• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice

Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.

O ile większość kierowców ma świadomość, z czego składa się np. układ hamulcowy i co zrobić, żeby o niego dbać, o tyle układ wydechowy – przynajmniej dopóki działa prawidłowo – traktowany jest nieco po macoszemu. Zobacz także artykuł: Najczęstsze problemy z układem wydechowym – objawy i rozwiązania. Wiadomo, że odpowiada za odprowadzanie i oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji, żeby nie przedostawały się do atmosfery, ale często nie wiadomo z czego się składa. Układ wydechowy tworzą: kolektor wydechowy, tłumiki, katalizator, rury, sondy lambda, systemy mocujące oraz filtr cząstek stałych. Ten ostatni element do niedawna miały wyłącznie samochody z silnikami wysokoprężnymi (DPF lub FAP). Obecnie producenci montują filtry (GPF) także w autach z jednostkami benzynowymi.

Najważniejszymi elementami układu wydechowego są katalizator i wspomniany filtr cząstek stałych. Mimo że są istotne, bywają mylone. Dlaczego?

Katalizator a DPF – podobieństwa

Co sprawia, że katalizatory i filtry cząstek stałych bez względu na typ niektórzy uznają za podobne podzespoły? Przede wszystkim chodzi o ich funkcję – oba biorą aktywny udział w procesie oczyszczania spalin. Poza tym z zewnątrz przypominają metalowe lub aluminiowe puszki, a w środku wypełnione są wkładami ceramicznymi albo metalowymi. Ale na tym podobieństwa w zasadzie się kończą.

Czym się różni katalizator od DPF-a?

Czym się różni katalizator od DPF-a lub GPF-a? Najważniejsza różnica polega na sposobie działania. Katalizator zmienia skład chemiczny mieszaniny gazów przechodzącej przez wkład pokryty metalami szlachetnymi (platyną, palladem i rodem). Metale te wiążą, a następnie zobojętniają szkodliwe substancje, zanim te przedostaną się do atmosfery i wpłynął na jej zanieczyszczenie. Filtr cząstek stałych odpowiada za przechwytywanie cząstek – głównie sadzy – która zalega w jego wnętrzu do czasu wypalenia.

Poza tym katalizatory montuje się w samochodach od 2006 roku – każdy pojazd, który zjechał z linii produkcyjnej po 1 marca 2006 roku powinien mieć katalizator – zaś filtry cząstek stałych w autach z jednostkami wysokoprężnymi również od 2006 roku, a w pojazdach z silnikami benzynowymi od 2018 roku.

Istotna z punktu widzenia kierowcy różnica między katalizatorami i DPF-ami polega na tempie zużywania tych podzespołów. Katalizator można w zasadzie mieć ten sam przez cały okres korzystania z samochodu. Jeżeli np. nie popęka w środku w wyniku stuknięcia podwoziem o wystający element na drodze lub wjechania rozgrzanym autem w głęboką kałużę, nie trzeba go wymieniać. Filtry cząstek stałych ze względu na specyfikę działania mogą się zapychać i, jeżeli nie stworzy się im warunków do samooczyszczenia, będą wymagały wymiany. Czasami da się zregenerować DPF, ale tu dużo zależy od stopnia zanieczyszczenia i jego stanu technicznego. Bez względu na to, czy mowa o regeneracji, czy o zakupie nowego podzespołu, trzeba się liczyć z wysokimi kosztami.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej