• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Które filtry w samochodzie można wymienić samodzielnie?

Jakie filtry montuje się w samochodach? Praktycznie każde auto wyposażone jest w filtr powietrza, paliwa, oleju oraz kabinowy, a niektóre także w DPF lub GPF. Większość ze wspomnianych filtrów wymaga regularnej wymiany. W którym przypadku można to zrobić samodzielnie? Kiedy trzeba zdać się na pomoc mechanika? I z jakimi kosztami należy się liczyć?

Filtr powietrza

Jednym z podstawowych filtrów jest filtr odpowiadający za dostarczanie czystego powietrza do silnika. Przeważnie ma prostokątny lub kwadratowy kształt, rzadziej okrągły. Montuje się go w charakterystycznej plastikowej obudowie. Co ważne, ten rodzaj filtra można łatwo samodzielnie wymienić – wystarczy śrubokręt i nowy element dopasowany do modelu samochodu. Jeżeli chodzi o wydatki, za filtr powietrza zapłacimy maksymalnie 50–60 zł nawet, gdy zdecydujemy się na zakup podzespołu znanej marki. Z tego względu nie warto zwlekać z jego wymianą. Najlepiej to robić przynajmniej raz do roku lub co 15 tysięcy przejechanych kilometrów.

Filtr paliwa

Filtr paliwa pełni podobną rolę jak filtr powietrza – oczyszcza paliwo z ewentualnych zanieczyszczeń, dbając tym samym o stan jednostki napędowej. W zasadzie każdy kierowca powinien go wymieniać minimum raz do roku, przed rozpoczęciem okresu zimowego. Dlaczego właśnie wtedy? Bo zimą wzrasta ilość zanieczyszczeń przenikających do silnika razem z paliwem. Czy da się samodzielnie zamontować nowy filtr? Tak, o ile w modelu samochodu, który posiadamy, zlokalizowany jest on w łatwo dostępnym miejscu. Filtr ma kształt blaszanego cylindra wielkości kubka i co charakterystyczne, odchodzą od niego dwa przewody. W zależności od producenta wymienić należy albo tylko wkład, albo filtr w całości. Przed wstawieniem nowego trzeba zacisnąć oba przewody, a następnie, po włożeniu podzespołu, odpowietrzyć układ. Ile kosztuje filtr paliwa? Średnio kilkadziesiąt złotych.

Filtr oleju

A co z filtrem oleju? Wygląda podobnie jak filtr paliwa, ale często zlokalizowany jest w dolnej części silnika, dlatego jego wymiana wymaga użycia podnośnika lub wjechania na kanał. Co ważne, odkręcenie filtra spowoduje wyciekanie oleju, dlatego trzeba od razu zebrać całość i przygotować się do nalania świeżego płynu eksploatacyjnego. Ile kosztuje wymiana? Sam filtr to około 30 do 40 zł.

Filtr kabinowy

Pozostaje jeszcze kwestia filtra kabinowego nazywanego również przeciwpyłkowym. Filtr ten zlokalizowany jest zazwyczaj w podszybiu pod plastikowym maskowaniem. Da się go wymienić samodzielnie. Prostokątną matę po prostu zamienia się na nową. Cena produktu znanych marek wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Filtr cząstek stałych 

Na koniec zostawiliśmy najdroższy ze wszystkich filtrów, czyli filtr cząstek stałych. W porównaniu do wyżej wymienionych, kwota zakupu nowego urządzenia może być zaskakująca – DPF kosztuje od kilku tysięcy złotych w górę. Z czego wynika ta cena? Z zawartości platyny we wnętrzu i ze stopnia skomplikowania produkcji tego podzespołu. Filtra cząstek stałych nie da się wymienić samodzielnie – tu wymagana jest interwencja mechanika.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej