• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Które filtry w samochodzie można wymienić samodzielnie?

Jakie filtry montuje się w samochodach? Praktycznie każde auto wyposażone jest w filtr powietrza, paliwa, oleju oraz kabinowy, a niektóre także w DPF lub GPF. Większość ze wspomnianych filtrów wymaga regularnej wymiany. W którym przypadku można to zrobić samodzielnie? Kiedy trzeba zdać się na pomoc mechanika? I z jakimi kosztami należy się liczyć?

Filtr powietrza

Jednym z podstawowych filtrów jest filtr odpowiadający za dostarczanie czystego powietrza do silnika. Przeważnie ma prostokątny lub kwadratowy kształt, rzadziej okrągły. Montuje się go w charakterystycznej plastikowej obudowie. Co ważne, ten rodzaj filtra można łatwo samodzielnie wymienić – wystarczy śrubokręt i nowy element dopasowany do modelu samochodu. Jeżeli chodzi o wydatki, za filtr powietrza zapłacimy maksymalnie 50–60 zł nawet, gdy zdecydujemy się na zakup podzespołu znanej marki. Z tego względu nie warto zwlekać z jego wymianą. Najlepiej to robić przynajmniej raz do roku lub co 15 tysięcy przejechanych kilometrów.

Filtr paliwa

Filtr paliwa pełni podobną rolę jak filtr powietrza – oczyszcza paliwo z ewentualnych zanieczyszczeń, dbając tym samym o stan jednostki napędowej. W zasadzie każdy kierowca powinien go wymieniać minimum raz do roku, przed rozpoczęciem okresu zimowego. Dlaczego właśnie wtedy? Bo zimą wzrasta ilość zanieczyszczeń przenikających do silnika razem z paliwem. Czy da się samodzielnie zamontować nowy filtr? Tak, o ile w modelu samochodu, który posiadamy, zlokalizowany jest on w łatwo dostępnym miejscu. Filtr ma kształt blaszanego cylindra wielkości kubka i co charakterystyczne, odchodzą od niego dwa przewody. W zależności od producenta wymienić należy albo tylko wkład, albo filtr w całości. Przed wstawieniem nowego trzeba zacisnąć oba przewody, a następnie, po włożeniu podzespołu, odpowietrzyć układ. Ile kosztuje filtr paliwa? Średnio kilkadziesiąt złotych.

Filtr oleju

A co z filtrem oleju? Wygląda podobnie jak filtr paliwa, ale często zlokalizowany jest w dolnej części silnika, dlatego jego wymiana wymaga użycia podnośnika lub wjechania na kanał. Co ważne, odkręcenie filtra spowoduje wyciekanie oleju, dlatego trzeba od razu zebrać całość i przygotować się do nalania świeżego płynu eksploatacyjnego. Ile kosztuje wymiana? Sam filtr to około 30 do 40 zł.

Filtr kabinowy

Pozostaje jeszcze kwestia filtra kabinowego nazywanego również przeciwpyłkowym. Filtr ten zlokalizowany jest zazwyczaj w podszybiu pod plastikowym maskowaniem. Da się go wymienić samodzielnie. Prostokątną matę po prostu zamienia się na nową. Cena produktu znanych marek wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Filtr cząstek stałych 

Na koniec zostawiliśmy najdroższy ze wszystkich filtrów, czyli filtr cząstek stałych. W porównaniu do wyżej wymienionych, kwota zakupu nowego urządzenia może być zaskakująca – DPF kosztuje od kilku tysięcy złotych w górę. Z czego wynika ta cena? Z zawartości platyny we wnętrzu i ze stopnia skomplikowania produkcji tego podzespołu. Filtra cząstek stałych nie da się wymienić samodzielnie – tu wymagana jest interwencja mechanika.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej