• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

WODA W TŁUMIKU – CZY TO NORMALNE ?

Wiele osób zastanawia się dlaczego z tłumika cieknie woda. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć dlaczego tak się dzieję, czy należy się martwić tym zjawiskiem, a także jak sobie z nim poradzić.


Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być uszkodzona uszczelka tłumika, która konkretniej znajduje się pomiędzy katalizatorem, a tłumikiem często jest powodem wyciekającej wody z wydechu. Niestety nie każdy kierowca pamięta o tym, by zadbać o jej wymianę co najmniej raz do roku, dlatego informujemy, przypominamy  i ostrzegamy, że może to być jeden z powodów ujścia wody z tłumika.

NATURALNE ZJAWISKO
Najczęściej ciekniecie z układu wydechowego jest naturalnym zjawiskiem. Do procesu spalania paliwa potrzebne jest powietrze oraz paliwo, które zawierają w sobie pewną ilość wilgoci i wody.
Takie powietrze i paliwo trafia do cylindrów silnika kolejno następuje zapłon i spalanie się mieszanki podczas której otrzymujemy dwutlenek węgla, tlenek węgla, niespalone cząstki węgla czyli węglowodory, tlenki azotu oraz wodę.

Najczęściej wyciekającą wodę można zauważyć w momencie, kiedy silnik i układ wydechowy jest nie rozgrzany. Woda w postaci pary wodnej wydostaje się ze spalinami z silnika, następnie gorące spaliny ogrzewają zimny układ wydechowy, wydostają się na zewnątrz, ochładzają i przez to następuję proces skraplania, który możemy zauważyć w momencie wycieku z tłumika.

Sposobem na uniknięcie tego zjawiska jest nic innego jak rozgrzanie samochodu poprzez jazdę. Kiedy silnik osiągnie wystarczającą temperaturę zjawisko to pozostanie w postaci pary wodnej, która stanie się już nie widoczna. Podczas niskich temperatur będziemy mogli zaobserwować jak woda wydostaje się z rury wydechowej w postaci białej pary.

KATALIZATOR
Zadaniem katalizatora jest zamiana złych cząstek spalin na dobre i nie szkodliwe. Jedną z takich substancji jest woda. Jej wydzielinę również możemy zauważyć w układzie wydechowym.

CZY ZAWSZE JEST TO NIESZKODLIWY PROCES ?
Poza powyższymi powodami przez które woda wycieka z tłumika są też takie, które nie koniecznie są zjawiskiem naturalnym i nieszkodliwym dla żywotności naszego pojazdu.
Jeśli udało Wam się rozgrzać już samochód, a mimo to nadal z układu wydechowego będzie wydobywała się ciecz, może to być sygnał, że do cylindrów silnika dostał się płyn chłodniczy, który może być spalany przez uszczelkę pod głowicą. Najlepszym rozwiązaniem będzie wtedy wizyta u mechanika i skontrolowanie pojazdu.

Najczęstsze przyczyny awarii akumulatora
Wszystko już zapakowane, pasażerowie siedzą na swoich miejscach, nie pozostaje nic innego, jak wyruszyć w trasę. Odpalasz samochód i… nic się nie dzieje. To mało optymistyczny, ale niestety realny scenariusz. Praktycznie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś mieć problemy z akumulatorem i to nie tylko w okresie zimowym. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego podzespołu?
więcej
Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej