• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak przeprowadzić tuning samochodu?

Tuning – słowo, które kojarzy się z bardzo agresywnie jeżdżącymi autami. Tak na prawdę, nie dotyczy tylko maksymalnie podkręconych pojazdów. W praktyce, samochodów po tuningu – czy to mechanicznym, czy chiptuningu – jest coraz więcej. Dlaczego? Bo czasami niewiele wystarczy, żeby odczuć większą moc znacznie wpływającą na jakość prowadzenia.

Zanim rozważycie stuningowanie swojego auta, zastanówcie się nad tym, co chcecie uzyskać i dlaczego zależy Wam na zwiększeniu mocy. Weźcie przede wszystkim pod uwagę możliwości samochodu, bo zbyt duże obciążenie spowoduje konieczność szybszej wymiany niektórych podzespołów.

Umiar przede wszystkim

Po pierwsze, tuning warto zlecić profesjonalistom i pamiętać o zachowaniu rozwagi przy wyciąganiu dodatkowej mocy. Dlaczego? Bo każdy samochód ma swoją wytrzymałość. Nadmierne podkręcanie może wpłynąć nawet na pęknięcie bloku silnika, a zmiana wysokości zawieszenia – doprowadzić do uszkodzenia elementów układu kierowniczego. W dodatku trzeba liczyć się z tym, że zwiększona moc spowoduje konieczność wymiany chłodzenia i układu hamulcowego, więc pociągnie za sobą kolejne koszty.

Weźcie pod uwagę, że w autach z silnikami wysokoprężnymi po tuningu następuje szybsze zużycie dwumasowego koła zamachowego oraz filtrów cząstek stałych. We wszystkich pojazdach trzeba będzie częściej kontrolować poziom oleju, układ chłodniczy, skrzynię biegów i liczyć się z krótszą żywotnością jednostki.

Tuning niezgodny z prawem

Druga sprawa to takie przeróbki, które mimo nazywania tuningiem, są niezgodne z prawem. Pamiętajcie, że nie należy wycinać katalizatora, filtra cząstek stałych ani pozwolić na zaspawanie zaworu recyrkulacji spalin EGR. Tego typu postępowania prowadzą do problemów z uzyskaniem podpisu pod badaniami technicznymi i mogą być przyczyną zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Tuning mechaniczny

Jeżeli konsekwencje, które pociąga za sobą tuning, Was nie odstraszają, możecie albo wybrać modernizację mechaniczną, albo chiptuning. Tuning mechaniczny polega m.in. na zastosowaniu sportowych filtrów powietrza, specjalnych świec zapłonowych, układu wydechowego, modernizacji układu dolotu powietrza, zamontowaniu sportowych wałków rozrządu wraz ze skrzynią biegów, sportowego intercoolera, zmienionego układu zasilania paliwem oraz dodatkowych czujników. Niektórzy decydują się również na sportowe zawieszenie i wtedy konieczne, lepsze elementy układu hamulcowego.

Chiptuning

Najprostszym i najszybszym sposobem na zwiększenie mocy auta jest przeprowadzenie chiptuningu. Każdy samochód ma jakiś zapas, który zostawił producent. Chiptuning poprzez wprowadzenie dodatkowego modułu albo zmianę programu modyfikuje chip sterujący pracą silnika tak, aby z tego zapasu skorzystać. Dosłownie ustala się inne dawki paliwa, kąty wtrysku i ciśnienie, żeby efektywnie wpłynąć na możliwości pojazdu. Jeżeli posiadacie samochód z turbodoładowanym silnikiem diesla, w efekcie chiptuningu możecie zwiększyć jego moc nawet o jedną czwartą. Nieco mniej spektakularne przyrosty osiągniecie przy autach benzynowych, ale mimo to zmiana będzie odczuwalna.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej