• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy warto kupować auto po tuningu?

Słowo tuning – dosłownie dostrojenie – oznacza przeróbki zarówno wizualne, jak i te pozwalające osiągać większą moc. Na portalach z używanymi autami nie brakuje ofert sprzedaży pojazdów po tuningu. Czy warto kupić taki samochód, w który ktoś ingerował? To zależy.

Zależy przede wszystkim od tego, w jakim celu ten tuning został zastosowany, jaki udało się uzyskać efekt i czy te przeróbki nie miały za zadanie ukryć ewentualnych mankamentów auta. Na co zwracać uwagę, wybierając samochód po tuningu?

Tuning optyczny

Pierwsza rzecz, którą widać, to tak zwany tuning optyczny (Zobacz także: Jak przeprowadzić tuning samochodu?), czyli wszystkie dodatki, które mają tworzyć bardziej sportowy charakter auta. Najczęściej są to zderzaki, atrapy grilla, felgi, spojlery, progi, reflektory oraz fragmenty karoserii pokryte folią. Wiadomo, tu powinno się postawić na umiar. Im więcej tych elementów i im większe np. spojlery, tym bardziej samochód zaczyna być śmieszny, a nie „oryginalny”, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Chociaż to, na ile atrakcyjne wydaje Wam się auto z większym spojlerem albo kolorowymi felgami, zależy od indywidualnych upodobań.

Lampka alarmowa powinna Wam się zapalić wtedy, gdy ktoś umieścił naklejki na nadwoziu albo w górnej części szyby – wówczas mogą maskować rdzę i pęknięcia, niewidoczne dzięki temu na pierwszy rzut oka. Dodatkowy problem stanowią zbyt mocno przyciemnione szyby. Jeżeli przyciemnienie wykonano przy pomocy folii, da się ją łatwo usunąć, jeśli zaś w inny sposób, doprowadzenie szyb do stanu akceptowalnego przez prawo może trochę kosztować.

Wszystko, co w środku

Wymieniane ze względu na wygląd, ale i na wygodę są m.in. elementy w kabinie takie, jak fotele, kierownica oraz pedały. Zanim kupicie samochód, sprawdźcie, czy odpowiadają Wam te obecnie zamontowane. Ich wymiana np. na wersje oryginalną albo inną wybraną przez Was, również bywa kosztowna. O ile z pedałów bez problemu zdejmiecie sportowe nakładki, o tyle kierownica będzie bardziej problematyczna. Prawo zabrania montowania używanej kierownicy z poduszką, więc wówczas czeka Was zakup nowej.

Tuning mechaniczny

Przejdźmy do tuningu mechanicznego. Część modyfikacji zobaczycie albo usłyszycie od razu – obniżone zawieszenie i wymieniony tłumik, część nie będzie widoczna na pierwszy rzut oka. Co może być potencjalnie niebezpieczne, czyli kosztowne dla nabywcy? Obniżone zawieszenie to z jednej strony doskonała przyczepność, ale z drugiej ryzyko uszkodzenia wielu elementów podwozia i duża twardość, która nie każdemu będzie odpowiadać. Co z głośnym tłumikiem słyszanym w kabinie? Trzeba go wymienić na nowy. Uwaga także na felgi i opony – zastosowanie nieodpowiednich powoduje szybsze zużycie układów kierowniczego oraz hamulcowego. Do tego dochodzi również nadmierne obciążanie silnika, skrzyni biegów, rozrządu, dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki, katalizatora i DPF-a. Tak naprawdę w aucie, z którego korzystał wielbiciel sportowej jazdy, najprawdopodobniej wszystko trzeba będzie wymienić zdecydowanie szybciej niż w przypadku standardowo eksploatowanego samochodu.

Ryzykowne jest również nabywanie auta po chiptuningu – owszem, pojazd ma większą moc, ale nie wiecie, czy chiptuning został przeprowadzony prawidłowo, czyli tak naprawdę przez profesjonalistów. Jeżeli nie, istnieje duże ryzyko mocnego przeciążenia wielu elementów i np. braku EGR-a, katalizatora czy DPF-a, co nie tylko jest niezgodne z prawem, ale również drogie w zakupie.

Podsumowując, jeśli chcecie kupić auto po tuningu, najpierw dobrze się zastanówcie, a potem dokładnie sprawdźcie jego stan.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej