• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

Tłumik – ozdobna część motocykla

Tłumik to przede wszystkim część funkcjonalna, która ma zmniejszać emisję hałasu. W Polsce prawo ściśle określa barierę hałasu – dla motocykli do 125 cm pojemności, wynosi ona 94 dB, zaś dla większych 96 dB. Tłumik w tego typu pojazdach jest bardzo widoczny, dlatego często właściciele decydują się na zamontowanie bardziej ozdobnej wersji urządzenia.

Tłumik kojarzy się z brzydkim kawałkiem rury, który ma odpowiadać za zmniejszenie hałasu emitowanego przez pojazd. W praktyce może stanowić także element dekoracyjny, szczególnie wtedy, gdy mowa o tłumikach motocyklowych – te są widoczne w całości w przeciwieństwie do wersji montowanych w samochodach.

Rodzaje tłumików motocyklowych

Nowoczesne tłumiki wyposażone są w system komór i perforacji. To właśnie one zmniejszają poziom hałasu emitowanego przez pojazd. Ze względu na technikę tłumienia hałasu urządzenia dzieli się na absorpcyjne, refleksyjne, kombinowane oraz interferencyjne. Absorpcyjne, zbudowane są z jednej perforowanej rury i pojedynczej komory wokół przelotowej rury. Komora wypełniona zostaje specjalnym materiałem absorpcyjnym np. mineralną watą szklaną. Refleksyjne, składają się z całego systemu rurek, otworów oraz przegród, przez które ściśle określoną trasą przelatują spaliny. Interferencyjne z kolei, powstają z rozwidlenia przewodu wylotowego na dwa albo trzy przewody, a następnie z ich połączenia. Zaś kombinowane łączą najczęściej dwa spośród wymienionych typów.

Na rynku dostępne są także tłumiki przelotowe – ten rodzaj znacznie zwiększa hałas, ponieważ praktycznie nie stawia oporu przelatującym przez niego spalinom. Montowanie takiej wersji urządzenia może grozić nie tylko szybkimi spadkami mocy, lecz także zamienieniem się tłumiku w palnik – dosłownie.

Pamiętajcie, że inne tłumiki będą najlepsze dla motocykli sportowych, inne dla sportowo-turystycznych, a jeszcze inne dla skuterów.

Tłumik a marka motocykla

Jeżeli chcecie albo musicie wymienić tłumik, najbezpieczniejszym wyjściem okaże się zakup takiego, który przeznaczony jest dla konkretnego modelu pojazdu. Na przykład, na rynku istnieje kilka wersji tłumików dostosowanych do motocykli Kawasaki – wśród tych możecie wybierać bezpiecznie opcję odpowiadającą Waszym potrzebom oraz oczekiwaniom.

Personalizacja

Sam tłumik z kompletem obejm, śrub i uszczelek kupicie w najpopularniejszej chromowanej albo mniej popularnej czarnej wersji. Czasami możecie zdecydować o długości urządzenia, ale taka opcja jest dostępna tylko w wybranych pojazdach. Niektóre elementy da się łatwo wymienić, czyli spersonalizować – są to między innymi końcówki lub kolanka wydechu. Ostateczny efekt ma się podobać Wam, właścicielom motocykli, być przyjemny dla ucha i jednocześnie spełniać normy założone przez prawo. W końcu wymiana tłumika to najprostszy sposób tuningu jednośladów.

Jakie auta używane kupujemy najczęściej?
Chętnie kupujemy auta używane. Według Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, najwięcej samochodów trafia do nas z Niemiec, Francji, Włoch i Belgii. Sprowadzamy pojazdy, które mają średnio 11 lat. Które z nich są najpopularniejsze?
więcej
Awaria systemu VANOS
Właściciele samochodów marki BMW pewnie znają odpowiedź na pytanie, czym jest VANOS. A wiecie, jakie są objawy awarii tego systemu? Co daje zastosowanie takiego rozwiązania? I w jaki sposób można dbać o VANOS, żeby posłużył maksymalnie długo?
więcej
JAK DBAĆ O KATALIZATOR PRZY INSTALACJI GAZOWEJ
Koszty zakupu nowego reaktora katalitycznego sięgają od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dlatego dziś chcemy podzielić się z Wami, na co zwracać uwagę i w jaki sposób możemy zadbać o dłuższą żywotność naszego katalizatora, szczególnie jeśli posiadacie samochody z instalacją gazową.
więcej