• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak sobie poradzić z urwanym układem wydechowym?

Urwany układ wydechowy to problem, który zdarza się najczęściej w najmniej oczekiwanym momencie. Po prostu nagle słyszycie głośny dźwięk i już wiecie, że coś jest nie tak. Czy można samodzielnie poradzić sobie w takiej sytuacji? Kiedy konieczna będzie całkowita wymiana układu, a kiedy wystarczy naprawa?

Układ wydechowy możecie urwać wtedy, gdy przejeżdżacie po nierównościach, zjeżdżacie z krawężnika albo pokonujecie jakąś przeszkodę na drodze. Wbrew pozorom to dość częsta usterka, z którą klienci zgłaszają się do mechaników. Tego typu problem z układem wydechowym rozpoznacie od razu po głośnym dźwięku albo tarciu metalu o asfalt. Czy da się coś zrobić na miejscu, czy trzeba wezwać lawetę?

Szybka naprawa urwanego układu wydechowego

Przede wszystkim natychmiast należy się zatrzymać i zobaczyć, co się tak naprawdę wydarzyło. Czasami okazuje się, że układ wyskoczył z gumowych mocowań. Wtedy wystarczy go po prostu wpiąć na miejsce, a potem tak czy inaczej podjechać do warsztatu. Dlaczego? Bo najczęściej świadczy to o zużyciu mocowań – to oceni mechanik. Wówczas trzeba będzie je wymienić, żeby problem się nie powtarzał.

Kiedy wzywać lawetę, a kiedy jechać do warsztatu?

W niektórych sytuacjach od razu powinniście wezwać lawetę. Kiedy? Gdy mocowania są rozerwane, gdy dosłownie połowa układu wydechowego leży na drodze albo gdy auto pracuje głośno, ale nie widać nic w podwoziu – wtedy z reguły dochodzi do problemu z rozszczelnieniem w kolektorze wydechowym, a z tym nic samodzielnie nie będziecie w stanie zrobić.

Jeżeli nie zauważycie żadnych podejrzanych objawów, a auto nadal chodzi bardzo głośno, jedźcie do mechanika – być może w układzie wydechowym pojawiła się dziura. Nie zwlekajcie z tym zbyt długo. Pamiętajcie, że nieszczelny układ skutkuje spadkami mocy, większym zużyciem paliwa i wspomnianą już zdecydowanie głośniejszą pracą.

Naprawa czy wymiana? Większość elementów można zaspawać, dlatego wymiany da się bardzo długo unikać. Dopiero wtedy, gdy np. tłumik będzie zupełnie przerdzewiały, trzeba kupić i zamontować nowy. Kiedy zauważycie jakiekolwiek problemy z układem wydechowym, szybko skontaktujcie się z warsztatem. Odwlekanie wizyty u mechanika najczęściej prowadzi do poważniejszych usterek, które są też kosztowniejsze w naprawie.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej