• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego kałuże mogą być niebezpieczne dla układu wydechowego?

Są miejsca, w których nie da się uniknąć głębokich kałuż – niektóre ulice po deszczu zamieniają się wręcz w rwące potoki. Jeżeli kierowca ma możliwości dojazdu inną trasą, warto to zrobić. Dlaczego lepiej nie przejeżdżać przez kałuże? Jaki wpływ na układ wydechowy ma chłodna woda? I czy da się bezpiecznie pokonać kałuże?

Kałuże – czy mogą uszkodzić samochód?

Warto od razu na początku odpowiedzieć na pytanie, czy kałuże mogą uszkadzać samochód? Tak. Wbrew pozorom oddziałują na różne układy: hamulcowy, wydechowy, (Zobacz też : Czy można przedłużyć żywotność układu wydechowego ?) a nawet na sam silnik. Każdy element w pojeździe ma określoną wytrzymałość – rozgrzany, w zetknięciu z zimną wodą, może zostać uszkodzony. Zdarza się, że do warsztatu trafiają np. klienci skarżący się na drgania kierownicy przy hamowaniu. Mechanik w takiej sytuacji sprawdza najpierw tarcze hamulcowe. Dlaczego? Ponieważ tego typu objaw świadczy o ich pokrzywieniu. Co to ma wspólnego z kałużami? Gorące tarcze, którymi wjedzie się w głęboką kałużę, zwyczajnie ulegają deformacji.

Zdarza się także, że woda zostaje zassana przez układ dolotowy – wówczas auto natychmiast gaśnie. To najbardziej problematyczna sytuacja, ponieważ uszkodzeniu mogą ulec elementy silnika np. panewki. Wilgoć bywa niebezpieczna również dla elektroniki, w której czasami powoduje zwarcia.

Układ wydechowy a kałuże

Kałuże oddziałują nie tylko na wspomniane elementy, lecz także na układ wydechowy, a w szczególności na katalizator. To urządzenie – metalowa puszka wypełniona siecią kanalików pokrytych metalami szlachetnymi – należy do bardzo delikatnych elementów w pojeździe. Katalizator, tak jak tarcze hamulcowe, nie lubi zetknięcia z zimną wodą, bo rozgrzane urządzenie może w środku popękać, a uszkodzone nie spełni swojej funkcji. Wówczas konieczna będzie wymiana katalizatora na nowy. Średnio kosztuje to od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Zużyty katalizator warto oddać do punktu skupu, aby odzyskać przynajmniej część pieniędzy wydanych na naprawę samochodu. Jeśli Wasz katalizator ucierpiał przez kałużę (i nie tylko) koniecznie zdecydujcie się na jego sprzedaż. Nawet zużyty potrafi być sporo warty. Ile dokładnie ?

Cena zależna jest od modelu. Każdy ma bowiem inną zawartość cennych metali szlachetnych. Jaką wartość posiada Wasz zużyty katalizator ?

Możecie to łatwo sprawdzić tutaj.

Bezpieczne przejeżdżanie przez kałuże

Czy da się zatem bezpiecznie przejechać przez kałuże? Najlepiej byłoby po prostu ominąć przeszkodę, np. wybierając inną trasę. Jeżeli nie jest to możliwe, powinno się zredukować prędkość do minimum, aby ograniczyć zalanie podzespołów. Ograniczenie tempa przejazdu ma też dodatkowe znaczenie – pozwala zmniejszyć ryzyko utraty przyczepności, które w kałuży zdarza się tak samo, jak na lodzie.

Wiedzieliście o tym, że na określenie tego typu poślizgu na powierzchni pokrytej warstwą wody stworzono nawet specjalne pojęcie: akwaplanacja ??? (inaczej aquaplaning lub hydroplaning).

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej