• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Różnice pomiędzy filtrami DPF a FAP

Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?

Filtry cząstek stałych odpowiadają za oczyszczanie spalin z sadzy i innych szkodliwych substancji, które mogłyby przenikać do atmosfery. Jak wspomniano we wstępie, na masową skalę zaczęto je stosować od 2006 roku w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi – wówczas weszła w życie norma emisji spalin Euro 4 określająca m.in. zawartość cząstek stałych w spalinach. Wynosiła ona maksymalnie 0,009 g/km. W praktyce producenci stanęli przed koniecznością usunięcia około 90% zanieczyszczeń z gazów spalinowych. Wtedy część marek postanowiła montować w swoich samochodach filtry suche nazywane potocznie DPF-ami od angielskiego „Diesel Particulate Filter”, zaś marki francuskie poszły w tak zwane mokre filtry – FAP od francuskiego „filtre à particules”.

Warto podkreślić, że FAP-y znalazły się nie tylko w pojazdach takich marek jak Peugeot, Citroen i Renault, lecz także w Fordach, Volvo, Mazdach, Nissanach, a nawet w niektórych Volkswagenach. Pozostali producenci zdecydowanie wybierali DPF-y.

Filtry cząstek stałych z płynem i bez płynu

Podstawowa różnica pomiędzy filtrami suchymi a mokrymi polega na zastosowaniu płynnych środków obniżających samozapłon cząstek sadzy w filtrach mokrych. Te płynne środki to nic innego jak tak zwane płyny katalityczne, np. Eolys, Infineum i inne – nazwa zależy od producenta, w praktyce jednak sposób działania jest identyczny. Dzięki takiemu rozwiązaniu sadza może wypalać się w temperaturze nawet o 100 stopni Celsjusza niższej niż w przypadku filtrów DPF. Co to daje w praktyce? Filtr oczyszcza się przy niższych prędkościach, czasami także w trakcie jazdy po mieście i w efekcie trudniej go zapchać. Nie oznacza to jednak, że jest to niemożliwe.

Część eksploatacyjna czy bezobsługowa?

Druga różnica to określenie rodzaju części. Filtry mokre z założenia miały być częściami eksploatacyjnymi, czyli takimi, które co jakiś czas trzeba będzie wymienić na nowe. Natomiast suche filtry cząstek stałych teoretycznie nazywano bezobsługowymi – według producentów powinny działać bez problemu przez cały czas użytkowania samochodu. Niestety w tym przypadku teoria to jedno, a praktyka to drugie. Praktyka pokazała bowiem, że filtry DPF nie tylko wymagają regularnego oczyszczania w ściśle określonych warunkach, lecz także, gdy zapchają się powyżej 80% pojemności podzespołu, po prostu wymiany na nowy. Po latach da się również zauważyć, że ze względu na cenę urządzenia – od tysiąca złotych w górę, obecność filtrów DPF w konkretnych modelach samochodów odstrasza potencjalnych nabywców. Czy zatem jest to część bezobsługowa? Zdecydowanie nie, ale przy odpowiednim użytkowaniu będzie służyła przez długi czas, dlatego nie należy się jej bać.

Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej