• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Spadek osiągów silnika – gdzie szukać przyczyny?

Zdarza się, że kierowcy w pewnym momencie zaczynają wyraźnie odczuwać spadek osiągów samochodu. Zazwyczaj taki stan rzeczy jest efektem zużycia niektórych podzespołów. Jakie części mogą powodować spadki osiągów silnika? Na co zwrócić szczególną uwagę, szukając przyczyny ograniczonej mocy pojazdu?

Stan filtrów

Jeśli kierowca zauważy spadek osiągów, powinien po pierwsze zweryfikować stan filtrów. Zapchane filtry – szczególnie paliwowy i powietrza – mogą rzeczywiście powodować ograniczenie osiągów. Warto pamiętać, że filtry nie tylko oczyszczają, lecz także w pewnym stopniu hamują przepływ cieczy lub gazu, dlatego trzeba je regularnie wymieniać i tym samym nie dopuszczać do ich zapchania.

Układ wtryskowo-paliwowy

Częstą przyczyną spadku osiągów samochodu jest także niewłaściwa dawka paliwa dostarczana do cylindra. Może za to odpowiadać wspomniany filtr, a może być to efekt awarii pompy paliwowej, rozdzielczej lub samych wtryskiwaczy. Problemy z tymi częściami powodują zmniejszenie ciśnienia w układzie i nieefektywną pracę silnika.

Świece

Kolejnymi elementami, których uszkodzenia można podejrzewać w przypadku redukcji osiągów, są świece oraz przewody zapłonowe. Oczywiście tylko w przypadku silników benzynowych. To te urządzenia powodują powstawanie iskier i odpowiedni zapłon mieszanki w cylindrze. Zaleca się wymianę świec średnio co 50 tys. km, aby nie doszło do problemów z uruchamianiem samochodu, wzrostem spalania, nierówną pracą silnika i opisywanym spadkiem osiągów.

Czujniki

Wpływ na osiągi jednostki mają również czujniki odpowiadające za prawidłowy dobór mieszanki paliwowo-powietrznej. Mowa tu o sondach lambda i przepływomierzu. Sondy lambda mieszczące się w układzie wydechowym oceniają ilość tlenu w spalinach, zaś przepływomierz, czyli element układu dolotowego, mierzy masę przepływającego powietrza z mieszanki spalanej w cylindrze. Jeśli komputer sterujący pracą jednostki otrzymuje dobre dane, wszystko działa tak, jak powinno. Gdy jednak dojdzie do uszkodzenia któregokolwiek z czujników – mechanicznego lub zatkania, pojawia się problem skutkujący m.in. opisywanym spadkiem osiągów.

Doładowanie a spadek osiągów

Ostatnią kwestią, jaką warto wziąć pod lupę w takiej sytuacji, jest układ doładowania. Rozwiązania tego typu stały się bardzo popularne nie tylko w jednostkach wysokoprężnych, lecz także benzynowych, ale niestety uszkodzenie np. turbosprężarki znacząco wpływa na spadek mocy. Trzeba sprawdzić przede wszystkim stan łopatek wirnika, kierownicy turbiny (jeśli mowa o urządzeniu ze zmienną geometrią) oraz szczelność intercoolera.

Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej
Odma olejowa – działanie, awaryjność, naprawa
W silniku każdy, nawet najmniejszy podzespół, musi działać prawidłowo, aby cała jednostka napędowa mogła wykonywać swoją pracę. Jeżeli dojdzie np. do awarii odmy olejowej, olej zacznie wyciekać przez uszczelki, powodując zalanie silnika. Jak działa odma i co zrobić, żeby uniknąć problemów z tym elementem?
więcej