• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Świece żarowe – ważna część w silnikach wysokoprężnych

Działające świece żarowe w autach z silnikami wysokoprężnymi to podstawa – wie o tym każdy, kto kiedykolwiek miał samochód z taką jednostką. Świece pracują w trudnych warunkach, dlatego trzeba je regularnie wymieniać. O tym, jakie są rodzaje świec, do czego dokładnie służą i jak wpływają na silnik, piszemy w poniższym artykule.

Zacznijmy od początku – świece żarowe służą przede wszystkim do podgrzewania mieszanki paliwowej. Jeżeli nie dojdzie do samoczynnego zapłonu mieszanki i powietrza pod wpływem wysokiej temperatury powstającej w efekcie ogromnego ciśnienia w cylindrze, do gry wchodzą właśnie świece. To one, osiągając nawet około 1300 stopni Celsjusza, ogrzewają paliwo. Co za tym idzie, niesprawne wpływają na problemy z rozruchem silnika.

Rozgrzewanie i… ?

Rozgrzewanie mieszanki to podstawowa funkcja świec. W nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych montuje się tak zwane świece trójfazowe. Odpowiadają one dodatkowo za zmniejszenie ilości szkodliwych tlenków azotu, czyli redukcję spalin. Trójfazowe świece osiągają dużo wyższe temperatury – na poziomie 1800 stopni Celsjusza – i mają specjalne czujniki, które informują o ciśnieniu w komorze spalania. Takie dane są potrzebne do wytworzenia idealnych warunków pozwalających na przeprowadzenie procesu spalania tlenków azotu. W efekcie w nowych samochodach znajdują się świece ze sterownikami dostosowującymi temperaturę do każdej świecy osobno. To co prawda wpływa na poziom skomplikowania budowy tej części i jednocześnie podnosi jej cenę, ale ma umożliwiać szybsze podgrzewanie silnika oraz skrócenie czasu rozgrzewania samych świec.

Rodzaje świec żarowych

Świece możemy podzielić dwojako – ze względu na budowę i fazy grzania. Ze względu na budowę wyróżnia się metalowe oraz ceramiczne. Tak naprawdę chodzi o to, z czego wykonano element grzejny. W metalowych z prętem w rurce grzejnej znajdują się dwie spirale (izolowana żarowa i regulacyjna). W uznawanych za lepsze, ceramicznych, element grzejny tworzy mieszanka ceramiki oraz metalu.

Drugi podział to podział na fazy grzania, czyli dwu- i trójfazowe. Świece dwufazowe pracują tylko przed rozruchem silnika i w trakcie rozruchu, zaś trójfazowe dodatkowo także w trakcie działania silnika przez określony czas.

Świece żarowe a silnik

Jak wspomnieliśmy wcześniej, sprawne świece to podstawa. Zazwyczaj ich żywotność określa się na 75 do 100 tys. km. Jeżeli okazuje się, że trzeba wymienić którąś ze świec, powinno się kupić cały komplet nowych, aby wszystkie miały identyczne parametry. Nie warto także szukać tańszych zamienników, bo źle dobrane spowodują problemy z rozruchem jednostki.

Co ciekawe, świece są odbiciem stanu układu wtryskowego – świeca pokryta sadzą może świadczyć o problemach np. z wtryskiwaczami, a przegrzana – o problemach z chłodzeniem.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej