• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Wpływ chiptuningu na układ wydechowy

Tuning kojarzy się przede wszystkim ze zmianą wyglądu zewnętrznego auta. W praktyce najczęściej o tuningu mówi się jednak w kontekście poprawy parametrów silnika. Istnieje nawet specjalna odmiana – tzw. “chiptuning” –który pozwala na bezpieczne, legalne podniesienie mocy samochodu.  Czy chiptuning rzeczywiście wpływa na układ wydechowy? Jeśli tak, w jaki sposób ?

Chiptuning jest po prostu modyfikacją oprogramowania fabrycznego samochodu, która ma na celu zwiększenie jego mocy. Teoretycznie jest to całkiem bezpieczne rozwiązanie dla osób chcących uzyskać lepsze osiągi. Aby rzeczywiście obyło się bez problemów, należy zdać się na pomoc profesjonalistów z odpowiednim sprzętem, ponieważ każda ingerencja w parametry techniczne niesie za sobą poważne, często nieodwracalne skutki.

Chiptuning – Jak to się robi?

Warto od razu zaznaczyć, że większość samochodów na etapie produkcji ma spory zapas mocy, która nie jest wykorzystywana. Dzięki odpowiednim modyfikacjom w ramach chiptuningu, niejako aktywuje się tę moc. Zgodnie z przepisami bez zgłoszenia można poprawić osiągi pojazdu maksymalnie o 5%, a wszystko powyżej wymaga ponownej rejestracji auta. W praktyce chiptuning pozwala na uzyskanie mocy większej o nawet 50%, chociaż  kierowcom wystarcza już wzrost 10-procentowy.

Jakie auta można poddać chiptuningowi?

Chiptuningowi można poddać prawie każdy samochód, aczkolwiek najlepiej stosować go w dieslach oraz autach z turbodoładowaniem. W innych przypadkach co najwyżej pozwoli na przesunięcie momentu obrotowego albo wzrost prędkości, ale nie wpłynie na liczbę koni mechanicznych.

Chiptuning a eksploatacja układu wydechowego

Zwiększona moc silnika znacząco oddziałuje m.in. na układ wydechowy naszego samochodu powodując różne negatywne skutki. Modyfikacja ta powoduje przyspieszenie zużycia katalizatora, filtra cząstek stałych oraz zaworu EGR. Ponadto, mocniejszy silnik generuje większą ilość trujących spalin, z którymi najczęściej nie może sobie poradzić fabryczny układ wydechowy przygotowany do jazdy w innych warunkach, a koszty jego naprawy są jak wszędzie podkreślamy bardzo wysokie. 

Chiptuning – bezprawne działania

Niektórzy w ramach chiptuningu wycinają zarówno katalizatory, wspomnianefiltry cząstek stałych oraz EGR wiedząc, że po chiptuningu mogą wystąpić z nimi problemy. Montują w zamian pewne urządzenia – emulatory – które oszukują samochód, sugerując, że te elementy układu wydechowego są nadal obecne w pojeździe. Warto pamiętać, że takie działanie jest niezgodne z prawem, ponieważ wpływa na emisję spalin powodując jej zwiększenie i zanieczyszczanie (i tak już złej jakości) powietrza. Samochód bez katalizatora czy filtra DPF według przepisów nie przejdzie przeglądu, a kierowca, który porusza się tak zmodyfikowanym pojazdem, może dostać mandat w trakcie rutynowej kontroli policyjnej.

Jak zatem znaleźć złoty środek ?

Jeśli zdecydowaliście się już na chiptuning, zróbcie to zaufanym warsztacie. Ponadto pozostawcie wyposażenie układu wydechowego w niezmienionym składzie, pamiętając o tym, by sprawdzać jego stan techniczny częściej niż przed tuningiem. Gdy część okaże się niesprawna, koniecznie wymieńcie katalizator na nowy (uniwersalny lub oryginalny element) i sprzedajcie stary egzemplarz w skupie. Taki katalizator wciąż jest wiele warty, ponieważ mimo zużycia można odzyskać z niego pewną ilość metali szlachetnych do ponownego wykorzystania. Zyska i środowisko i Wy, ponieważ zarobione pieniądze możecie wydać właśnie na nową część. 

Najbliższy punkt skupu katalizatorów możecie znaleźć tutaj

Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej
Odma olejowa – działanie, awaryjność, naprawa
W silniku każdy, nawet najmniejszy podzespół, musi działać prawidłowo, aby cała jednostka napędowa mogła wykonywać swoją pracę. Jeżeli dojdzie np. do awarii odmy olejowej, olej zacznie wyciekać przez uszczelki, powodując zalanie silnika. Jak działa odma i co zrobić, żeby uniknąć problemów z tym elementem?
więcej