• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

Jak sobie poradzić z urwanym układem wydechowym?

Urwany układ wydechowy to problem, który zdarza się najczęściej w najmniej oczekiwanym momencie. Po prostu nagle słyszycie głośny dźwięk i już wiecie, że coś jest nie tak. Czy można samodzielnie poradzić sobie w takiej sytuacji? Kiedy konieczna będzie całkowita wymiana układu, a kiedy wystarczy naprawa?

Układ wydechowy możecie urwać wtedy, gdy przejeżdżacie po nierównościach, zjeżdżacie z krawężnika albo pokonujecie jakąś przeszkodę na drodze. Wbrew pozorom to dość częsta usterka, z którą klienci zgłaszają się do mechaników. Tego typu problem z układem wydechowym rozpoznacie od razu po głośnym dźwięku albo tarciu metalu o asfalt. Czy da się coś zrobić na miejscu, czy trzeba wezwać lawetę?

Szybka naprawa urwanego układu wydechowego

Przede wszystkim natychmiast należy się zatrzymać i zobaczyć, co się tak naprawdę wydarzyło. Czasami okazuje się, że układ wyskoczył z gumowych mocowań. Wtedy wystarczy go po prostu wpiąć na miejsce, a potem tak czy inaczej podjechać do warsztatu. Dlaczego? Bo najczęściej świadczy to o zużyciu mocowań – to oceni mechanik. Wówczas trzeba będzie je wymienić, żeby problem się nie powtarzał.

Kiedy wzywać lawetę, a kiedy jechać do warsztatu?

W niektórych sytuacjach od razu powinniście wezwać lawetę. Kiedy? Gdy mocowania są rozerwane, gdy dosłownie połowa układu wydechowego leży na drodze albo gdy auto pracuje głośno, ale nie widać nic w podwoziu – wtedy z reguły dochodzi do problemu z rozszczelnieniem w kolektorze wydechowym, a z tym nic samodzielnie nie będziecie w stanie zrobić.

Jeżeli nie zauważycie żadnych podejrzanych objawów, a auto nadal chodzi bardzo głośno, jedźcie do mechanika – być może w układzie wydechowym pojawiła się dziura. Nie zwlekajcie z tym zbyt długo. Pamiętajcie, że nieszczelny układ skutkuje spadkami mocy, większym zużyciem paliwa i wspomnianą już zdecydowanie głośniejszą pracą.

Naprawa czy wymiana? Większość elementów można zaspawać, dlatego wymiany da się bardzo długo unikać. Dopiero wtedy, gdy np. tłumik będzie zupełnie przerdzewiały, trzeba kupić i zamontować nowy. Kiedy zauważycie jakiekolwiek problemy z układem wydechowym, szybko skontaktujcie się z warsztatem. Odwlekanie wizyty u mechanika najczęściej prowadzi do poważniejszych usterek, które są też kosztowniejsze w naprawie.

Volvo S40 II i V50 – najczęstsze usterki
Volvo S40 drugiej generacji pojawiło się na rynku w 2003 roku. Po niezbyt udanej pierwszej wersji wielu kierowców nie było przekonanych do S40, ale okazało się, że to naprawdę trwałe samochody. A co ma z tym wspólnego model V50? V50 jest niczym innym jak wersją kombi S40.
więcej
Program Toyota Plus – jak to działa?
Używane auta były, są i będą popularne – co do tego nie ma wątpliwości. Oprócz zakupu samochodu od poprzedniego właściciela, na giełdzie albo w komisie istnieje także możliwość nabycia pojazdu używanego z salonu z gwarancją. Na to pozwala m.in. program Toyota Plus. Jak dokładnie działa?
więcej
Jakie auta hybrydowe najchętniej kupują Polacy?
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w pierwszym kwartale 2019 w Polsce zarejestrowano o 22% więcej nowych samochodów hybrydowych niż w podobnym okresie w ubiegłym roku. To doskonale pokazuje, że auta z napędem hybrydowym zyskują coraz większą popularność.
więcej