• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

AdBlue – po co i jak go używać?

AdBlue to specjalny płyn, który stosowany jest w układach wydechowych samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Dzięki AdBlue auta te mogą spełnić normę spalin EURO 6. W jaki sposób należy go używać i ile to kosztuje?

Co to jest AdBlue i po co się go stosuje?

AdBlue to ogólnie stosowana nazwa na środek chemiczny składający się z mocznika i wody. Produkt ten neutralizuje około 90% tlenków azotu pochodzących ze spalin. Tlenki wchodzą w reakcję z mocznikiem zawartym w AdBlue, w wyniku czego powstają nieszkodliwe związki – woda i azot. Dzięki temu samochody z silnikami diesla mogą spełniać normy emisji spalin EURO 6.

AdBlue jest nieco problematyczny – krzepnie już przy -5 st. C, zamarza przy -11 st. C i równie źle reaguje na zagrzanie powyżej 25 st. C. Jeżeli jednak producent uznał, że jest konieczny, nie unikniecie jego stosowania.

W teorii, układy montowane w samochodach są zabezpieczone przez zamarzaniem płynów. Zbiorniki produkowane są z materiałów odpornych na rozsadzanie i wyposażone w układy podgrzewania. Działają one jednak tylko wtedy gdy silnik pracuje. Mimo tych rozwiązań, w samochodzie mogą zbierać się kryształki mocznika, które mogą “zapchać” przewody. Dzieje się tak na skutek częstych zmian temperatury.

Jak należy używać AdBlue?

Od razu warto zaznaczyć – nie do każdego auta z silnikiem wysokoprężnym należy wlewać AdBlue. Produktu używa się wyłącznie w pojazdach, które mają osobny zbiornik przeznaczony na tę substancję. Jak wszystkie płyny eksploatacyjne, tak i ten zużywa się podczas jazdy, ponieważ w trakcie działania silnika niewielka ilość AdBlue trafia do układu wydechowego. Szacuje się, że samochody spalające 10 l paliwa na 100 km będą potrzebowały około 0,5 l AdBlue na każde 100 km. Przeważnie, auta wyposażone są w kontrolkę, która informuje o coraz mniejszej ilości płynu w zbiorniku. Jeżeli AdBlue się skończy, pojazd przełączy się na tryb awaryjny, dlatego lepiej reagować wcześniej na ostrzeżenia o jego brakach.

Ile kosztuje AdBlue?

Na pytanie o cenę AdBlue należy odpowiedzieć: „zależy”. Przede wszystkim od producenta – różnica w kwocie za litr wynosi nawet kilka złotych. Da się kupić 10 l płynu za 20 zł, ale taką samą ilość nabędziecie też za 100 zł. W drugim przypadku dopłacicie za znane logo. W praktyce, patrząc na skład, obie substancje nie będą się niczym różnić.

Zdarza się jednak, że dolewka AdBlue jest kosztowna. Nie ma tu już znaczenia rodzaj produktu, tylko kwestia nietypowego wlewu. Jeżeli możecie uzupełnić płyny samodzielnie, to nie poniesiecie dużych kosztów. Jeśli zaś konieczna jest wizyta w autoryzowanym serwisie, wydacie znacznie więcej.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej