• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy można podejrzewać, że doszło do awarii sondy lambda?

Sonda lambda to niewielki czujnik o bardzo dużym znaczeniu dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Gdzie dokładnie jest umieszczona, za co odpowiada i kiedy można podejrzewać, że doszło do jej uszkodzenia? Odpowiadamy w poniższym artykule.

Jeszcze do niedawna mało kto wiedział, że w ma samochodzie sondę lambda, już nie mówiąc o tym, gdzie dokładnie ona się znajduje. Teraz, kiedy coraz więcej mówi się o znaczeniu układu wydechowego i jego wpływie na prawidłową pracę jednostki napędowej, wielu kierowców zdaje sobie sprawę z obecności tego niewielkiego czujnika, a przy tym rozumie, jak ważną rolę on odgrywa. Zacznijmy jednak od początku.

Lokalizacja sondy lambda

Sonda lambda zlokalizowana jest w układzie wydechowym. Umieszcza się ją pomiędzy silnikiem a katalizatorem tak, aby jedna część znajdowała się w układzie wydechowym i miała bezpośredni kontakt ze spalinami, a druga wystawała na zewnątrz i mogła odczytywać pomiary z powietrza. Żeby pracowała prawidłowo, musi zostać rozgrzana do temperatury minimum 300 stopni Celsjusza, dlatego coraz częściej w samochodach montuje się specjalne grzałki przy sondach lambda. Maksymalnie czujnik działa w temperaturze do 800 stopni Celsjusza.

Za co odpowiada sonda lambda?

Sonda ma za zadanie przekazać do komputera informacje o dokonanych pomiarach. Na tej podstawie weryfikuje się dawkę mieszanki paliwowo-powietrznej. Komputer dąży do tego, żeby miała ona proporcję 1:14,7, gdzie 1 oznacza kilogram paliwa, a 14,7 dokładnie 14,7 kg powietrza, czyli była najbliższa mieszance stechiometrycznej.

Im więcej jest tlenu w spalinach, tym sonda uzyskuje niższe napięcie i odwrotnie. Wahania napięcia wynoszą od 0,1 V do 0,9 V. To napięcie odczytywane jest w komputerze sterującym pracą jednostki napędowej. Aby pomiar był jak najdokładniejszy, informacje są wysyłane około 100 razy na sekundę. Dzięki temu komputer 300 razy na minutę koryguje skład mieszanki paliwowo-powietrznej.

Co dzieje się, gdy dojdzie do uszkodzenia?

Jeżeli sonda lambda przestanie działać prawidłowo, wyraźnie wpłynie to na pracę silnika. Po pierwsze jednostka będzie potrzebowała zdecydowanie więcej paliwa – mówi się, że spalanie może wzrosnąć nawet o połowę. Czasami nie widać tego na trasie, a wyłącznie w trakcie poruszania się po mieście.

Po drugie, czasami w efekcie niewłaściwych pomiarów spalanie paliwa odbywa się również w układzie wydechowym, co kończy się uszkodzeniem reaktora katalitycznego. W rzadszych przypadkach może dojść do usterek innych elementów silnika.

Dlatego jeśli na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka „check engine” albo samochód nagle zaczyna zużywać nadmiernie dużo paliwa, warto skontaktować się z warsztatem. Dokładna diagnoza problemu jest możliwa wyłącznie po podłączeniu pojazdu do komputera, chociaż i tu czasami awaria sondy lambda mylona bywa z uszkodzeniem katalizatora. Stan sondy lambda powinno się sprawdzać co 30 tys. km. Zazwyczaj jednak czujnik działa bez zarzutu nawet po przejechaniu 80 tys. km, a w przypadku sond z grzałkami – po 160 tys. km.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej