• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Które filtry w samochodzie można wymienić samodzielnie?

Jakie filtry montuje się w samochodach? Praktycznie każde auto wyposażone jest w filtr powietrza, paliwa, oleju oraz kabinowy, a niektóre także w DPF lub GPF. Większość ze wspomnianych filtrów wymaga regularnej wymiany. W którym przypadku można to zrobić samodzielnie? Kiedy trzeba zdać się na pomoc mechanika? I z jakimi kosztami należy się liczyć?

Filtr powietrza

Jednym z podstawowych filtrów jest filtr odpowiadający za dostarczanie czystego powietrza do silnika. Przeważnie ma prostokątny lub kwadratowy kształt, rzadziej okrągły. Montuje się go w charakterystycznej plastikowej obudowie. Co ważne, ten rodzaj filtra można łatwo samodzielnie wymienić – wystarczy śrubokręt i nowy element dopasowany do modelu samochodu. Jeżeli chodzi o wydatki, za filtr powietrza zapłacimy maksymalnie 50–60 zł nawet, gdy zdecydujemy się na zakup podzespołu znanej marki. Z tego względu nie warto zwlekać z jego wymianą. Najlepiej to robić przynajmniej raz do roku lub co 15 tysięcy przejechanych kilometrów.

Filtr paliwa

Filtr paliwa pełni podobną rolę jak filtr powietrza – oczyszcza paliwo z ewentualnych zanieczyszczeń, dbając tym samym o stan jednostki napędowej. W zasadzie każdy kierowca powinien go wymieniać minimum raz do roku, przed rozpoczęciem okresu zimowego. Dlaczego właśnie wtedy? Bo zimą wzrasta ilość zanieczyszczeń przenikających do silnika razem z paliwem. Czy da się samodzielnie zamontować nowy filtr? Tak, o ile w modelu samochodu, który posiadamy, zlokalizowany jest on w łatwo dostępnym miejscu. Filtr ma kształt blaszanego cylindra wielkości kubka i co charakterystyczne, odchodzą od niego dwa przewody. W zależności od producenta wymienić należy albo tylko wkład, albo filtr w całości. Przed wstawieniem nowego trzeba zacisnąć oba przewody, a następnie, po włożeniu podzespołu, odpowietrzyć układ. Ile kosztuje filtr paliwa? Średnio kilkadziesiąt złotych.

Filtr oleju

A co z filtrem oleju? Wygląda podobnie jak filtr paliwa, ale często zlokalizowany jest w dolnej części silnika, dlatego jego wymiana wymaga użycia podnośnika lub wjechania na kanał. Co ważne, odkręcenie filtra spowoduje wyciekanie oleju, dlatego trzeba od razu zebrać całość i przygotować się do nalania świeżego płynu eksploatacyjnego. Ile kosztuje wymiana? Sam filtr to około 30 do 40 zł.

Filtr kabinowy

Pozostaje jeszcze kwestia filtra kabinowego nazywanego również przeciwpyłkowym. Filtr ten zlokalizowany jest zazwyczaj w podszybiu pod plastikowym maskowaniem. Da się go wymienić samodzielnie. Prostokątną matę po prostu zamienia się na nową. Cena produktu znanych marek wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Filtr cząstek stałych 

Na koniec zostawiliśmy najdroższy ze wszystkich filtrów, czyli filtr cząstek stałych. W porównaniu do wyżej wymienionych, kwota zakupu nowego urządzenia może być zaskakująca – DPF kosztuje od kilku tysięcy złotych w górę. Z czego wynika ta cena? Z zawartości platyny we wnętrzu i ze stopnia skomplikowania produkcji tego podzespołu. Filtra cząstek stałych nie da się wymienić samodzielnie – tu wymagana jest interwencja mechanika.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej