• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego diesel pali mniej niż benzyna?

Wiadomo, że silniki wysokoprężne, czyli popularne diesle, zużywają zdecydowanie mniej paliwa niż jednostki benzynowe. A wiecie, dlaczego się tak dzieje? I jakie znaczenie ma tu fakt, że jeżdżą na ropę?

Diesle mają swoje wady, ale mają też jedną podstawową zaletę – mniej palą. Jeśli szukacie auta na długie trasy, pewnie bardziej opłaci Wam się inwestycja w samochód wyposażony w silnik wysokoprężny. Z czego wynika ilość spalanego paliwa w dieslach?

Ropa a benzyna

Przede wszystkim z rodzaju tego paliwa. Ropa, czyli olej napędowy, ma ok. 15% więcej wartości kalorycznej (opałowej) niż benzyna i większą gęstość. Co to oznacza? Litr ropy da o 15% więcej energii niż litr benzyny. Dodatkowo, diesel jest dużo bardziej sprawny niż silnik benzynowy – potrafi wykorzystać o 9% więcej energii zawartej w paliwie. Przewaga diesla wynika również z braku możliwości spalania stukowego oraz wykorzystania turbosprężarki, która zwiększa moc, nie wpływając jednocześnie na spalanie. Praktycznie, jednostka wysokoprężna będzie mniej więcej o połowę bardziej wydajna niż benzynowa.

Ale… Jest również cięższa – przez to zużywa więcej energii na wprawienie pojazdu w ruch, głośniejsza – dlatego producenci instalują np. koła dwumasowe dodatkowo obciążające auto, długo się nagrzewa i nie lubi pracy w warunkach miejskich – co niejednokrotnie przy jeździe od świateł do świateł powoduje większe spalanie niż w autach benzynowych o podobnych parametrach.

Awaryjne elementy w dieslach

Zanim kupicie samochód z dieslem, oprócz kosztów tankowania weźcie pod uwagę również kwoty wydane na potencjalne naprawy. Jednostki wysokoprężne to dodatkowo: filtr cząstek stałych, wtryskiwacze, koło dwumasowe, turbosprężarka, EGR – drogie części, które nie zawsze da się zregenerować. Właśnie dlatego lepiej zastanowić się, ile przejeżdżacie rocznie, porównać koszty paliwa w aucie z silnikiem benzynowym i dieslem, a następnie zastanowić się, czy różnica wynikająca z tych wyliczeń jest w stanie pokryć przynajmniej część ewentualnych wizyt u mechanika. Jeśli zaś faktycznie robicie bardzo dużo kilometrów w ciągu roku albo szukacie auta firmowego np. dla handlowca podróżującego po całej Polsce, pewnie bardziej opłaci Wam się zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej