• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Tuning wydechu – po co to robić?

Tuning kojarzy się m.in. ze zmianą brzmienia samochodu, a co za tym idzie z modyfikowaniem układu wydechowego. Nie brakuje zwolenników tego rozwiązania, ale i przeciwników. Czy warto wprowadzać modyfikacje wydechu? Co to tak naprawdę daje? I dlaczego czasami wiąże się z problemami?

Słyszysz hasło: „samochód po tuningu”, myślisz: głośny, sportowy wydech i trochę przeróbek na zewnątrz. W praktyce tuning nie oznacza wyłącznie zmian w układzie wydechowym, chociaż to rzeczywiście wprowadza się najczęściej. Dlaczego? Bo taki pomruk przy przyspieszaniu podoba się wielu kierowcom. Ale czy chodzi wyłącznie o dźwięk?

Tuning mechaniczny a natężenie dźwięku

Zacznijmy od tego, kiedy można mówić o tuningu mechanicznym układu wydechowego. Tuning obejmuje m.in. zwiększenie średnicy całego układu, przerabianie kolektora, katalizatora albo zmianę tłumika. Chodzi o to, żeby przyspieszyć prędkość usuwania spalin. Im szybciej wydostają się one z komory spalania, tym – teoretycznie – większy będzie moment obrotowy.

Wracając jednak do dźwięku, często kierowcy decydują się na najprostszą zmianę, czyli montaż sportowego tłumika końcowego. Tu trzeba uważać tylko na jedno – głośność wydechu nie powinna być wyższa niż 93 dB w samochodach z silnikami benzynowymi oraz 96 dB w pojazdach wyposażonych w jednostki wysokoprężne. Jeżeli okazałoby się, że jest większa, w razie kontroli ryzykuje się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i mandatem w wysokości 300 zł.

Wpływ przeróbek na moc silnika

Niektórzy wprost mówią o tym, że wprowadzając modyfikacje układu wydechowego, chcą wpłynąć na zwiększenie mocy silnika. Jest to możliwe, ale tylko w określonych przypadkach. Zwykła zmiana tłumika końcowego da niewielki efekt w starszych modelach aut, w nowszych, spełniających bardziej wyśrubowane normy spalin, raczej nie przyniesie innych korzyści poza brzmieniowymi. W takich przypadkach niektórzy próbują wymiany tłumika środkowego albo wycinania katalizatora – to ostatnie jest niezgodne z obowiązującym prawem.

Jedynym skutecznym sposobem poprawy osiągów będzie przebudowa układu wydechowego. Przy montażu nowych elementów trzeba wziąć pod uwagę typ silnika. Najmniejszych rur wymagają nieduże silniki wolnossące, nieco większych o średnicy 2,5–2,75’’ jednostki z większym litrażem, zaś wersje turbodoładowane największych, aby rzeczywiście efekt był zadowalający. Warto pamiętać, że szerokość rur to nie wszystko, istotna jest także długość wydechu. Dlatego ktoś, kto projektuje zmodyfikowany układ wydechowy, powinien wszystko dokładnie obliczyć. Nie warto robić tego samodzielnie. Czasami drobne zmiany, np. zbyt krótki wydech, wpływają na zmniejszenie ciśnienia w układzie, co zamiast zwiększać moc jednostki działa dokładnie odwrotnie.

Umiejscowienie sondy lambda

Pozostaje jeszcze kwestia sondy lambda. Sonda odpowiada za odczytywanie i przekazywanie do komputera informacji o składzie spalin, co pozwala na skuteczne sterowanie pracą wtryskiwaczy oraz ewentualną zmianę proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. W trakcie budowania nowej wersji układu wydechowego można zastosować sondy szerokopasmowe albo umieścić fabryczną sondę, ale z zachowaniem właściwej odległości od jednostki napędowej. Inaczej odczyty sondy będą błędne.

Czy można ładować samochód elektryczny w garażu?
Oferta samochodów elektrycznych stale się poszerza. Większość znanych marek sprzedaje co najmniej jeden bezemisyjny model i zapowiada kolejne. Elektromobilność stała się faktem, chociaż niestety w Polsce infrastruktura nie nadąża za trendem – stacji ładowania na razie jest stosunkowo niewiele. Rozwiązaniem może być stworzenie własnego punktu ładowania w garażu. Jak to zrobić? I co w ogóle warto wiedzieć o ładowaniu elektryka w warunkach dom
więcej
Dlaczego silnik dławi się przy przyspieszaniu?
Prawidłowo działająca jednostka napędowa nie powinna przerywać, reagować wolniej niż dotychczas ani dławić się w trakcie przyspieszania. Jeśli silnik pracuje nierówno, a wciśnięcie pedału gazu nie powoduje odpowiedniej reakcji, warto jak najszybciej poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Dlaczego? Ponieważ zwlekanie z naprawą może skutkować nie tylko dalszymi uszkodzeniami podzespołów, lecz także negatywnie wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
więcej
Czym jest snorkel i po co się go montuje?
Jeśli planujesz off-road, chcesz testować zdolność swojego samochodu do przeprawiania się przez zbiorniki wodne albo po prostu interesujesz się jazdą w terenie, pewnie wiesz co nieco na temat snorkelu. Jeżeli nie, to za chwilę wyjaśnimy Ci, czym jest snorkel i po co się go montuje. Odpowiemy również na pytanie, jaki model warto wybrać i dlaczego
więcej