• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Tuning wydechu – po co to robić?

Tuning kojarzy się m.in. ze zmianą brzmienia samochodu, a co za tym idzie z modyfikowaniem układu wydechowego. Nie brakuje zwolenników tego rozwiązania, ale i przeciwników. Czy warto wprowadzać modyfikacje wydechu? Co to tak naprawdę daje? I dlaczego czasami wiąże się z problemami?

Słyszysz hasło: „samochód po tuningu”, myślisz: głośny, sportowy wydech i trochę przeróbek na zewnątrz. W praktyce tuning nie oznacza wyłącznie zmian w układzie wydechowym, chociaż to rzeczywiście wprowadza się najczęściej. Dlaczego? Bo taki pomruk przy przyspieszaniu podoba się wielu kierowcom. Ale czy chodzi wyłącznie o dźwięk?

Tuning mechaniczny a natężenie dźwięku

Zacznijmy od tego, kiedy można mówić o tuningu mechanicznym układu wydechowego. Tuning obejmuje m.in. zwiększenie średnicy całego układu, przerabianie kolektora, katalizatora albo zmianę tłumika. Chodzi o to, żeby przyspieszyć prędkość usuwania spalin. Im szybciej wydostają się one z komory spalania, tym – teoretycznie – większy będzie moment obrotowy.

Wracając jednak do dźwięku, często kierowcy decydują się na najprostszą zmianę, czyli montaż sportowego tłumika końcowego. Tu trzeba uważać tylko na jedno – głośność wydechu nie powinna być wyższa niż 93 dB w samochodach z silnikami benzynowymi oraz 96 dB w pojazdach wyposażonych w jednostki wysokoprężne. Jeżeli okazałoby się, że jest większa, w razie kontroli ryzykuje się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i mandatem w wysokości 300 zł.

Wpływ przeróbek na moc silnika

Niektórzy wprost mówią o tym, że wprowadzając modyfikacje układu wydechowego, chcą wpłynąć na zwiększenie mocy silnika. Jest to możliwe, ale tylko w określonych przypadkach. Zwykła zmiana tłumika końcowego da niewielki efekt w starszych modelach aut, w nowszych, spełniających bardziej wyśrubowane normy spalin, raczej nie przyniesie innych korzyści poza brzmieniowymi. W takich przypadkach niektórzy próbują wymiany tłumika środkowego albo wycinania katalizatora – to ostatnie jest niezgodne z obowiązującym prawem.

Jedynym skutecznym sposobem poprawy osiągów będzie przebudowa układu wydechowego. Przy montażu nowych elementów trzeba wziąć pod uwagę typ silnika. Najmniejszych rur wymagają nieduże silniki wolnossące, nieco większych o średnicy 2,5–2,75’’ jednostki z większym litrażem, zaś wersje turbodoładowane największych, aby rzeczywiście efekt był zadowalający. Warto pamiętać, że szerokość rur to nie wszystko, istotna jest także długość wydechu. Dlatego ktoś, kto projektuje zmodyfikowany układ wydechowy, powinien wszystko dokładnie obliczyć. Nie warto robić tego samodzielnie. Czasami drobne zmiany, np. zbyt krótki wydech, wpływają na zmniejszenie ciśnienia w układzie, co zamiast zwiększać moc jednostki działa dokładnie odwrotnie.

Umiejscowienie sondy lambda

Pozostaje jeszcze kwestia sondy lambda. Sonda odpowiada za odczytywanie i przekazywanie do komputera informacji o składzie spalin, co pozwala na skuteczne sterowanie pracą wtryskiwaczy oraz ewentualną zmianę proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. W trakcie budowania nowej wersji układu wydechowego można zastosować sondy szerokopasmowe albo umieścić fabryczną sondę, ale z zachowaniem właściwej odległości od jednostki napędowej. Inaczej odczyty sondy będą błędne.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej