• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kupowanie elementów układu wydechowego przez internet

Przez internet można teraz kupić dosłownie wszystko – od produktów spożywczych, przez ubrania, sprzęt elektroniczny, wędkarski, książki, aż po części samochodowe. Bardzo często to właśnie w sklepach online znajdziecie np. elementy układu wydechowego w najlepszej cenie. Potem wystarczy, że zlecicie ich montaż mechanikowi, a dzięki temu oszczędzicie na naprawie. Na co należy jednak uważać, żeby nie narazić się na większe koszty ?

Każdy z elementów układu wydechowego ulega zużyciu. Wpływają na to m.in.: silne wahania temperatury, uszkodzenia mechaniczne, zanieczyszczenia drogowe czy kondensacja spalin. W końcu trzeba wymienić kolektor wydechowy, sondę lambda, katalizator, rurę wydechową, tłumik środkowy, końcowy albo końcówkę rury wydechowej. Wszystkie te części możecie zamówić przez internet zarówno w wersji oryginalnej, jak i dużo tańszej, zamiennej. Zanim jednak przystąpicie do kupowania na aukcji, powinniście pamiętać o kilku sprawach.

Trzy rzeczy, które trzeba wiedzieć

Przede wszystkim musicie znać markę, model, rok produkcji i pojemność silnika samochodu, do którego będziecie wybierać części układu wydechowego. Bez tego ani rusz. Pozostałe kwestie zależą od tego, jakie urządzenie jest Wam aktualnie potrzebne. Co innego przyda się przy zakupie kolektora, a co innego przy nabyciu sondy lambda.

Co jeszcze się przyda?

Do zakupu kolektora potrzebny będzie dodatkowo numer referencyjny. Trzeba także pamiętać o uszczelkach, nakrętkach, szpilkach do montażu, a do samochodów z turbiną także przewidzianego w kolektorze miejsce na nią i dodatkowe szpilki. Przy sondach lambda powinniście znać średnicę gwintów, liczbę biegunów, długość przewodu, kształt wtyczki i numer referencyjny. Jeżeli wymieniacie katalizator, kupcie albo urządzenie dedykowane do Waszego auta, albo dokładnie zweryfikujcie normę spalin Euro, które pojazd powinien spełniać, średnicę wlotu i wylotu rury wydechowej, a także średnicę, kształt oraz długość puszki. Zakup filtra cząstek stałych wymaga sprawdzenia numeru referencyjnego, znajomości normy emisji spalin oraz podobnie jak przy katalizatorze średnicy wlotu i wylotu rury wydechowej, średnicy, kształt i długość puszki. Przy rurze wydechowej czy jej końcówkach pamiętajcie o odpowiedniej średnicy, a przy tłumiku nie zapomnijcie o numerze referencyjnym, długości, średnicy rury oraz samego tłumika.

Na co zwrócić uwagę?

Podsumowując, kupujcie albo sprawdzone oryginalne części, albo dokładnie zweryfikujcie, czy część uniwersalna będzie rzeczywiście pasowała do Waszego samochodu. Postawcie na dobre marki, uważajcie na elementy używane oraz najtańsze zamienniki, które często są dużo gorzej wykonane.

Pamiętajcie, że np. zużyty katalizator można oddać do punktu skupu i tym samym odzyskać część kosztów naprawy.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej