• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego diesel pali mniej niż benzyna?

Wiadomo, że silniki wysokoprężne, czyli popularne diesle, zużywają zdecydowanie mniej paliwa niż jednostki benzynowe. A wiecie, dlaczego się tak dzieje? I jakie znaczenie ma tu fakt, że jeżdżą na ropę?

Diesle mają swoje wady, ale mają też jedną podstawową zaletę – mniej palą. Jeśli szukacie auta na długie trasy, pewnie bardziej opłaci Wam się inwestycja w samochód wyposażony w silnik wysokoprężny. Z czego wynika ilość spalanego paliwa w dieslach?

Ropa a benzyna

Przede wszystkim z rodzaju tego paliwa. Ropa, czyli olej napędowy, ma ok. 15% więcej wartości kalorycznej (opałowej) niż benzyna i większą gęstość. Co to oznacza? Litr ropy da o 15% więcej energii niż litr benzyny. Dodatkowo, diesel jest dużo bardziej sprawny niż silnik benzynowy – potrafi wykorzystać o 9% więcej energii zawartej w paliwie. Przewaga diesla wynika również z braku możliwości spalania stukowego oraz wykorzystania turbosprężarki, która zwiększa moc, nie wpływając jednocześnie na spalanie. Praktycznie, jednostka wysokoprężna będzie mniej więcej o połowę bardziej wydajna niż benzynowa.

Ale… Jest również cięższa – przez to zużywa więcej energii na wprawienie pojazdu w ruch, głośniejsza – dlatego producenci instalują np. koła dwumasowe dodatkowo obciążające auto, długo się nagrzewa i nie lubi pracy w warunkach miejskich – co niejednokrotnie przy jeździe od świateł do świateł powoduje większe spalanie niż w autach benzynowych o podobnych parametrach.

Awaryjne elementy w dieslach

Zanim kupicie samochód z dieslem, oprócz kosztów tankowania weźcie pod uwagę również kwoty wydane na potencjalne naprawy. Jednostki wysokoprężne to dodatkowo: filtr cząstek stałych, wtryskiwacze, koło dwumasowe, turbosprężarka, EGR – drogie części, które nie zawsze da się zregenerować. Właśnie dlatego lepiej zastanowić się, ile przejeżdżacie rocznie, porównać koszty paliwa w aucie z silnikiem benzynowym i dieslem, a następnie zastanowić się, czy różnica wynikająca z tych wyliczeń jest w stanie pokryć przynajmniej część ewentualnych wizyt u mechanika. Jeśli zaś faktycznie robicie bardzo dużo kilometrów w ciągu roku albo szukacie auta firmowego np. dla handlowca podróżującego po całej Polsce, pewnie bardziej opłaci Wam się zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym.

Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej