• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

AdBlue – po co i jak go używać?

AdBlue to specjalny płyn, który stosowany jest w układach wydechowych samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Dzięki AdBlue auta te mogą spełnić normę spalin EURO 6. W jaki sposób należy go używać i ile to kosztuje?

Co to jest AdBlue i po co się go stosuje?

AdBlue to ogólnie stosowana nazwa na środek chemiczny składający się z mocznika i wody. Produkt ten neutralizuje około 90% tlenków azotu pochodzących ze spalin. Tlenki wchodzą w reakcję z mocznikiem zawartym w AdBlue, w wyniku czego powstają nieszkodliwe związki – woda i azot. Dzięki temu samochody z silnikami diesla mogą spełniać normy emisji spalin EURO 6.

AdBlue jest nieco problematyczny – krzepnie już przy -5 st. C, zamarza przy -11 st. C i równie źle reaguje na zagrzanie powyżej 25 st. C. Jeżeli jednak producent uznał, że jest konieczny, nie unikniecie jego stosowania.

W teorii, układy montowane w samochodach są zabezpieczone przez zamarzaniem płynów. Zbiorniki produkowane są z materiałów odpornych na rozsadzanie i wyposażone w układy podgrzewania. Działają one jednak tylko wtedy gdy silnik pracuje. Mimo tych rozwiązań, w samochodzie mogą zbierać się kryształki mocznika, które mogą „zapchać” przewody. Dzieje się tak na skutek częstych zmian temperatury.

Jak należy używać AdBlue?

Od razu warto zaznaczyć – nie do każdego auta z silnikiem wysokoprężnym należy wlewać AdBlue. Produktu używa się wyłącznie w pojazdach, które mają osobny zbiornik przeznaczony na tę substancję. Jak wszystkie płyny eksploatacyjne, tak i ten zużywa się podczas jazdy, ponieważ w trakcie działania silnika niewielka ilość AdBlue trafia do układu wydechowego. Szacuje się, że samochody spalające 10 l paliwa na 100 km będą potrzebowały około 0,5 l AdBlue na każde 100 km. Przeważnie, auta wyposażone są w kontrolkę, która informuje o coraz mniejszej ilości płynu w zbiorniku. Jeżeli AdBlue się skończy, pojazd przełączy się na tryb awaryjny, dlatego lepiej reagować wcześniej na ostrzeżenia o jego brakach.

Ile kosztuje AdBlue?

Na pytanie o cenę AdBlue należy odpowiedzieć: „zależy”. Przede wszystkim od producenta – różnica w kwocie za litr wynosi nawet kilka złotych. Da się kupić 10 l płynu za 20 zł, ale taką samą ilość nabędziecie też za 100 zł. W drugim przypadku dopłacicie za znane logo. W praktyce, patrząc na skład, obie substancje nie będą się niczym różnić.

Zdarza się jednak, że dolewka AdBlue jest kosztowna. Nie ma tu już znaczenia rodzaj produktu, tylko kwestia nietypowego wlewu. Jeżeli możecie uzupełnić płyny samodzielnie, to nie poniesiecie dużych kosztów. Jeśli zaś konieczna jest wizyta w autoryzowanym serwisie, wydacie znacznie więcej.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej