• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Świece żarowe – ważna część w silnikach wysokoprężnych

Działające świece żarowe w autach z silnikami wysokoprężnymi to podstawa – wie o tym każdy, kto kiedykolwiek miał samochód z taką jednostką. Świece pracują w trudnych warunkach, dlatego trzeba je regularnie wymieniać. O tym, jakie są rodzaje świec, do czego dokładnie służą i jak wpływają na silnik, piszemy w poniższym artykule.

Zacznijmy od początku – świece żarowe służą przede wszystkim do podgrzewania mieszanki paliwowej. Jeżeli nie dojdzie do samoczynnego zapłonu mieszanki i powietrza pod wpływem wysokiej temperatury powstającej w efekcie ogromnego ciśnienia w cylindrze, do gry wchodzą właśnie świece. To one, osiągając nawet około 1300 stopni Celsjusza, ogrzewają paliwo. Co za tym idzie, niesprawne wpływają na problemy z rozruchem silnika.

Rozgrzewanie i… ?

Rozgrzewanie mieszanki to podstawowa funkcja świec. W nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych montuje się tak zwane świece trójfazowe. Odpowiadają one dodatkowo za zmniejszenie ilości szkodliwych tlenków azotu, czyli redukcję spalin. Trójfazowe świece osiągają dużo wyższe temperatury – na poziomie 1800 stopni Celsjusza – i mają specjalne czujniki, które informują o ciśnieniu w komorze spalania. Takie dane są potrzebne do wytworzenia idealnych warunków pozwalających na przeprowadzenie procesu spalania tlenków azotu. W efekcie w nowych samochodach znajdują się świece ze sterownikami dostosowującymi temperaturę do każdej świecy osobno. To co prawda wpływa na poziom skomplikowania budowy tej części i jednocześnie podnosi jej cenę, ale ma umożliwiać szybsze podgrzewanie silnika oraz skrócenie czasu rozgrzewania samych świec.

Rodzaje świec żarowych

Świece możemy podzielić dwojako – ze względu na budowę i fazy grzania. Ze względu na budowę wyróżnia się metalowe oraz ceramiczne. Tak naprawdę chodzi o to, z czego wykonano element grzejny. W metalowych z prętem w rurce grzejnej znajdują się dwie spirale (izolowana żarowa i regulacyjna). W uznawanych za lepsze, ceramicznych, element grzejny tworzy mieszanka ceramiki oraz metalu.

Drugi podział to podział na fazy grzania, czyli dwu- i trójfazowe. Świece dwufazowe pracują tylko przed rozruchem silnika i w trakcie rozruchu, zaś trójfazowe dodatkowo także w trakcie działania silnika przez określony czas.

Świece żarowe a silnik

Jak wspomnieliśmy wcześniej, sprawne świece to podstawa. Zazwyczaj ich żywotność określa się na 75 do 100 tys. km. Jeżeli okazuje się, że trzeba wymienić którąś ze świec, powinno się kupić cały komplet nowych, aby wszystkie miały identyczne parametry. Nie warto także szukać tańszych zamienników, bo źle dobrane spowodują problemy z rozruchem jednostki.

Co ciekawe, świece są odbiciem stanu układu wtryskowego – świeca pokryta sadzą może świadczyć o problemach np. z wtryskiwaczami, a przegrzana – o problemach z chłodzeniem.

Plusy i minusy silników D-CAT
Silniki D-CAT to nowoczesne jednostki wysokoprężne D-4D montowane w samochodach marki Toyota. Sama marka słynie przede wszystkim z niezawodności, ale ta niezawodność odnosi się przede wszystkim do silników benzynowych. A jak to wygląda w przypadku D-CAT-ów? Jakie są plusy i minusy tych napędów?
więcej
Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?
Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?
więcej
Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika
Każdy kierowca wie, że problemy z silnikiem zazwyczaj pociągają za sobą bardzo duże koszty naprawy – i zazwyczaj boi się jakichkolwiek awarii w tym zakresie. Tak jest również w przypadku przegrzania jednostki napędowej. Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika i co robić, żeby tego uniknąć?
więcej