Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?
Zapalenie się wybranych kontrolek na desce rozdzielczej może, ale nie musi być powodem do niepokoju. Czasami chodzi tylko o to, żeby przypomnieć kierowcy o niedomkniętym wlewie paliwa, poinformować o włączonym nawiewie tylnej szyby, powiadomić o za niskim poziomie oleju, który najlepiej od razu uzupełnić lub o otwartych drzwiach czy klapie bagażnika. Nieco większy problem pojawia się wtedy, gdy zapala się tak zwana kontrolka „check engine”. Dlaczego? Co może oznaczać?
Zakup używanego samochodu to wyzwanie. Dlaczego? Ponieważ na rynku nie brakuje nieuczciwych sprzedawców, którzy próbują tuszować problemy z pojazdami i niestety robią to skutecznie. Z tego powodu zanim podejmie się ostateczną decyzję o zakupie, warto sprawdzić dosłownie wszystko, co się da. Nie tylko stan licznika, silnik pod kątem ewentualnych wycieków, wnętrze, aby ocenić jego zużycie, lecz także podwozie. Na jakie układy należy zwrócić szczególną uwagę?
Wszystko już zapakowane, pasażerowie siedzą na swoich miejscach, nie pozostaje nic innego, jak wyruszyć w trasę. Odpalasz samochód i… nic się nie dzieje. To mało optymistyczny, ale niestety realny scenariusz. Praktycznie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś mieć problemy z akumulatorem i to nie tylko w okresie zimowym. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego podzespołu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
wysokoprężnych, czy GPF w przypadku jednostek benzynowych – sygnalizowane jest zapaleniem się kontrolki na tablicy rozdzielczej. Wtedy wiadomo, że nie ma co zwlekać z wizytą u mechanika. A co, jeżeli w danym modelu auta taka kontrolka nie występuje? Jak rozpoznać, że mogło dojść do zapchania filtra?
oraz kabinowy, a niektóre także w DPF lub GPF. Większość ze wspomnianych filtrów wymaga regularnej wymiany. W którym przypadku można to zrobić samodzielnie? Kiedy trzeba zdać się na pomoc mechanika? I z jakimi kosztami należy się liczyć?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?
Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?