• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak przeprowadzić tuning samochodu?

Tuning – słowo, które kojarzy się z bardzo agresywnie jeżdżącymi autami. Tak na prawdę, nie dotyczy tylko maksymalnie podkręconych pojazdów. W praktyce, samochodów po tuningu – czy to mechanicznym, czy chiptuningu – jest coraz więcej. Dlaczego? Bo czasami niewiele wystarczy, żeby odczuć większą moc znacznie wpływającą na jakość prowadzenia.

Zanim rozważycie stuningowanie swojego auta, zastanówcie się nad tym, co chcecie uzyskać i dlaczego zależy Wam na zwiększeniu mocy. Weźcie przede wszystkim pod uwagę możliwości samochodu, bo zbyt duże obciążenie spowoduje konieczność szybszej wymiany niektórych podzespołów.

Umiar przede wszystkim

Po pierwsze, tuning warto zlecić profesjonalistom i pamiętać o zachowaniu rozwagi przy wyciąganiu dodatkowej mocy. Dlaczego? Bo każdy samochód ma swoją wytrzymałość. Nadmierne podkręcanie może wpłynąć nawet na pęknięcie bloku silnika, a zmiana wysokości zawieszenia – doprowadzić do uszkodzenia elementów układu kierowniczego. W dodatku trzeba liczyć się z tym, że zwiększona moc spowoduje konieczność wymiany chłodzenia i układu hamulcowego, więc pociągnie za sobą kolejne koszty.

Weźcie pod uwagę, że w autach z silnikami wysokoprężnymi po tuningu następuje szybsze zużycie dwumasowego koła zamachowego oraz filtrów cząstek stałych. We wszystkich pojazdach trzeba będzie częściej kontrolować poziom oleju, układ chłodniczy, skrzynię biegów i liczyć się z krótszą żywotnością jednostki.

Tuning niezgodny z prawem

Druga sprawa to takie przeróbki, które mimo nazywania tuningiem, są niezgodne z prawem. Pamiętajcie, że nie należy wycinać katalizatora, filtra cząstek stałych ani pozwolić na zaspawanie zaworu recyrkulacji spalin EGR. Tego typu postępowania prowadzą do problemów z uzyskaniem podpisu pod badaniami technicznymi i mogą być przyczyną zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Tuning mechaniczny

Jeżeli konsekwencje, które pociąga za sobą tuning, Was nie odstraszają, możecie albo wybrać modernizację mechaniczną, albo chiptuning. Tuning mechaniczny polega m.in. na zastosowaniu sportowych filtrów powietrza, specjalnych świec zapłonowych, układu wydechowego, modernizacji układu dolotu powietrza, zamontowaniu sportowych wałków rozrządu wraz ze skrzynią biegów, sportowego intercoolera, zmienionego układu zasilania paliwem oraz dodatkowych czujników. Niektórzy decydują się również na sportowe zawieszenie i wtedy konieczne, lepsze elementy układu hamulcowego.

Chiptuning

Najprostszym i najszybszym sposobem na zwiększenie mocy auta jest przeprowadzenie chiptuningu. Każdy samochód ma jakiś zapas, który zostawił producent. Chiptuning poprzez wprowadzenie dodatkowego modułu albo zmianę programu modyfikuje chip sterujący pracą silnika tak, aby z tego zapasu skorzystać. Dosłownie ustala się inne dawki paliwa, kąty wtrysku i ciśnienie, żeby efektywnie wpłynąć na możliwości pojazdu. Jeżeli posiadacie samochód z turbodoładowanym silnikiem diesla, w efekcie chiptuningu możecie zwiększyć jego moc nawet o jedną czwartą. Nieco mniej spektakularne przyrosty osiągniecie przy autach benzynowych, ale mimo to zmiana będzie odczuwalna.

Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej
Odma olejowa – działanie, awaryjność, naprawa
W silniku każdy, nawet najmniejszy podzespół, musi działać prawidłowo, aby cała jednostka napędowa mogła wykonywać swoją pracę. Jeżeli dojdzie np. do awarii odmy olejowej, olej zacznie wyciekać przez uszczelki, powodując zalanie silnika. Jak działa odma i co zrobić, żeby uniknąć problemów z tym elementem?
więcej