• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak sobie poradzić z urwanym układem wydechowym?

Urwany układ wydechowy to problem, który zdarza się najczęściej w najmniej oczekiwanym momencie. Po prostu nagle słyszycie głośny dźwięk i już wiecie, że coś jest nie tak. Czy można samodzielnie poradzić sobie w takiej sytuacji? Kiedy konieczna będzie całkowita wymiana układu, a kiedy wystarczy naprawa?

Układ wydechowy możecie urwać wtedy, gdy przejeżdżacie po nierównościach, zjeżdżacie z krawężnika albo pokonujecie jakąś przeszkodę na drodze. Wbrew pozorom to dość częsta usterka, z którą klienci zgłaszają się do mechaników. Tego typu problem z układem wydechowym rozpoznacie od razu po głośnym dźwięku albo tarciu metalu o asfalt. Czy da się coś zrobić na miejscu, czy trzeba wezwać lawetę?

Szybka naprawa urwanego układu wydechowego

Przede wszystkim natychmiast należy się zatrzymać i zobaczyć, co się tak naprawdę wydarzyło. Czasami okazuje się, że układ wyskoczył z gumowych mocowań. Wtedy wystarczy go po prostu wpiąć na miejsce, a potem tak czy inaczej podjechać do warsztatu. Dlaczego? Bo najczęściej świadczy to o zużyciu mocowań – to oceni mechanik. Wówczas trzeba będzie je wymienić, żeby problem się nie powtarzał.

Kiedy wzywać lawetę, a kiedy jechać do warsztatu?

W niektórych sytuacjach od razu powinniście wezwać lawetę. Kiedy? Gdy mocowania są rozerwane, gdy dosłownie połowa układu wydechowego leży na drodze albo gdy auto pracuje głośno, ale nie widać nic w podwoziu – wtedy z reguły dochodzi do problemu z rozszczelnieniem w kolektorze wydechowym, a z tym nic samodzielnie nie będziecie w stanie zrobić.

Jeżeli nie zauważycie żadnych podejrzanych objawów, a auto nadal chodzi bardzo głośno, jedźcie do mechanika – być może w układzie wydechowym pojawiła się dziura. Nie zwlekajcie z tym zbyt długo. Pamiętajcie, że nieszczelny układ skutkuje spadkami mocy, większym zużyciem paliwa i wspomnianą już zdecydowanie głośniejszą pracą.

Naprawa czy wymiana? Większość elementów można zaspawać, dlatego wymiany da się bardzo długo unikać. Dopiero wtedy, gdy np. tłumik będzie zupełnie przerdzewiały, trzeba kupić i zamontować nowy. Kiedy zauważycie jakiekolwiek problemy z układem wydechowym, szybko skontaktujcie się z warsztatem. Odwlekanie wizyty u mechanika najczęściej prowadzi do poważniejszych usterek, które są też kosztowniejsze w naprawie.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej