• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Sportowy układ wydechowy – warto czy nie warto?

Układ wydechowy po pierwsze ma ograniczać emisję szkodliwych substancji do atmosfery, a po drugie redukować hałas zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie. Sportowa wersja zdecydowanie wpływa na głośność samochodu i co ciekawe, może zwiększać moc auta. Zanim jednak wymienicie seryjny układ, zadajcie sobie podstawowe pytanie – dlaczego chcecie to zrobić?

Jeżeli chcecie wymienić układ wydechowy na sportową wersję po to, żeby uzyskać większą moc, lepiej się zastanówcie, czy rzeczywiście warto. Tu wiele zależy od tego, jakie macie auto – przy niewielkim silniku możecie wręcz uzyskać efekt odwrotny do zamierzonego, to znaczy spadek osiągów. Pojazdy o dużej mocy rzeczywiście po modyfikacji będą miały jeszcze większe możliwości i charakterystyczny dźwięk przy przyspieszaniu. W praktyce sportowe układy polecane są do samochodów, które startują w rajdach, czyli rzeczywiście są wykorzystywane w celach sportowych.

Układ sportowy a klasyczny

Każdy układ wydechowy musi spełniać normy hałasu założone przez prawo – dopuszczalny poziom głośności to 98 dB przy obrotach na poziomie 2500–3500 obr./min. Dotyczy to zarówno klasycznych, jak i sportowych urządzeń.

Najczęściej sportowe wersje mają większą średnicę niż seryjne. Niektórzy wręcz twierdzą, że im większa średnica, tym lepiej. Duża średnica przekłada się bowiem na zwiększenie mocy, ale wpływa na spadek momentu obrotowego i wzrost hałasu, dlatego trzeba bardzo uważać przy modyfikacjach układu wydechowego.

Budowa układu wydechowego

Sportowy układ składa się tak jak klasyczny z kolektora, sondy lambda, katalizatora, rury wydechowej, tłumika środkowego i końcowego oraz końcówki rury. Najczęściej stosuje się katalizatory z metalowymi wkładami, aby zminimalizować spadki mocy. Bardzo istotny jest także tłumik – zawsze pojedynczy, a nie jak w wersjach seryjnych podwójny czy potrójny – zbudowany ze stali nierdzewnej. To właśnie konstrukcja tłumika daje oczekiwany efekt dźwiękowy. Pamiętajcie, że wymiana samego tłumika, czyli najpopularniejsza modyfikacja, nie wystarczy, aby rzeczywiście zwiększyć osiągi samochodu. Do tego potrzebna jest instalacja wszystkich elementów w wersji sportowej, chociaż takie działania polecane są wyłącznie do aut, które jeżdżą po torach, a nie poruszają się po zwykłych drogach.

Czy można ładować samochód elektryczny w garażu?
Oferta samochodów elektrycznych stale się poszerza. Większość znanych marek sprzedaje co najmniej jeden bezemisyjny model i zapowiada kolejne. Elektromobilność stała się faktem, chociaż niestety w Polsce infrastruktura nie nadąża za trendem – stacji ładowania na razie jest stosunkowo niewiele. Rozwiązaniem może być stworzenie własnego punktu ładowania w garażu. Jak to zrobić? I co w ogóle warto wiedzieć o ładowaniu elektryka w warunkach dom
więcej
Dlaczego silnik dławi się przy przyspieszaniu?
Prawidłowo działająca jednostka napędowa nie powinna przerywać, reagować wolniej niż dotychczas ani dławić się w trakcie przyspieszania. Jeśli silnik pracuje nierówno, a wciśnięcie pedału gazu nie powoduje odpowiedniej reakcji, warto jak najszybciej poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Dlaczego? Ponieważ zwlekanie z naprawą może skutkować nie tylko dalszymi uszkodzeniami podzespołów, lecz także negatywnie wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
więcej
Czym jest snorkel i po co się go montuje?
Jeśli planujesz off-road, chcesz testować zdolność swojego samochodu do przeprawiania się przez zbiorniki wodne albo po prostu interesujesz się jazdą w terenie, pewnie wiesz co nieco na temat snorkelu. Jeżeli nie, to za chwilę wyjaśnimy Ci, czym jest snorkel i po co się go montuje. Odpowiemy również na pytanie, jaki model warto wybrać i dlaczego
więcej