• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

AdBlue – po co i jak go używać?

AdBlue to specjalny płyn, który stosowany jest w układach wydechowych samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Dzięki AdBlue auta te mogą spełnić normę spalin EURO 6. W jaki sposób należy go używać i ile to kosztuje?

Co to jest AdBlue i po co się go stosuje?

AdBlue to ogólnie stosowana nazwa na środek chemiczny składający się z mocznika i wody. Produkt ten neutralizuje około 90% tlenków azotu pochodzących ze spalin. Tlenki wchodzą w reakcję z mocznikiem zawartym w AdBlue, w wyniku czego powstają nieszkodliwe związki – woda i azot. Dzięki temu samochody z silnikami diesla mogą spełniać normy emisji spalin EURO 6.

AdBlue jest nieco problematyczny – krzepnie już przy -5 st. C, zamarza przy -11 st. C i równie źle reaguje na zagrzanie powyżej 25 st. C. Jeżeli jednak producent uznał, że jest konieczny, nie unikniecie jego stosowania.

W teorii, układy montowane w samochodach są zabezpieczone przez zamarzaniem płynów. Zbiorniki produkowane są z materiałów odpornych na rozsadzanie i wyposażone w układy podgrzewania. Działają one jednak tylko wtedy gdy silnik pracuje. Mimo tych rozwiązań, w samochodzie mogą zbierać się kryształki mocznika, które mogą „zapchać” przewody. Dzieje się tak na skutek częstych zmian temperatury.

Jak należy używać AdBlue?

Od razu warto zaznaczyć – nie do każdego auta z silnikiem wysokoprężnym należy wlewać AdBlue. Produktu używa się wyłącznie w pojazdach, które mają osobny zbiornik przeznaczony na tę substancję. Jak wszystkie płyny eksploatacyjne, tak i ten zużywa się podczas jazdy, ponieważ w trakcie działania silnika niewielka ilość AdBlue trafia do układu wydechowego. Szacuje się, że samochody spalające 10 l paliwa na 100 km będą potrzebowały około 0,5 l AdBlue na każde 100 km. Przeważnie, auta wyposażone są w kontrolkę, która informuje o coraz mniejszej ilości płynu w zbiorniku. Jeżeli AdBlue się skończy, pojazd przełączy się na tryb awaryjny, dlatego lepiej reagować wcześniej na ostrzeżenia o jego brakach.

Ile kosztuje AdBlue?

Na pytanie o cenę AdBlue należy odpowiedzieć: „zależy”. Przede wszystkim od producenta – różnica w kwocie za litr wynosi nawet kilka złotych. Da się kupić 10 l płynu za 20 zł, ale taką samą ilość nabędziecie też za 100 zł. W drugim przypadku dopłacicie za znane logo. W praktyce, patrząc na skład, obie substancje nie będą się niczym różnić.

Zdarza się jednak, że dolewka AdBlue jest kosztowna. Nie ma tu już znaczenia rodzaj produktu, tylko kwestia nietypowego wlewu. Jeżeli możecie uzupełnić płyny samodzielnie, to nie poniesiecie dużych kosztów. Jeśli zaś konieczna jest wizyta w autoryzowanym serwisie, wydacie znacznie więcej.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej