• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?

W większości nowych samochodów zapchanie filtra cząstek stałych – czy to DPF, czy FAP w przypadku silników wysokoprężnych, czy GPF w przypadku jednostek benzynowych – sygnalizowane jest zapaleniem się kontrolki na tablicy rozdzielczej. Wtedy wiadomo, że nie ma co zwlekać z wizytą u mechanika. A co, jeżeli w danym modelu auta taka kontrolka nie występuje? Jak rozpoznać, że mogło dojść do zapchania filtra?

Filtr cząstek stałych odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy i popiołu, a także za ich wypalanie. Wypalanie odbywa się samoczynnie mniej więcej co 300 do 800 przejechanych kilometrów, jeżeli mówimy o poruszaniu się wyłącznie w warunkach miejskich lub co maksymalnie 1500 kilometrów wtedy, gdy pokonujemy przede wszystkim dłuższe trasy. W trakcie jazdy autostradą albo drogą szybkiego ruchu, w odpowiednich warunkach – przy utrzymywaniu stałej prędkości i około 3000 obrotów na minutę, bez zmiany biegów po kilkunastu minutach filtr oczyści się bez ingerencji kierowcy. Jeśli jednak ten proces zostanie przerwany, DPF nie wypali zalegających cząstek, co w ostateczności może skutkować zapchaniem podzespołu.

Zapchany DPF – kiedy podejrzewać awarię?

Jakie objawy daje zapchany filtr cząstek stałych? Przede wszystkim da się zauważyć spadki osiągów silnika, problemy z utrzymaniem mocy na jednym poziomie, nagłe nieuzasadnione zwiększanie obrotów oraz przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny. Jeżeli samochód zostanie podłączony do komputera diagnostycznego, najprawdopodobniej wyrzuci błędy P2463 albo P2002 oznaczające zbyt dużą ilość osadów i ograniczoną skuteczność działania DPF-a.

Dlaczego nie warto czekać z próbą oczyszczenia mechanicznego DPF-a albo w ostateczności jego wymianą na nowy podzespół, mimo że naprawa jest kosztowna? Ponieważ przepełniony filtr spowoduje, że sterownik jednostki napędowej będzie wielokrotnie próbował zainicjować wypalanie sadzy. W efekcie poda zwiększoną ilość paliwa, które ma wpłynąć na podwyższenie temperatury wewnątrz filtra i stworzenie warunków do samooczyszczania. Przyniesie to jednak zupełnie inny skutek – olej napędowy przedostanie się do silnikowego, co wpłynie na właściwości smarne i ostatecznie doprowadzi do zatarcia jednostki napędowej.

Uwaga – przypominamy, że zgodnie z prawem całkowite wycięcie filtra cząstek stałych i przeprogramowanie elektroniki w samochodzie jest nielegalne. Jeżeli chce się obniżyć koszty naprawy, można spróbować zregenerować DPF/FAP/GPF w specjalnych pralniach oferujących regenerację mechaniczną. W przypadku zapchania filtra powyżej 80%, konieczna będzie jego wymiana na nowy.

Czy można samodzielnie sprawdzić stan DPF-a?

Czy można samodzielnie sprawdzić stan DPF-a, żeby uniknąć ewentualnych problemów wynikających z jego przepełnienia? Tak, ale wymaga to podłączenia do komputera diagnostycznego. Wówczas ocenia się różnicę ciśnień spalin przed i za filtrem i na tej podstawie weryfikuje poziom zapchania podzespołu. Część samochodów ma specjalny wskaźnik napełnienia filtra, ale zapala się on wyłącznie wtedy, gdy DPF-owi trzeba w zasadzie natychmiast stworzyć odpowiednie warunki do samooczyszczenia – wyjechać w dłuższą trasę.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej