• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

AdBlue – po co i jak go używać?

AdBlue to specjalny płyn, który stosowany jest w układach wydechowych samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Dzięki AdBlue auta te mogą spełnić normę spalin EURO 6. W jaki sposób należy go używać i ile to kosztuje?

Co to jest AdBlue i po co się go stosuje?

AdBlue to ogólnie stosowana nazwa na środek chemiczny składający się z mocznika i wody. Produkt ten neutralizuje około 90% tlenków azotu pochodzących ze spalin. Tlenki wchodzą w reakcję z mocznikiem zawartym w AdBlue, w wyniku czego powstają nieszkodliwe związki – woda i azot. Dzięki temu samochody z silnikami diesla mogą spełniać normy emisji spalin EURO 6.

AdBlue jest nieco problematyczny – krzepnie już przy -5 st. C, zamarza przy -11 st. C i równie źle reaguje na zagrzanie powyżej 25 st. C. Jeżeli jednak producent uznał, że jest konieczny, nie unikniecie jego stosowania.

W teorii, układy montowane w samochodach są zabezpieczone przez zamarzaniem płynów. Zbiorniki produkowane są z materiałów odpornych na rozsadzanie i wyposażone w układy podgrzewania. Działają one jednak tylko wtedy gdy silnik pracuje. Mimo tych rozwiązań, w samochodzie mogą zbierać się kryształki mocznika, które mogą „zapchać” przewody. Dzieje się tak na skutek częstych zmian temperatury.

Jak należy używać AdBlue?

Od razu warto zaznaczyć – nie do każdego auta z silnikiem wysokoprężnym należy wlewać AdBlue. Produktu używa się wyłącznie w pojazdach, które mają osobny zbiornik przeznaczony na tę substancję. Jak wszystkie płyny eksploatacyjne, tak i ten zużywa się podczas jazdy, ponieważ w trakcie działania silnika niewielka ilość AdBlue trafia do układu wydechowego. Szacuje się, że samochody spalające 10 l paliwa na 100 km będą potrzebowały około 0,5 l AdBlue na każde 100 km. Przeważnie, auta wyposażone są w kontrolkę, która informuje o coraz mniejszej ilości płynu w zbiorniku. Jeżeli AdBlue się skończy, pojazd przełączy się na tryb awaryjny, dlatego lepiej reagować wcześniej na ostrzeżenia o jego brakach.

Ile kosztuje AdBlue?

Na pytanie o cenę AdBlue należy odpowiedzieć: „zależy”. Przede wszystkim od producenta – różnica w kwocie za litr wynosi nawet kilka złotych. Da się kupić 10 l płynu za 20 zł, ale taką samą ilość nabędziecie też za 100 zł. W drugim przypadku dopłacicie za znane logo. W praktyce, patrząc na skład, obie substancje nie będą się niczym różnić.

Zdarza się jednak, że dolewka AdBlue jest kosztowna. Nie ma tu już znaczenia rodzaj produktu, tylko kwestia nietypowego wlewu. Jeżeli możecie uzupełnić płyny samodzielnie, to nie poniesiecie dużych kosztów. Jeśli zaś konieczna jest wizyta w autoryzowanym serwisie, wydacie znacznie więcej.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej