie każdy producent pojazdów z silnikami benzynowymi z wtryskiem bezpośrednim musi montować filtry cząstek stałych, GPF od ang. Gasoline Particulate Filter, w swoich samochodach. Jakie jest podstawowe zadanie DPF-ów i GPF-ów? Oczyszczanie spalin z cząstek stałych – sadzy i popiołów – aby te nie przedostawały się do atmosfery.

Różnice pomiędzy GPF a DPF

Czym zatem różni się nowszy filtr GPF od znanego już DPF-a, skoro rola obu podzespołów jest identyczna? Przede wszystkim warunkami, w których działają. Silniki benzynowe wytwarzają spaliny o wyższych temperaturach niż jednostki wysokoprężne. W efekcie proces wypalania sadzy z filtra cząstek stałych może być rzadszy, bo podczas normalnej jazdy bez konieczności tworzenia specjalnych warunków GPF samodzielnie się oczyszcza. Wypala się nawet w trakcie poruszania się po mieście, co dla DPF-a jest zwyczajnie niemożliwe. Trzeba tylko pamiętać o wyłączeniu systemu start & stop.

Różny jest również sposób przeprowadzania procesu regeneracji filtra. W przypadku samochodu z silnikiem benzynowym przebiega on w efekcie zubażania mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki temu temperatura spalin jest jeszcze wyższa niż standardowo i osady z sadzy w GPF-ie zostają oczyszczone. W pojeździe z jednostką wysokoprężną komputer musi podać dawki paliwa większe od normalnych. Nadmiar paliwa trafia z cylindrów do układu wydechowego, gdzie ze względu na wysoką temperaturę jest spalany. To wpływa bezpośrednio na wzrost temperatury w DPF-ie i wypalenie sadzy.

Problemy wynikające ze stosowania filtrów cząstek stałych

Trzeba mieć świadomość, że konieczność zastosowania filtrów cząstek stałych pociągnęła za sobą pewne negatywne konsekwencje. Z jednej strony rzeczywiście ma to wyraźny wpływ na kwestie ekologiczne, z drugiej obciąża samochody. W przypadku nieudanego przebiegu procesu regeneracji DPF-a nadmiar paliwa przedostanie się do układu smarowania, co spowoduje rozrzedzenie oleju i tym samym narazi jednostkę napędową na zwiększone tarcie.

Jeżeli chodzi o ryzyko wynikające z obecności filtrów GPF, to polega ono na tym, że w silnikach z wtryskiem bezpośrednim w wyniku rosnącego ciśnienia wtrysku i zubażania mieszanki dochodzi do wytwarzania cząstek stałych. Efekt? Przyspieszone zużycie elementów silnika. Niestety jednak obostrzenia nakładane na producentów sprawiają, że nie mają oni innego wyjścia niż stosować filtry cząstek stałych w swoich samochodach.

W jaki sposób można wymusić wypalanie filtra DPF?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
więcej
Dlaczego samochód nagle spala dużo więcej paliwa niż dotychczas?
Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?
więcej