• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

AdBlue – po co i jak go używać?

AdBlue to specjalny płyn, który stosowany jest w układach wydechowych samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Dzięki AdBlue auta te mogą spełnić normę spalin EURO 6. W jaki sposób należy go używać i ile to kosztuje?

Co to jest AdBlue i po co się go stosuje?

AdBlue to ogólnie stosowana nazwa na środek chemiczny składający się z mocznika i wody. Produkt ten neutralizuje około 90% tlenków azotu pochodzących ze spalin. Tlenki wchodzą w reakcję z mocznikiem zawartym w AdBlue, w wyniku czego powstają nieszkodliwe związki – woda i azot. Dzięki temu samochody z silnikami diesla mogą spełniać normy emisji spalin EURO 6.

AdBlue jest nieco problematyczny – krzepnie już przy -5 st. C, zamarza przy -11 st. C i równie źle reaguje na zagrzanie powyżej 25 st. C. Jeżeli jednak producent uznał, że jest konieczny, nie unikniecie jego stosowania.

W teorii, układy montowane w samochodach są zabezpieczone przez zamarzaniem płynów. Zbiorniki produkowane są z materiałów odpornych na rozsadzanie i wyposażone w układy podgrzewania. Działają one jednak tylko wtedy gdy silnik pracuje. Mimo tych rozwiązań, w samochodzie mogą zbierać się kryształki mocznika, które mogą „zapchać” przewody. Dzieje się tak na skutek częstych zmian temperatury.

Jak należy używać AdBlue?

Od razu warto zaznaczyć – nie do każdego auta z silnikiem wysokoprężnym należy wlewać AdBlue. Produktu używa się wyłącznie w pojazdach, które mają osobny zbiornik przeznaczony na tę substancję. Jak wszystkie płyny eksploatacyjne, tak i ten zużywa się podczas jazdy, ponieważ w trakcie działania silnika niewielka ilość AdBlue trafia do układu wydechowego. Szacuje się, że samochody spalające 10 l paliwa na 100 km będą potrzebowały około 0,5 l AdBlue na każde 100 km. Przeważnie, auta wyposażone są w kontrolkę, która informuje o coraz mniejszej ilości płynu w zbiorniku. Jeżeli AdBlue się skończy, pojazd przełączy się na tryb awaryjny, dlatego lepiej reagować wcześniej na ostrzeżenia o jego brakach.

Ile kosztuje AdBlue?

Na pytanie o cenę AdBlue należy odpowiedzieć: „zależy”. Przede wszystkim od producenta – różnica w kwocie za litr wynosi nawet kilka złotych. Da się kupić 10 l płynu za 20 zł, ale taką samą ilość nabędziecie też za 100 zł. W drugim przypadku dopłacicie za znane logo. W praktyce, patrząc na skład, obie substancje nie będą się niczym różnić.

Zdarza się jednak, że dolewka AdBlue jest kosztowna. Nie ma tu już znaczenia rodzaj produktu, tylko kwestia nietypowego wlewu. Jeżeli możecie uzupełnić płyny samodzielnie, to nie poniesiecie dużych kosztów. Jeśli zaś konieczna jest wizyta w autoryzowanym serwisie, wydacie znacznie więcej.

Czy można ładować samochód elektryczny w garażu?
Oferta samochodów elektrycznych stale się poszerza. Większość znanych marek sprzedaje co najmniej jeden bezemisyjny model i zapowiada kolejne. Elektromobilność stała się faktem, chociaż niestety w Polsce infrastruktura nie nadąża za trendem – stacji ładowania na razie jest stosunkowo niewiele. Rozwiązaniem może być stworzenie własnego punktu ładowania w garażu. Jak to zrobić? I co w ogóle warto wiedzieć o ładowaniu elektryka w warunkach dom
więcej
Dlaczego silnik dławi się przy przyspieszaniu?
Prawidłowo działająca jednostka napędowa nie powinna przerywać, reagować wolniej niż dotychczas ani dławić się w trakcie przyspieszania. Jeśli silnik pracuje nierówno, a wciśnięcie pedału gazu nie powoduje odpowiedniej reakcji, warto jak najszybciej poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Dlaczego? Ponieważ zwlekanie z naprawą może skutkować nie tylko dalszymi uszkodzeniami podzespołów, lecz także negatywnie wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
więcej
Czym jest snorkel i po co się go montuje?
Jeśli planujesz off-road, chcesz testować zdolność swojego samochodu do przeprawiania się przez zbiorniki wodne albo po prostu interesujesz się jazdą w terenie, pewnie wiesz co nieco na temat snorkelu. Jeżeli nie, to za chwilę wyjaśnimy Ci, czym jest snorkel i po co się go montuje. Odpowiemy również na pytanie, jaki model warto wybrać i dlaczego
więcej