• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Tłumik – ozdobna część motocykla

Tłumik to przede wszystkim część funkcjonalna, która ma zmniejszać emisję hałasu. W Polsce prawo ściśle określa barierę hałasu – dla motocykli do 125 cm pojemności, wynosi ona 94 dB, zaś dla większych 96 dB. Tłumik w tego typu pojazdach jest bardzo widoczny, dlatego często właściciele decydują się na zamontowanie bardziej ozdobnej wersji urządzenia.

Tłumik kojarzy się z brzydkim kawałkiem rury, który ma odpowiadać za zmniejszenie hałasu emitowanego przez pojazd. W praktyce może stanowić także element dekoracyjny, szczególnie wtedy, gdy mowa o tłumikach motocyklowych – te są widoczne w całości w przeciwieństwie do wersji montowanych w samochodach.

Rodzaje tłumików motocyklowych

Nowoczesne tłumiki wyposażone są w system komór i perforacji. To właśnie one zmniejszają poziom hałasu emitowanego przez pojazd. Ze względu na technikę tłumienia hałasu urządzenia dzieli się na absorpcyjne, refleksyjne, kombinowane oraz interferencyjne. Absorpcyjne, zbudowane są z jednej perforowanej rury i pojedynczej komory wokół przelotowej rury. Komora wypełniona zostaje specjalnym materiałem absorpcyjnym np. mineralną watą szklaną. Refleksyjne, składają się z całego systemu rurek, otworów oraz przegród, przez które ściśle określoną trasą przelatują spaliny. Interferencyjne z kolei, powstają z rozwidlenia przewodu wylotowego na dwa albo trzy przewody, a następnie z ich połączenia. Zaś kombinowane łączą najczęściej dwa spośród wymienionych typów.

Na rynku dostępne są także tłumiki przelotowe – ten rodzaj znacznie zwiększa hałas, ponieważ praktycznie nie stawia oporu przelatującym przez niego spalinom. Montowanie takiej wersji urządzenia może grozić nie tylko szybkimi spadkami mocy, lecz także zamienieniem się tłumiku w palnik – dosłownie.

Pamiętajcie, że inne tłumiki będą najlepsze dla motocykli sportowych, inne dla sportowo-turystycznych, a jeszcze inne dla skuterów.

Tłumik a marka motocykla

Jeżeli chcecie albo musicie wymienić tłumik, najbezpieczniejszym wyjściem okaże się zakup takiego, który przeznaczony jest dla konkretnego modelu pojazdu. Na przykład, na rynku istnieje kilka wersji tłumików dostosowanych do motocykli Kawasaki – wśród tych możecie wybierać bezpiecznie opcję odpowiadającą Waszym potrzebom oraz oczekiwaniom.

Personalizacja

Sam tłumik z kompletem obejm, śrub i uszczelek kupicie w najpopularniejszej chromowanej albo mniej popularnej czarnej wersji. Czasami możecie zdecydować o długości urządzenia, ale taka opcja jest dostępna tylko w wybranych pojazdach. Niektóre elementy da się łatwo wymienić, czyli spersonalizować – są to między innymi końcówki lub kolanka wydechu. Ostateczny efekt ma się podobać Wam, właścicielom motocykli, być przyjemny dla ucha i jednocześnie spełniać normy założone przez prawo. W końcu wymiana tłumika to najprostszy sposób tuningu jednośladów.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej