• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego diesel pali mniej niż benzyna?

Wiadomo, że silniki wysokoprężne, czyli popularne diesle, zużywają zdecydowanie mniej paliwa niż jednostki benzynowe. A wiecie, dlaczego się tak dzieje? I jakie znaczenie ma tu fakt, że jeżdżą na ropę?

Diesle mają swoje wady, ale mają też jedną podstawową zaletę – mniej palą. Jeśli szukacie auta na długie trasy, pewnie bardziej opłaci Wam się inwestycja w samochód wyposażony w silnik wysokoprężny. Z czego wynika ilość spalanego paliwa w dieslach?

Ropa a benzyna

Przede wszystkim z rodzaju tego paliwa. Ropa, czyli olej napędowy, ma ok. 15% więcej wartości kalorycznej (opałowej) niż benzyna i większą gęstość. Co to oznacza? Litr ropy da o 15% więcej energii niż litr benzyny. Dodatkowo, diesel jest dużo bardziej sprawny niż silnik benzynowy – potrafi wykorzystać o 9% więcej energii zawartej w paliwie. Przewaga diesla wynika również z braku możliwości spalania stukowego oraz wykorzystania turbosprężarki, która zwiększa moc, nie wpływając jednocześnie na spalanie. Praktycznie, jednostka wysokoprężna będzie mniej więcej o połowę bardziej wydajna niż benzynowa.

Ale… Jest również cięższa – przez to zużywa więcej energii na wprawienie pojazdu w ruch, głośniejsza – dlatego producenci instalują np. koła dwumasowe dodatkowo obciążające auto, długo się nagrzewa i nie lubi pracy w warunkach miejskich – co niejednokrotnie przy jeździe od świateł do świateł powoduje większe spalanie niż w autach benzynowych o podobnych parametrach.

Awaryjne elementy w dieslach

Zanim kupicie samochód z dieslem, oprócz kosztów tankowania weźcie pod uwagę również kwoty wydane na potencjalne naprawy. Jednostki wysokoprężne to dodatkowo: filtr cząstek stałych, wtryskiwacze, koło dwumasowe, turbosprężarka, EGR – drogie części, które nie zawsze da się zregenerować. Właśnie dlatego lepiej zastanowić się, ile przejeżdżacie rocznie, porównać koszty paliwa w aucie z silnikiem benzynowym i dieslem, a następnie zastanowić się, czy różnica wynikająca z tych wyliczeń jest w stanie pokryć przynajmniej część ewentualnych wizyt u mechanika. Jeśli zaś faktycznie robicie bardzo dużo kilometrów w ciągu roku albo szukacie auta firmowego np. dla handlowca podróżującego po całej Polsce, pewnie bardziej opłaci Wam się zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej