• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

„Check engine” – co może oznaczać zapalenie się tej kontrolki?

Zapalenie się wybranych kontrolek na desce rozdzielczej może, ale nie musi być powodem do niepokoju. Czasami chodzi tylko o to, żeby przypomnieć kierowcy o niedomkniętym wlewie paliwa, poinformować o włączonym nawiewie tylnej szyby, powiadomić o za niskim poziomie oleju, który najlepiej od razu uzupełnić lub o otwartych drzwiach czy klapie bagażnika. Nieco większy problem pojawia się wtedy, gdy zapala się tak zwana kontrolka „check engine”. Dlaczego? Co może oznaczać?

Kontrolka „check engine” może mieć formę napisu lub ikony przypominającej kształtem kontury jednostki tłokowej. Jest częścią tak zwanego układu samodiagnostycznego montowanego od 2001 roku we wszystkich samochodach z homologacją Unii Europejskiej. Zapala się wtedy, gdy dochodzi do awarii m.in. zaworu EGR, turbosprężarki, sondy lambda czy katalizatora. Nie zawsze jednak „check engine” oznacza poważne kłopoty. Może się zaświecić także np. w przypadku zatankowania gorszej jakości paliwa.

„Check engine” zapala się tylko na chwilę

Jeżeli kontrolka „check engine” zaświeca się na chwilę tylko przy uruchamianiu samochodu lub pojawia się nagle w trakcie jazdy, warto spróbować wyłączyć i ponownie odpalić auto. Czasami jest to wynik krótkotrwałego błędu wynikającego np. z wypadnięcia zapłonu po przejechaniu przez głęboką kałużę albo wspomnianego zatankowania paliwa złej jakości. Może również chodzić o śniedź pojawiającą się na stykach wtyczek lub – przy włączaniu jednostki napędowej w niskiej temperaturze – o obniżone napięcie w instalacji elektrycznej.

Nie zmienia to jednak faktu, że nawet chwilowe zapalenie się kontrolki powinno być skonsultowane z mechanikiem. Po podłączeniu samochodu do komputera diagnostycznego ma on możliwość sprawdzenia historii błędów i tym samym ocenienia, czy problem jest poważny, czy chodzi o jakiś drobiazg.

„Check engine” świeci się przez cały czas

Wizyty w warsztacie zawsze wymaga auto, w którym kontrolka „check engine” zapala się i nie gaśnie nawet po pewnym czasie. Uwaga – po pojawieniu się „check engine” samochód może przejść w tryb awaryjny. Co to oznacza w praktyce? Ograniczenie obrotów i zmniejszenie mocy. Wówczas najlepiej od razu pojechać do zaufanego mechanika. Specjalista podłączy pojazd pod komputer i sprawdzi kody błędów.

Niestety w przypadku stale świecącej się kontrolki chodzi zazwyczaj o problemy z układem wydechowym: ze zużytym katalizatorem, zapchanym filtrem cząstek stałych, uszkodzoną sondą lambda albo zablokowanym zaworem EGR. Praktycznie wszystkie te podzespoły – poza sondą lambda – są bardzo drogie, ale świadoma jazda z np. uszkodzonym filtrem DPF jest bardzo ryzykowna, bo może doprowadzić do dalszych usterek.

Zapalanie się kontrolek w używanym aucie

Uwaga, przy zakupie używanego samochodu warto się przyjrzeć, czy kontrolka „check engine” zapala się wraz z innymi. Jeżeli nie widać jej na desce rozdzielczej po uruchomieniu auta, być może aktualny właściciel celowo ją odłączył, bo nie chciał naprawić awarii, którą sygnalizowała – nie zdecydował się na wymianę katalizatora czy filtra cząstek stałych ze względu na koszty. Z takiego pojazdu lepiej od razu zrezygnować, żeby nie musieć płacić za dodatkowe naprawy.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej