• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Tłumik – ozdobna część motocykla

Tłumik to przede wszystkim część funkcjonalna, która ma zmniejszać emisję hałasu. W Polsce prawo ściśle określa barierę hałasu – dla motocykli do 125 cm pojemności, wynosi ona 94 dB, zaś dla większych 96 dB. Tłumik w tego typu pojazdach jest bardzo widoczny, dlatego często właściciele decydują się na zamontowanie bardziej ozdobnej wersji urządzenia.

Tłumik kojarzy się z brzydkim kawałkiem rury, który ma odpowiadać za zmniejszenie hałasu emitowanego przez pojazd. W praktyce może stanowić także element dekoracyjny, szczególnie wtedy, gdy mowa o tłumikach motocyklowych – te są widoczne w całości w przeciwieństwie do wersji montowanych w samochodach.

Rodzaje tłumików motocyklowych

Nowoczesne tłumiki wyposażone są w system komór i perforacji. To właśnie one zmniejszają poziom hałasu emitowanego przez pojazd. Ze względu na technikę tłumienia hałasu urządzenia dzieli się na absorpcyjne, refleksyjne, kombinowane oraz interferencyjne. Absorpcyjne, zbudowane są z jednej perforowanej rury i pojedynczej komory wokół przelotowej rury. Komora wypełniona zostaje specjalnym materiałem absorpcyjnym np. mineralną watą szklaną. Refleksyjne, składają się z całego systemu rurek, otworów oraz przegród, przez które ściśle określoną trasą przelatują spaliny. Interferencyjne z kolei, powstają z rozwidlenia przewodu wylotowego na dwa albo trzy przewody, a następnie z ich połączenia. Zaś kombinowane łączą najczęściej dwa spośród wymienionych typów.

Na rynku dostępne są także tłumiki przelotowe – ten rodzaj znacznie zwiększa hałas, ponieważ praktycznie nie stawia oporu przelatującym przez niego spalinom. Montowanie takiej wersji urządzenia może grozić nie tylko szybkimi spadkami mocy, lecz także zamienieniem się tłumiku w palnik – dosłownie.

Pamiętajcie, że inne tłumiki będą najlepsze dla motocykli sportowych, inne dla sportowo-turystycznych, a jeszcze inne dla skuterów.

Tłumik a marka motocykla

Jeżeli chcecie albo musicie wymienić tłumik, najbezpieczniejszym wyjściem okaże się zakup takiego, który przeznaczony jest dla konkretnego modelu pojazdu. Na przykład, na rynku istnieje kilka wersji tłumików dostosowanych do motocykli Kawasaki – wśród tych możecie wybierać bezpiecznie opcję odpowiadającą Waszym potrzebom oraz oczekiwaniom.

Personalizacja

Sam tłumik z kompletem obejm, śrub i uszczelek kupicie w najpopularniejszej chromowanej albo mniej popularnej czarnej wersji. Czasami możecie zdecydować o długości urządzenia, ale taka opcja jest dostępna tylko w wybranych pojazdach. Niektóre elementy da się łatwo wymienić, czyli spersonalizować – są to między innymi końcówki lub kolanka wydechu. Ostateczny efekt ma się podobać Wam, właścicielom motocykli, być przyjemny dla ucha i jednocześnie spełniać normy założone przez prawo. W końcu wymiana tłumika to najprostszy sposób tuningu jednośladów.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej