• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Tłumiki sportowe – najlepsi producenci

Tłumik to niezbędny element układu wydechowego, który montowany jest w każdym aucie. Właściciele pojazdów mają możliwość wymiany fabrycznego tłumika na wersję sportową – dzięki temu wpływają na wygląd samochodu, dźwięk, a także w małym stopniu na jego osiągi. Na rynku istnieje wiele firm specjalizujących się w produkcji tłumików sportowych, ale nie każdej warto zaufać. My polecamy markę polską, australijską i amerykańską.

Odpowiednio dobrany tłumik modyfikuje dźwięk auta – to najczęstsza przyczyna wymiany oryginalnego urządzenia na sportowe. W końcu prawie każdy lubi ten specyficzny mocny dźwięk, który słychać np. podczas przyspieszania. Wielu kierowców patrzy również na wygląd i dlatego wybiera chromowane końcówki w różnych kształtach. Pozostaje jeszcze kwestia osiągów – faktycznie, dzięki zamontowaniu tłumika sportowego można odczuć niewielką poprawę osiągów auta, co także jest dla niektórych motywatorem do montażu nowego urządzenia.

Przy wyborze tłumika zwracajcie uwagę na jego średnicę, bo im większa, tym większa moc silnika, ale za to mniejszy moment obrotowy i duży hałas.

Polska marka – Ulter Sport

Jeżeli stawiacie na wspieranie lokalnych przedsiębiorców, to zdecydowanie polecamy tłumiki sportowe marki Ulter Sport. Ta firma działa w Polsce od lat 90, ma bardzo szeroki asortyment i zróżnicowane ceny. Za uniwersalny model urządzenia zapłacicie około 350 zł, zaś np. za wersję do Audi A4, BMW E36 lub E46 ok. 700–800 zł.

Proex Automotive

To australijska marka produkująca łatwe w montażu tłumiki przeznaczone do konkretnych modeli aut. Na tłumik do BMW E46, wydacie ok. 350 zł, czyli nawet dwa razy mniej niż na urządzenie polskiego producenta. Wersje do mniejszych samochodów są odpowiednio tańsze, więc ich wymiana zdecydowanie nie należy do kosztownych.

MagnaFlow

Pośrodku, jeżeli chodzi o cenę, plasuje się amerykański producent MagnaFlow. Można powiedzieć, że firma od lat 70 stała się potentatem na rynku – tworzy nie tylko tłumiki, lecz także całe systemy wydechowe. Jej produkty kupicie za mniej więcej 300 do 500 zł, jeżeli wybierzecie urządzenia dedykowane do danego modelu auta. Najpopularniejsze są jednak przelotowe tłumiki środkowe. Tutaj decydująca jest także cena – ok. 150 zł za sztukę. Wszystkie z tych firm tworzą bardzo wysokiej jakości produkty, które na pewno posłużą przez dłuższy czas. To, jakiego producenta wybierzecie, zależy przede wszystkim od kwestii finansowych i estetycznych.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej