• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Spadek osiągów silnika – gdzie szukać przyczyny?

Zdarza się, że kierowcy w pewnym momencie zaczynają wyraźnie odczuwać spadek osiągów samochodu. Zazwyczaj taki stan rzeczy jest efektem zużycia niektórych podzespołów. Jakie części mogą powodować spadki osiągów silnika? Na co zwrócić szczególną uwagę, szukając przyczyny ograniczonej mocy pojazdu?

Stan filtrów

Jeśli kierowca zauważy spadek osiągów, powinien po pierwsze zweryfikować stan filtrów. Zapchane filtry – szczególnie paliwowy i powietrza – mogą rzeczywiście powodować ograniczenie osiągów. Warto pamiętać, że filtry nie tylko oczyszczają, lecz także w pewnym stopniu hamują przepływ cieczy lub gazu, dlatego trzeba je regularnie wymieniać i tym samym nie dopuszczać do ich zapchania.

Układ wtryskowo-paliwowy

Częstą przyczyną spadku osiągów samochodu jest także niewłaściwa dawka paliwa dostarczana do cylindra. Może za to odpowiadać wspomniany filtr, a może być to efekt awarii pompy paliwowej, rozdzielczej lub samych wtryskiwaczy. Problemy z tymi częściami powodują zmniejszenie ciśnienia w układzie i nieefektywną pracę silnika.

Świece

Kolejnymi elementami, których uszkodzenia można podejrzewać w przypadku redukcji osiągów, są świece oraz przewody zapłonowe. Oczywiście tylko w przypadku silników benzynowych. To te urządzenia powodują powstawanie iskier i odpowiedni zapłon mieszanki w cylindrze. Zaleca się wymianę świec średnio co 50 tys. km, aby nie doszło do problemów z uruchamianiem samochodu, wzrostem spalania, nierówną pracą silnika i opisywanym spadkiem osiągów.

Czujniki

Wpływ na osiągi jednostki mają również czujniki odpowiadające za prawidłowy dobór mieszanki paliwowo-powietrznej. Mowa tu o sondach lambda i przepływomierzu. Sondy lambda mieszczące się w układzie wydechowym oceniają ilość tlenu w spalinach, zaś przepływomierz, czyli element układu dolotowego, mierzy masę przepływającego powietrza z mieszanki spalanej w cylindrze. Jeśli komputer sterujący pracą jednostki otrzymuje dobre dane, wszystko działa tak, jak powinno. Gdy jednak dojdzie do uszkodzenia któregokolwiek z czujników – mechanicznego lub zatkania, pojawia się problem skutkujący m.in. opisywanym spadkiem osiągów.

Doładowanie a spadek osiągów

Ostatnią kwestią, jaką warto wziąć pod lupę w takiej sytuacji, jest układ doładowania. Rozwiązania tego typu stały się bardzo popularne nie tylko w jednostkach wysokoprężnych, lecz także benzynowych, ale niestety uszkodzenie np. turbosprężarki znacząco wpływa na spadek mocy. Trzeba sprawdzić przede wszystkim stan łopatek wirnika, kierownicy turbiny (jeśli mowa o urządzeniu ze zmienną geometrią) oraz szczelność intercoolera.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej