• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego kałuże mogą być niebezpieczne dla układu wydechowego?

Są miejsca, w których nie da się uniknąć głębokich kałuż – niektóre ulice po deszczu zamieniają się wręcz w rwące potoki. Jeżeli kierowca ma możliwości dojazdu inną trasą, warto to zrobić. Dlaczego lepiej nie przejeżdżać przez kałuże? Jaki wpływ na układ wydechowy ma chłodna woda? I czy da się bezpiecznie pokonać kałuże?

Kałuże – czy mogą uszkodzić samochód?

Warto od razu na początku odpowiedzieć na pytanie, czy kałuże mogą uszkadzać samochód? Tak. Wbrew pozorom oddziałują na różne układy: hamulcowy, wydechowy, (Zobacz też : Czy można przedłużyć żywotność układu wydechowego ?) a nawet na sam silnik. Każdy element w pojeździe ma określoną wytrzymałość – rozgrzany, w zetknięciu z zimną wodą, może zostać uszkodzony. Zdarza się, że do warsztatu trafiają np. klienci skarżący się na drgania kierownicy przy hamowaniu. Mechanik w takiej sytuacji sprawdza najpierw tarcze hamulcowe. Dlaczego? Ponieważ tego typu objaw świadczy o ich pokrzywieniu. Co to ma wspólnego z kałużami? Gorące tarcze, którymi wjedzie się w głęboką kałużę, zwyczajnie ulegają deformacji.

Zdarza się także, że woda zostaje zassana przez układ dolotowy – wówczas auto natychmiast gaśnie. To najbardziej problematyczna sytuacja, ponieważ uszkodzeniu mogą ulec elementy silnika np. panewki. Wilgoć bywa niebezpieczna również dla elektroniki, w której czasami powoduje zwarcia.

Układ wydechowy a kałuże

Kałuże oddziałują nie tylko na wspomniane elementy, lecz także na układ wydechowy, a w szczególności na katalizator. To urządzenie – metalowa puszka wypełniona siecią kanalików pokrytych metalami szlachetnymi – należy do bardzo delikatnych elementów w pojeździe. Katalizator, tak jak tarcze hamulcowe, nie lubi zetknięcia z zimną wodą, bo rozgrzane urządzenie może w środku popękać, a uszkodzone nie spełni swojej funkcji. Wówczas konieczna będzie wymiana katalizatora na nowy. Średnio kosztuje to od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Zużyty katalizator warto oddać do punktu skupu, aby odzyskać przynajmniej część pieniędzy wydanych na naprawę samochodu. Jeśli Wasz katalizator ucierpiał przez kałużę (i nie tylko) koniecznie zdecydujcie się na jego sprzedaż. Nawet zużyty potrafi być sporo warty. Ile dokładnie ?

Cena zależna jest od modelu. Każdy ma bowiem inną zawartość cennych metali szlachetnych. Jaką wartość posiada Wasz zużyty katalizator ?

Możecie to łatwo sprawdzić tutaj.

Bezpieczne przejeżdżanie przez kałuże

Czy da się zatem bezpiecznie przejechać przez kałuże? Najlepiej byłoby po prostu ominąć przeszkodę, np. wybierając inną trasę. Jeżeli nie jest to możliwe, powinno się zredukować prędkość do minimum, aby ograniczyć zalanie podzespołów. Ograniczenie tempa przejazdu ma też dodatkowe znaczenie – pozwala zmniejszyć ryzyko utraty przyczepności, które w kałuży zdarza się tak samo, jak na lodzie.

Wiedzieliście o tym, że na określenie tego typu poślizgu na powierzchni pokrytej warstwą wody stworzono nawet specjalne pojęcie: akwaplanacja ??? (inaczej aquaplaning lub hydroplaning).

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej