• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?

W większości nowych samochodów zapchanie filtra cząstek stałych – czy to DPF, czy FAP w przypadku silników wysokoprężnych, czy GPF w przypadku jednostek benzynowych – sygnalizowane jest zapaleniem się kontrolki na tablicy rozdzielczej. Wtedy wiadomo, że nie ma co zwlekać z wizytą u mechanika. A co, jeżeli w danym modelu auta taka kontrolka nie występuje? Jak rozpoznać, że mogło dojść do zapchania filtra?

Filtr cząstek stałych odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy i popiołu, a także za ich wypalanie. Wypalanie odbywa się samoczynnie mniej więcej co 300 do 800 przejechanych kilometrów, jeżeli mówimy o poruszaniu się wyłącznie w warunkach miejskich lub co maksymalnie 1500 kilometrów wtedy, gdy pokonujemy przede wszystkim dłuższe trasy. W trakcie jazdy autostradą albo drogą szybkiego ruchu, w odpowiednich warunkach – przy utrzymywaniu stałej prędkości i około 3000 obrotów na minutę, bez zmiany biegów po kilkunastu minutach filtr oczyści się bez ingerencji kierowcy. Jeśli jednak ten proces zostanie przerwany, DPF nie wypali zalegających cząstek, co w ostateczności może skutkować zapchaniem podzespołu.

Zapchany DPF – kiedy podejrzewać awarię?

Jakie objawy daje zapchany filtr cząstek stałych? Przede wszystkim da się zauważyć spadki osiągów silnika, problemy z utrzymaniem mocy na jednym poziomie, nagłe nieuzasadnione zwiększanie obrotów oraz przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny. Jeżeli samochód zostanie podłączony do komputera diagnostycznego, najprawdopodobniej wyrzuci błędy P2463 albo P2002 oznaczające zbyt dużą ilość osadów i ograniczoną skuteczność działania DPF-a.

Dlaczego nie warto czekać z próbą oczyszczenia mechanicznego DPF-a albo w ostateczności jego wymianą na nowy podzespół, mimo że naprawa jest kosztowna? Ponieważ przepełniony filtr spowoduje, że sterownik jednostki napędowej będzie wielokrotnie próbował zainicjować wypalanie sadzy. W efekcie poda zwiększoną ilość paliwa, które ma wpłynąć na podwyższenie temperatury wewnątrz filtra i stworzenie warunków do samooczyszczania. Przyniesie to jednak zupełnie inny skutek – olej napędowy przedostanie się do silnikowego, co wpłynie na właściwości smarne i ostatecznie doprowadzi do zatarcia jednostki napędowej.

Uwaga – przypominamy, że zgodnie z prawem całkowite wycięcie filtra cząstek stałych i przeprogramowanie elektroniki w samochodzie jest nielegalne. Jeżeli chce się obniżyć koszty naprawy, można spróbować zregenerować DPF/FAP/GPF w specjalnych pralniach oferujących regenerację mechaniczną. W przypadku zapchania filtra powyżej 80%, konieczna będzie jego wymiana na nowy.

Czy można samodzielnie sprawdzić stan DPF-a?

Czy można samodzielnie sprawdzić stan DPF-a, żeby uniknąć ewentualnych problemów wynikających z jego przepełnienia? Tak, ale wymaga to podłączenia do komputera diagnostycznego. Wówczas ocenia się różnicę ciśnień spalin przed i za filtrem i na tej podstawie weryfikuje poziom zapchania podzespołu. Część samochodów ma specjalny wskaźnik napełnienia filtra, ale zapala się on wyłącznie wtedy, gdy DPF-owi trzeba w zasadzie natychmiast stworzyć odpowiednie warunki do samooczyszczenia – wyjechać w dłuższą trasę.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej