• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego diesel pali mniej niż benzyna?

Wiadomo, że silniki wysokoprężne, czyli popularne diesle, zużywają zdecydowanie mniej paliwa niż jednostki benzynowe. A wiecie, dlaczego się tak dzieje? I jakie znaczenie ma tu fakt, że jeżdżą na ropę?

Diesle mają swoje wady, ale mają też jedną podstawową zaletę – mniej palą. Jeśli szukacie auta na długie trasy, pewnie bardziej opłaci Wam się inwestycja w samochód wyposażony w silnik wysokoprężny. Z czego wynika ilość spalanego paliwa w dieslach?

Ropa a benzyna

Przede wszystkim z rodzaju tego paliwa. Ropa, czyli olej napędowy, ma ok. 15% więcej wartości kalorycznej (opałowej) niż benzyna i większą gęstość. Co to oznacza? Litr ropy da o 15% więcej energii niż litr benzyny. Dodatkowo, diesel jest dużo bardziej sprawny niż silnik benzynowy – potrafi wykorzystać o 9% więcej energii zawartej w paliwie. Przewaga diesla wynika również z braku możliwości spalania stukowego oraz wykorzystania turbosprężarki, która zwiększa moc, nie wpływając jednocześnie na spalanie. Praktycznie, jednostka wysokoprężna będzie mniej więcej o połowę bardziej wydajna niż benzynowa.

Ale… Jest również cięższa – przez to zużywa więcej energii na wprawienie pojazdu w ruch, głośniejsza – dlatego producenci instalują np. koła dwumasowe dodatkowo obciążające auto, długo się nagrzewa i nie lubi pracy w warunkach miejskich – co niejednokrotnie przy jeździe od świateł do świateł powoduje większe spalanie niż w autach benzynowych o podobnych parametrach.

Awaryjne elementy w dieslach

Zanim kupicie samochód z dieslem, oprócz kosztów tankowania weźcie pod uwagę również kwoty wydane na potencjalne naprawy. Jednostki wysokoprężne to dodatkowo: filtr cząstek stałych, wtryskiwacze, koło dwumasowe, turbosprężarka, EGR – drogie części, które nie zawsze da się zregenerować. Właśnie dlatego lepiej zastanowić się, ile przejeżdżacie rocznie, porównać koszty paliwa w aucie z silnikiem benzynowym i dieslem, a następnie zastanowić się, czy różnica wynikająca z tych wyliczeń jest w stanie pokryć przynajmniej część ewentualnych wizyt u mechanika. Jeśli zaś faktycznie robicie bardzo dużo kilometrów w ciągu roku albo szukacie auta firmowego np. dla handlowca podróżującego po całej Polsce, pewnie bardziej opłaci Wam się zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej