• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

WODA W TŁUMIKU – CZY TO NORMALNE ?

Wiele osób zastanawia się dlaczego z tłumika cieknie woda. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć dlaczego tak się dzieję, czy należy się martwić tym zjawiskiem, a także jak sobie z nim poradzić.


Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być uszkodzona uszczelka tłumika, która konkretniej znajduje się pomiędzy katalizatorem, a tłumikiem często jest powodem wyciekającej wody z wydechu. Niestety nie każdy kierowca pamięta o tym, by zadbać o jej wymianę co najmniej raz do roku, dlatego informujemy, przypominamy  i ostrzegamy, że może to być jeden z powodów ujścia wody z tłumika.

NATURALNE ZJAWISKO
Najczęściej ciekniecie z układu wydechowego jest naturalnym zjawiskiem. Do procesu spalania paliwa potrzebne jest powietrze oraz paliwo, które zawierają w sobie pewną ilość wilgoci i wody.
Takie powietrze i paliwo trafia do cylindrów silnika kolejno następuje zapłon i spalanie się mieszanki podczas której otrzymujemy dwutlenek węgla, tlenek węgla, niespalone cząstki węgla czyli węglowodory, tlenki azotu oraz wodę.

Najczęściej wyciekającą wodę można zauważyć w momencie, kiedy silnik i układ wydechowy jest nie rozgrzany. Woda w postaci pary wodnej wydostaje się ze spalinami z silnika, następnie gorące spaliny ogrzewają zimny układ wydechowy, wydostają się na zewnątrz, ochładzają i przez to następuję proces skraplania, który możemy zauważyć w momencie wycieku z tłumika.

Sposobem na uniknięcie tego zjawiska jest nic innego jak rozgrzanie samochodu poprzez jazdę. Kiedy silnik osiągnie wystarczającą temperaturę zjawisko to pozostanie w postaci pary wodnej, która stanie się już nie widoczna. Podczas niskich temperatur będziemy mogli zaobserwować jak woda wydostaje się z rury wydechowej w postaci białej pary.

KATALIZATOR
Zadaniem katalizatora jest zamiana złych cząstek spalin na dobre i nie szkodliwe. Jedną z takich substancji jest woda. Jej wydzielinę również możemy zauważyć w układzie wydechowym.

CZY ZAWSZE JEST TO NIESZKODLIWY PROCES ?
Poza powyższymi powodami przez które woda wycieka z tłumika są też takie, które nie koniecznie są zjawiskiem naturalnym i nieszkodliwym dla żywotności naszego pojazdu.
Jeśli udało Wam się rozgrzać już samochód, a mimo to nadal z układu wydechowego będzie wydobywała się ciecz, może to być sygnał, że do cylindrów silnika dostał się płyn chłodniczy, który może być spalany przez uszczelkę pod głowicą. Najlepszym rozwiązaniem będzie wtedy wizyta u mechanika i skontrolowanie pojazdu.

Skoda Fabia – prostota przede wszystkim
Biorąc pod uwagę statystyki, które pokazują, że w 2018 roku to Skoda Fabia była najchętniej kupowanym autem wśród klientów indywidualnych w Polsce, nikogo nie powinno dziwić, ile Fabii jeździ po krajowych drogach. W tym roku Skoda postanowiła lekko zmienić wygląd – i nie tylko – swojego flagowego modelu. Czego można się spodziewać po odświeżonej wersji?
więcej
Czwarta generacja Renault Scenic – warto czy nie?
Czwarta generacja Renault Scenic już od kilku lat jeździ po polskich drogach. Auto pojawiło się na rynku w 2015 roku, zyskując nowoczesny design z elementami crossovera. Samochód nadal jednak pozostał modelem rodzinnym w dobrej cenie.
więcej
Napęd 4x4 w używanych samochodach
Wiecie, że napęd 4x4 wymaga regularnej konserwacji? Część osób o tym zapomina, a warto o niego dbać, bo koszty naprawy są bardzo wysokie. Na szczęście temat napędów na obie osie staje się coraz bardziej powszechny ze względu na rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów, w których montuje się tego typu rozwiązania. Na co zwrócić uwagę, kupując używane auto z 4x4?
więcej