• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Tłumik – ozdobna część motocykla

Tłumik to przede wszystkim część funkcjonalna, która ma zmniejszać emisję hałasu. W Polsce prawo ściśle określa barierę hałasu – dla motocykli do 125 cm pojemności, wynosi ona 94 dB, zaś dla większych 96 dB. Tłumik w tego typu pojazdach jest bardzo widoczny, dlatego często właściciele decydują się na zamontowanie bardziej ozdobnej wersji urządzenia.

Tłumik kojarzy się z brzydkim kawałkiem rury, który ma odpowiadać za zmniejszenie hałasu emitowanego przez pojazd. W praktyce może stanowić także element dekoracyjny, szczególnie wtedy, gdy mowa o tłumikach motocyklowych – te są widoczne w całości w przeciwieństwie do wersji montowanych w samochodach.

Rodzaje tłumików motocyklowych

Nowoczesne tłumiki wyposażone są w system komór i perforacji. To właśnie one zmniejszają poziom hałasu emitowanego przez pojazd. Ze względu na technikę tłumienia hałasu urządzenia dzieli się na absorpcyjne, refleksyjne, kombinowane oraz interferencyjne. Absorpcyjne, zbudowane są z jednej perforowanej rury i pojedynczej komory wokół przelotowej rury. Komora wypełniona zostaje specjalnym materiałem absorpcyjnym np. mineralną watą szklaną. Refleksyjne, składają się z całego systemu rurek, otworów oraz przegród, przez które ściśle określoną trasą przelatują spaliny. Interferencyjne z kolei, powstają z rozwidlenia przewodu wylotowego na dwa albo trzy przewody, a następnie z ich połączenia. Zaś kombinowane łączą najczęściej dwa spośród wymienionych typów.

Na rynku dostępne są także tłumiki przelotowe – ten rodzaj znacznie zwiększa hałas, ponieważ praktycznie nie stawia oporu przelatującym przez niego spalinom. Montowanie takiej wersji urządzenia może grozić nie tylko szybkimi spadkami mocy, lecz także zamienieniem się tłumiku w palnik – dosłownie.

Pamiętajcie, że inne tłumiki będą najlepsze dla motocykli sportowych, inne dla sportowo-turystycznych, a jeszcze inne dla skuterów.

Tłumik a marka motocykla

Jeżeli chcecie albo musicie wymienić tłumik, najbezpieczniejszym wyjściem okaże się zakup takiego, który przeznaczony jest dla konkretnego modelu pojazdu. Na przykład, na rynku istnieje kilka wersji tłumików dostosowanych do motocykli Kawasaki – wśród tych możecie wybierać bezpiecznie opcję odpowiadającą Waszym potrzebom oraz oczekiwaniom.

Personalizacja

Sam tłumik z kompletem obejm, śrub i uszczelek kupicie w najpopularniejszej chromowanej albo mniej popularnej czarnej wersji. Czasami możecie zdecydować o długości urządzenia, ale taka opcja jest dostępna tylko w wybranych pojazdach. Niektóre elementy da się łatwo wymienić, czyli spersonalizować – są to między innymi końcówki lub kolanka wydechu. Ostateczny efekt ma się podobać Wam, właścicielom motocykli, być przyjemny dla ucha i jednocześnie spełniać normy założone przez prawo. W końcu wymiana tłumika to najprostszy sposób tuningu jednośladów.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej