• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Volvo S40 II i V50 – najczęstsze usterki

Volvo S40 drugiej generacji pojawiło się na rynku w 2003 roku. Po niezbyt udanej pierwszej wersji wielu kierowców nie było przekonanych do S40, ale okazało się, że to naprawdę trwałe samochody. A co ma z tym wspólnego model V50? V50 jest niczym innym jak wersją kombi S40.

Na początek trochę historii – Volvo S40 drugiej generacji zadebiutowało w 2003 roku. Wówczas pojawiła się również wersja kombi, czyli V50 i tej nazwy marka użyła po raz pierwszy. W poprzedniej generacji modelu kombi pozostawało po prostu V40.

Warto pamiętać, że od 1999 roku Volvo było w rękach koncernu Forda, dlatego S40 stworzono na bazie Forda Focusa. Wykorzystano także wiele części z tej marki, co z jednej strony jest zaletą – są one łatwo dostępne i tanie, a z drugiej daje pole do nazywania S40 „droższym Focusem”.

Ze względu na to, że S40 i V50 różnią się wyłącznie nadwoziem, wszystkie opisane poniżej potencjalne usterki będą dotyczyły obu modeli.

Usterki w jednostkach napędowych

Volvo S40 drugiej generacji oraz V50 dostępne są zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Wśród jednostek benzynowych kierowcy mogą wybierać spośród: 1.6 o mocy 100 KM, 1.8 ze 125 KM, 2.0 145 KM, 2.4 140 lub 170 KM, 2.5T z 220 lub 230 KM w zależności od roku produkcji. Większość z nich – poza wersjami 2.5T, bo te są pięciocylindrowe – mają po cztery cylindry. W zasadzie wszystkie nie są specjalnie awaryjne, tylko przy jednostkach 2.5T warto zwrócić uwagę na stan turbosprężarki.

Z oferowanych diesli (Zobacz także: dlaczego diesel pali mniej niż benzyna?)– czterocylindrowych 1.6D o mocy 110 KM albo 114 KM oraz 2.0D ze 136 KM i pięciocylindrowych 2.0D o mocy 150 KM, 2.0D 177 KM lub 2.4D 180 KM trwalsze są wersje pięciocylindrowe. W 1.6D pojawiają się zazwyczaj problemy z turbosprężarką i napinaczem paska rozrządu, a w 2.0D występują awarie koła pasowego na wale korbowym. Ewentualne usterki w silnikach z pięcioma cylindrami dotyczą przepustnicy w jednostce 2.4D. Oczywiście można się spodziewać typowych problemów dla diesli, czyli np. awarii dwumasy.

Najczęstsze problemy z zawieszeniem

W Volvo S40 drugiej generacji zastosowano wielowahaczowe zawieszenie, które okazało się dość trwałe, a jednocześnie zapewniające bardzo komfortową jazdę nawet po nierównych drogach. Jedyny problem pojawiający się związku z tym elementem to tuleje tylnych wahaczy – wymagają dość częstych napraw. Jeśli chodzi o pozostałe części, co jakiś czas trzeba również zainwestować w nowe łożyska kół oraz łączniki stabilizatora, ale to raczej normalne przy samochodach z większymi przebiegami.

Co szwankuje w elektryce?

Szwedzka marka zwłaszcza w tym modelu czasami notuje awarie związane z elektryką. Jeśli już się takie pojawiają, to dotyczą konsoli środkowej i zamontowanych na niej przycisków, sterownika poduszek powietrznych albo wyświetlacza radia. Zdarza się również, że rozrusznik przestaje reagować. Większość ze wspomnianych usterek jest niegroźna, ale wymaga wizyty u mechanika.

Inne usterki

Tak naprawdę ostatnim mankamentem w Volvo S40 i V50, na który narzekają kierowcy, jest trzeszczący plastik kokpitu. Nie przeszkadza to w użytkowaniu auta, ale może być uciążliwe.

Najczęstsze przyczyny awarii akumulatora
Wszystko już zapakowane, pasażerowie siedzą na swoich miejscach, nie pozostaje nic innego, jak wyruszyć w trasę. Odpalasz samochód i… nic się nie dzieje. To mało optymistyczny, ale niestety realny scenariusz. Praktycznie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś mieć problemy z akumulatorem i to nie tylko w okresie zimowym. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego podzespołu?
więcej
Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej