• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

Świece żarowe – ważna część w silnikach wysokoprężnych

Działające świece żarowe w autach z silnikami wysokoprężnymi to podstawa – wie o tym każdy, kto kiedykolwiek miał samochód z taką jednostką. Świece pracują w trudnych warunkach, dlatego trzeba je regularnie wymieniać. O tym, jakie są rodzaje świec, do czego dokładnie służą i jak wpływają na silnik, piszemy w poniższym artykule.

Zacznijmy od początku – świece żarowe służą przede wszystkim do podgrzewania mieszanki paliwowej. Jeżeli nie dojdzie do samoczynnego zapłonu mieszanki i powietrza pod wpływem wysokiej temperatury powstającej w efekcie ogromnego ciśnienia w cylindrze, do gry wchodzą właśnie świece. To one, osiągając nawet około 1300 stopni Celsjusza, ogrzewają paliwo. Co za tym idzie, niesprawne wpływają na problemy z rozruchem silnika.

Rozgrzewanie i… ?

Rozgrzewanie mieszanki to podstawowa funkcja świec. W nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych montuje się tak zwane świece trójfazowe. Odpowiadają one dodatkowo za zmniejszenie ilości szkodliwych tlenków azotu, czyli redukcję spalin. Trójfazowe świece osiągają dużo wyższe temperatury – na poziomie 1800 stopni Celsjusza – i mają specjalne czujniki, które informują o ciśnieniu w komorze spalania. Takie dane są potrzebne do wytworzenia idealnych warunków pozwalających na przeprowadzenie procesu spalania tlenków azotu. W efekcie w nowych samochodach znajdują się świece ze sterownikami dostosowującymi temperaturę do każdej świecy osobno. To co prawda wpływa na poziom skomplikowania budowy tej części i jednocześnie podnosi jej cenę, ale ma umożliwiać szybsze podgrzewanie silnika oraz skrócenie czasu rozgrzewania samych świec.

Rodzaje świec żarowych

Świece możemy podzielić dwojako – ze względu na budowę i fazy grzania. Ze względu na budowę wyróżnia się metalowe oraz ceramiczne. Tak naprawdę chodzi o to, z czego wykonano element grzejny. W metalowych z prętem w rurce grzejnej znajdują się dwie spirale (izolowana żarowa i regulacyjna). W uznawanych za lepsze, ceramicznych, element grzejny tworzy mieszanka ceramiki oraz metalu.

Drugi podział to podział na fazy grzania, czyli dwu- i trójfazowe. Świece dwufazowe pracują tylko przed rozruchem silnika i w trakcie rozruchu, zaś trójfazowe dodatkowo także w trakcie działania silnika przez określony czas.

Świece żarowe a silnik

Jak wspomnieliśmy wcześniej, sprawne świece to podstawa. Zazwyczaj ich żywotność określa się na 75 do 100 tys. km. Jeżeli okazuje się, że trzeba wymienić którąś ze świec, powinno się kupić cały komplet nowych, aby wszystkie miały identyczne parametry. Nie warto także szukać tańszych zamienników, bo źle dobrane spowodują problemy z rozruchem jednostki.

Co ciekawe, świece są odbiciem stanu układu wtryskowego – świeca pokryta sadzą może świadczyć o problemach np. z wtryskiwaczami, a przegrzana – o problemach z chłodzeniem.

Volvo S40 II i V50 – najczęstsze usterki
Volvo S40 drugiej generacji pojawiło się na rynku w 2003 roku. Po niezbyt udanej pierwszej wersji wielu kierowców nie było przekonanych do S40, ale okazało się, że to naprawdę trwałe samochody. A co ma z tym wspólnego model V50? V50 jest niczym innym jak wersją kombi S40.
więcej
Program Toyota Plus – jak to działa?
Używane auta były, są i będą popularne – co do tego nie ma wątpliwości. Oprócz zakupu samochodu od poprzedniego właściciela, na giełdzie albo w komisie istnieje także możliwość nabycia pojazdu używanego z salonu z gwarancją. Na to pozwala m.in. program Toyota Plus. Jak dokładnie działa?
więcej
Jakie auta hybrydowe najchętniej kupują Polacy?
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w pierwszym kwartale 2019 w Polsce zarejestrowano o 22% więcej nowych samochodów hybrydowych niż w podobnym okresie w ubiegłym roku. To doskonale pokazuje, że auta z napędem hybrydowym zyskują coraz większą popularność.
więcej