W samochodach wyposażonych w silniki diesla – inaczej silniki wysokoprężne – montuje się filtry cząstek stałych. To dodatkowy element, który ma wpływać na oczyszczanie spalin. Większość użytkowników aut z DPF-em z reguły obawia się zapchania filtra. I słusznie, bo naprawa tego typu awarii niesie za sobą duże koszty. Dlatego istotny jest m.in. sposób jazdy. Można również wspomóc się, wykorzystując preparaty przedłużające żywotność DPF-a.
Filtr cząstek stałych nazywany w skrócie DPF lub FAP razem z katalizatorem, wydechem i sondą lambda tworzą układ wydechowy. Filtr montuje się przede wszystkim w samochodach wyposażonych w silnik wysokoprężny. DPF ma oczyszczać spaliny z sadzy, której diesle produkują więcej niż popularne benzyniaki. Wymiana tego urządzenia nie należy do tanich, dlatego lepiej po prostu unikać tego tak długo, jak tylko się da.
Jak przebiega regeneracja filtra DPF ? kiedy należy ją wykonać i dlaczego nie warto zwlekać ?
Wymiana katalizatora to zawsze trudny temat dla kierowców. Stare urządzenie warto sprzedać do profesjonalnego punktu skupu. Od czego zależy kwota, na jaką możemy liczyć w skupie ?
Są miejsca, w których nie da się uniknąć głębokich kałuż – niektóre ulice po deszczu zamieniają się wręcz w rwące potoki. Jeżeli kierowca ma możliwości dojazdu inną trasą, warto to zrobić. Dlaczego lepiej nie przejeżdżać przez kałuże? Jaki wpływ na układ wydechowy ma chłodna woda? I czy da się bezpiecznie pokonać kałuże?
Katalizator to element budujący układ wydechowy. Zużywa się po 100, 200, a czasem nawet 300 tysiącach kilometrów. Wszystko zależy od stylu jazdy, rodzaju urządzenia oraz wykorzystywanego paliwa. Gdy katalizator jest uszkodzony, trzeba po prostu zamontować nowy. W związku z wysoką ceną katalizatorów i kosztami wymiany – od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy (Zobacz także : Ile kosztuje wymiana katalizatora ?) – wielu kierowców próbuje znaleźć tańsze rozwiązania. Czy w ogóle da się w jakiś sposób zastąpić katalizator?
Układ wydechowy składa się z części, które jak wszystko ma swoją żywotność. Można jednak prostymi sposobami ją przedłużyć. Co to za sposoby ? Zapraszamy na artykuł !
Instalacja gazowa to rozwiązanie, na które decyduje się spora liczba kierowców. Gdy tylko cena benzyny pnie się w górę chętnych na LPG przybywa. Jak każda ingerencja w auto, niesie ze sobą ryzyko. Czy instalacja LPG ma negatywny wpływ na układ wydechowy i katalizator ? Czy może doprowadzić do konieczności wymiany tej kosztownej części ?
Rzeczywiste spalanie najczęściej jest inne od tego, które podaje producent w informacjach o samochodzie. Dlaczego? Ponieważ w trakcie testów tworzone są sztuczne warunki laboratoryjne, które nijak mają się do tych panujących na naszych drogach. Dodatkowo, każdy z nas ma swój styl jazdy, co także rzutuje na ilość spalanego paliwa. Mimo wszystko kierowcę powinno zaniepokoić nadmierne spalanie, […]
Posiadanie tzw. „sportowego” układu wydechowego, wpływa nie tylko na agresywniejszy dźwięk wydobywający się z naszego auta, lecz także na przyrost mocy auta. Większość z tych, którzy decydują się na ingerencję w oryginalny wydech, liczy najbardziej na to drugie. Jeżeli jednak planujecie poruszać się wyłącznie po zwykłych drogach, nie startujecie w rajdach i nie potrzebujecie faktycznie […]
Tuning kojarzy się przede wszystkim ze zmianą wyglądu zewnętrznego auta. W praktyce najczęściej o tuningu mówi się jednak w kontekście poprawy parametrów silnika. Istnieje nawet specjalna odmiana – tzw. „chiptuning” –który pozwala na bezpieczne, legalne podniesienie mocy samochodu. Czy chiptuning rzeczywiście wpływa na układ wydechowy? Jeśli tak, w jaki sposób ? Chiptuning jest po prostu […]
Katalizator to najcenniejszy element układu wydechowego, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji – tlenków azotu, węgla oraz węglowodorów. Tak jak wszystko w samochodzie, tak i katalizator ma określoną żywotność. Szacuje się, że z nowym urządzeniem można przejechać średnio około 150, a nawet 200 tysięcy kilometrów – bardzo dużo zależy od sposobu jazdy.
Jak rozpoznać zatem, kiedy należy wymienić katalizator?