• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego diesel pali mniej niż benzyna?

Wiadomo, że silniki wysokoprężne, czyli popularne diesle, zużywają zdecydowanie mniej paliwa niż jednostki benzynowe. A wiecie, dlaczego się tak dzieje? I jakie znaczenie ma tu fakt, że jeżdżą na ropę?

Diesle mają swoje wady, ale mają też jedną podstawową zaletę – mniej palą. Jeśli szukacie auta na długie trasy, pewnie bardziej opłaci Wam się inwestycja w samochód wyposażony w silnik wysokoprężny. Z czego wynika ilość spalanego paliwa w dieslach?

Ropa a benzyna

Przede wszystkim z rodzaju tego paliwa. Ropa, czyli olej napędowy, ma ok. 15% więcej wartości kalorycznej (opałowej) niż benzyna i większą gęstość. Co to oznacza? Litr ropy da o 15% więcej energii niż litr benzyny. Dodatkowo, diesel jest dużo bardziej sprawny niż silnik benzynowy – potrafi wykorzystać o 9% więcej energii zawartej w paliwie. Przewaga diesla wynika również z braku możliwości spalania stukowego oraz wykorzystania turbosprężarki, która zwiększa moc, nie wpływając jednocześnie na spalanie. Praktycznie, jednostka wysokoprężna będzie mniej więcej o połowę bardziej wydajna niż benzynowa.

Ale… Jest również cięższa – przez to zużywa więcej energii na wprawienie pojazdu w ruch, głośniejsza – dlatego producenci instalują np. koła dwumasowe dodatkowo obciążające auto, długo się nagrzewa i nie lubi pracy w warunkach miejskich – co niejednokrotnie przy jeździe od świateł do świateł powoduje większe spalanie niż w autach benzynowych o podobnych parametrach.

Awaryjne elementy w dieslach

Zanim kupicie samochód z dieslem, oprócz kosztów tankowania weźcie pod uwagę również kwoty wydane na potencjalne naprawy. Jednostki wysokoprężne to dodatkowo: filtr cząstek stałych, wtryskiwacze, koło dwumasowe, turbosprężarka, EGR – drogie części, które nie zawsze da się zregenerować. Właśnie dlatego lepiej zastanowić się, ile przejeżdżacie rocznie, porównać koszty paliwa w aucie z silnikiem benzynowym i dieslem, a następnie zastanowić się, czy różnica wynikająca z tych wyliczeń jest w stanie pokryć przynajmniej część ewentualnych wizyt u mechanika. Jeśli zaś faktycznie robicie bardzo dużo kilometrów w ciągu roku albo szukacie auta firmowego np. dla handlowca podróżującego po całej Polsce, pewnie bardziej opłaci Wam się zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym.

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie
Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?
więcej
Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej