• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Spadek osiągów silnika – gdzie szukać przyczyny?

Zdarza się, że kierowcy w pewnym momencie zaczynają wyraźnie odczuwać spadek osiągów samochodu. Zazwyczaj taki stan rzeczy jest efektem zużycia niektórych podzespołów. Jakie części mogą powodować spadki osiągów silnika? Na co zwrócić szczególną uwagę, szukając przyczyny ograniczonej mocy pojazdu?

Stan filtrów

Jeśli kierowca zauważy spadek osiągów, powinien po pierwsze zweryfikować stan filtrów. Zapchane filtry – szczególnie paliwowy i powietrza – mogą rzeczywiście powodować ograniczenie osiągów. Warto pamiętać, że filtry nie tylko oczyszczają, lecz także w pewnym stopniu hamują przepływ cieczy lub gazu, dlatego trzeba je regularnie wymieniać i tym samym nie dopuszczać do ich zapchania.

Układ wtryskowo-paliwowy

Częstą przyczyną spadku osiągów samochodu jest także niewłaściwa dawka paliwa dostarczana do cylindra. Może za to odpowiadać wspomniany filtr, a może być to efekt awarii pompy paliwowej, rozdzielczej lub samych wtryskiwaczy. Problemy z tymi częściami powodują zmniejszenie ciśnienia w układzie i nieefektywną pracę silnika.

Świece

Kolejnymi elementami, których uszkodzenia można podejrzewać w przypadku redukcji osiągów, są świece oraz przewody zapłonowe. Oczywiście tylko w przypadku silników benzynowych. To te urządzenia powodują powstawanie iskier i odpowiedni zapłon mieszanki w cylindrze. Zaleca się wymianę świec średnio co 50 tys. km, aby nie doszło do problemów z uruchamianiem samochodu, wzrostem spalania, nierówną pracą silnika i opisywanym spadkiem osiągów.

Czujniki

Wpływ na osiągi jednostki mają również czujniki odpowiadające za prawidłowy dobór mieszanki paliwowo-powietrznej. Mowa tu o sondach lambda i przepływomierzu. Sondy lambda mieszczące się w układzie wydechowym oceniają ilość tlenu w spalinach, zaś przepływomierz, czyli element układu dolotowego, mierzy masę przepływającego powietrza z mieszanki spalanej w cylindrze. Jeśli komputer sterujący pracą jednostki otrzymuje dobre dane, wszystko działa tak, jak powinno. Gdy jednak dojdzie do uszkodzenia któregokolwiek z czujników – mechanicznego lub zatkania, pojawia się problem skutkujący m.in. opisywanym spadkiem osiągów.

Doładowanie a spadek osiągów

Ostatnią kwestią, jaką warto wziąć pod lupę w takiej sytuacji, jest układ doładowania. Rozwiązania tego typu stały się bardzo popularne nie tylko w jednostkach wysokoprężnych, lecz także benzynowych, ale niestety uszkodzenie np. turbosprężarki znacząco wpływa na spadek mocy. Trzeba sprawdzić przede wszystkim stan łopatek wirnika, kierownicy turbiny (jeśli mowa o urządzeniu ze zmienną geometrią) oraz szczelność intercoolera.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej