• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

Sportowy układ wydechowy – warto czy nie warto?

Układ wydechowy po pierwsze ma ograniczać emisję szkodliwych substancji do atmosfery, a po drugie redukować hałas zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie. Sportowa wersja zdecydowanie wpływa na głośność samochodu i co ciekawe, może zwiększać moc auta. Zanim jednak wymienicie seryjny układ, zadajcie sobie podstawowe pytanie – dlaczego chcecie to zrobić?

Jeżeli chcecie wymienić układ wydechowy na sportową wersję po to, żeby uzyskać większą moc, lepiej się zastanówcie, czy rzeczywiście warto. Tu wiele zależy od tego, jakie macie auto – przy niewielkim silniku możecie wręcz uzyskać efekt odwrotny do zamierzonego, to znaczy spadek osiągów. Pojazdy o dużej mocy rzeczywiście po modyfikacji będą miały jeszcze większe możliwości i charakterystyczny dźwięk przy przyspieszaniu. W praktyce sportowe układy polecane są do samochodów, które startują w rajdach, czyli rzeczywiście są wykorzystywane w celach sportowych.

Układ sportowy a klasyczny

Każdy układ wydechowy musi spełniać normy hałasu założone przez prawo – dopuszczalny poziom głośności to 98 dB przy obrotach na poziomie 2500–3500 obr./min. Dotyczy to zarówno klasycznych, jak i sportowych urządzeń.

Najczęściej sportowe wersje mają większą średnicę niż seryjne. Niektórzy wręcz twierdzą, że im większa średnica, tym lepiej. Duża średnica przekłada się bowiem na zwiększenie mocy, ale wpływa na spadek momentu obrotowego i wzrost hałasu, dlatego trzeba bardzo uważać przy modyfikacjach układu wydechowego.

Budowa układu wydechowego

Sportowy układ składa się tak jak klasyczny z kolektora, sondy lambda, katalizatora, rury wydechowej, tłumika środkowego i końcowego oraz końcówki rury. Najczęściej stosuje się katalizatory z metalowymi wkładami, aby zminimalizować spadki mocy. Bardzo istotny jest także tłumik – zawsze pojedynczy, a nie jak w wersjach seryjnych podwójny czy potrójny – zbudowany ze stali nierdzewnej. To właśnie konstrukcja tłumika daje oczekiwany efekt dźwiękowy. Pamiętajcie, że wymiana samego tłumika, czyli najpopularniejsza modyfikacja, nie wystarczy, aby rzeczywiście zwiększyć osiągi samochodu. Do tego potrzebna jest instalacja wszystkich elementów w wersji sportowej, chociaż takie działania polecane są wyłącznie do aut, które jeżdżą po torach, a nie poruszają się po zwykłych drogach.

Jakie auta używane kupujemy najczęściej?
Chętnie kupujemy auta używane. Według Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, najwięcej samochodów trafia do nas z Niemiec, Francji, Włoch i Belgii. Sprowadzamy pojazdy, które mają średnio 11 lat. Które z nich są najpopularniejsze?
więcej
Awaria systemu VANOS
Właściciele samochodów marki BMW pewnie znają odpowiedź na pytanie, czym jest VANOS. A wiecie, jakie są objawy awarii tego systemu? Co daje zastosowanie takiego rozwiązania? I w jaki sposób można dbać o VANOS, żeby posłużył maksymalnie długo?
więcej
JAK DBAĆ O KATALIZATOR PRZY INSTALACJI GAZOWEJ
Koszty zakupu nowego reaktora katalitycznego sięgają od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dlatego dziś chcemy podzielić się z Wami, na co zwracać uwagę i w jaki sposób możemy zadbać o dłuższą żywotność naszego katalizatora, szczególnie jeśli posiadacie samochody z instalacją gazową.
więcej