• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Na co zwrócić uwagę, oglądając podwozie używanego samochodu?

Zakup używanego samochodu to wyzwanie. Dlaczego? Ponieważ na rynku nie brakuje nieuczciwych sprzedawców, którzy próbują tuszować problemy z pojazdami i niestety robią to skutecznie. Z tego powodu zanim podejmie się ostateczną decyzję o zakupie, warto sprawdzić dosłownie wszystko, co się da. Nie tylko stan licznika, silnik pod kątem ewentualnych wycieków, wnętrze, aby ocenić jego zużycie, lecz także podwozie. Na jakie układy należy zwrócić szczególną uwagę?

Większość sprzedających raczej bez większych problemów zgadza się podjechać na najbliższą stację diagnostyczną albo do mechanika, żeby kupujący – z pomocą profesjonalisty lub samodzielnie – mógł ocenić stan samochodu. Jeżeli zdecydujecie się zajrzeć pod podwozie, powinniście zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii.

Kontrola podwozia – stan poszczególnych układów

Przede wszystkim sprawdźcie stan układów zawieszenia, hamulcowego, kierowniczego i wydechowego. Jeżeli chodzi o zawieszenie, dobrze skontrolować, w jakim stanie są łączniki, drążki, wahacze itp. Należy je oglądać pod kątem korozji oraz uszkodzeń mechanicznych. W tym wypadku istotna jest także jazda próbna – ważne, żeby odbywała się po różnej nawierzchni i z różną prędkością. Wtedy da się wychwycić ewentualne stuki, skrzypienia czy piski wskazujące na uszkodzenia elementów układu. Najlepiej jednak, żeby poziom zużycia zawieszenia ocenił mechanik, który dysponuje odpowiednimi przyrządami ułatwiającymi ten proces.

Przy układzie hamulcowym mowa nie tylko o prawidłowym działaniu mechanizmów uruchamiających hamulce, lecz także o pomiarze siły hamowania. Badanie to można wykonać na każdej stacji diagnostycznej.

W przypadku układu kierowniczego najważniejsze będzie dokładne sprawdzenie pod kątem pęknięć, zagnieceń i innych uszkodzeń mechanicznych – dotyczy to również elementów gumowych – oraz jego kompletności.

Pozostaje jeszcze układ wydechowy. Przy jego kontroli należy zwrócić uwagę na obecność wszystkich podzespołów, które powinny się tam znaleźć. Chodzi zwłaszcza o katalizator oraz filtr cząstek stałych. Ich brak oznacza bowiem poważne problemy. Samochód bez katalizatora czy DPF-a nie przejdzie przeglądu, a zakup i montaż tych części będzie bardzo kosztowny – niejednokrotnie może przewyższyć cenę starszego modelu auta.

Uwaga: bardzo ważne jest także ocenienie stanu elementów konstrukcyjnych pojazdów. Wgniecenia zazwyczaj są efektem kolizji, do których sprzedający często nie przyznają się wprost.

Uwaga, korozja!

W każdym z wymienionych układów trzeba sprawdzić, czy nie pojawiły się ewentualne ogniska korozji. O ile z mniejszym skorodowaniem niektórych elementów można sobie poradzić, o tyle duża rdza oznacza zazwyczaj konieczność wymiany podzespołów na nowe, co generuje dodatkowe wydatki.

Dlaczego warto sprawdzić stan podwozia?

Dlaczego w ogóle warto weryfikować stan podwozia? Najważniejszy powód już znacie – chodzi o uniknięcie kolejnych kosztów, o których często bez tej kontroli w ogóle nie mielibyście pojęcia. Co prawda istnieje coś takiego jak rękojmia w pewien sposób zabezpieczająca kupującego przed nieuczciwością sprzedawcy, ale zawsze lepiej po prostu wiedzieć, że coś nie działa już na etapie zakupu niż dochodzić później swoich praw.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej