• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?

W większości nowych samochodów zapchanie filtra cząstek stałych – czy to DPF, czy FAP w przypadku silników wysokoprężnych, czy GPF w przypadku jednostek benzynowych – sygnalizowane jest zapaleniem się kontrolki na tablicy rozdzielczej. Wtedy wiadomo, że nie ma co zwlekać z wizytą u mechanika. A co, jeżeli w danym modelu auta taka kontrolka nie występuje? Jak rozpoznać, że mogło dojść do zapchania filtra?

Filtr cząstek stałych odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy i popiołu, a także za ich wypalanie. Wypalanie odbywa się samoczynnie mniej więcej co 300 do 800 przejechanych kilometrów, jeżeli mówimy o poruszaniu się wyłącznie w warunkach miejskich lub co maksymalnie 1500 kilometrów wtedy, gdy pokonujemy przede wszystkim dłuższe trasy. W trakcie jazdy autostradą albo drogą szybkiego ruchu, w odpowiednich warunkach – przy utrzymywaniu stałej prędkości i około 3000 obrotów na minutę, bez zmiany biegów po kilkunastu minutach filtr oczyści się bez ingerencji kierowcy. Jeśli jednak ten proces zostanie przerwany, DPF nie wypali zalegających cząstek, co w ostateczności może skutkować zapchaniem podzespołu.

Zapchany DPF – kiedy podejrzewać awarię?

Jakie objawy daje zapchany filtr cząstek stałych? Przede wszystkim da się zauważyć spadki osiągów silnika, problemy z utrzymaniem mocy na jednym poziomie, nagłe nieuzasadnione zwiększanie obrotów oraz przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny. Jeżeli samochód zostanie podłączony do komputera diagnostycznego, najprawdopodobniej wyrzuci błędy P2463 albo P2002 oznaczające zbyt dużą ilość osadów i ograniczoną skuteczność działania DPF-a.

Dlaczego nie warto czekać z próbą oczyszczenia mechanicznego DPF-a albo w ostateczności jego wymianą na nowy podzespół, mimo że naprawa jest kosztowna? Ponieważ przepełniony filtr spowoduje, że sterownik jednostki napędowej będzie wielokrotnie próbował zainicjować wypalanie sadzy. W efekcie poda zwiększoną ilość paliwa, które ma wpłynąć na podwyższenie temperatury wewnątrz filtra i stworzenie warunków do samooczyszczania. Przyniesie to jednak zupełnie inny skutek – olej napędowy przedostanie się do silnikowego, co wpłynie na właściwości smarne i ostatecznie doprowadzi do zatarcia jednostki napędowej.

Uwaga – przypominamy, że zgodnie z prawem całkowite wycięcie filtra cząstek stałych i przeprogramowanie elektroniki w samochodzie jest nielegalne. Jeżeli chce się obniżyć koszty naprawy, można spróbować zregenerować DPF/FAP/GPF w specjalnych pralniach oferujących regenerację mechaniczną. W przypadku zapchania filtra powyżej 80%, konieczna będzie jego wymiana na nowy.

Czy można samodzielnie sprawdzić stan DPF-a?

Czy można samodzielnie sprawdzić stan DPF-a, żeby uniknąć ewentualnych problemów wynikających z jego przepełnienia? Tak, ale wymaga to podłączenia do komputera diagnostycznego. Wówczas ocenia się różnicę ciśnień spalin przed i za filtrem i na tej podstawie weryfikuje poziom zapchania podzespołu. Część samochodów ma specjalny wskaźnik napełnienia filtra, ale zapala się on wyłącznie wtedy, gdy DPF-owi trzeba w zasadzie natychmiast stworzyć odpowiednie warunki do samooczyszczenia – wyjechać w dłuższą trasę.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej