• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jazda po mieście – co się przyda i na co zwrócić uwagę?

Słyszysz: „jazda po mieście”, myślisz: korki, światła, problemy z parkowaniem, wysokie krawężniki, progi zwalniające i dziury w asfalcie. To wszystko ma wpływ na tempo zużycia części samochodowych. Czy wybierzecie małe, kompaktowe auto, czy SUV-a, ewentualnemu zniszczeniu ulegną te same elementy. Na co zatem zwrócić uwagę, wybierając samochód do miasta?

Jaki silnik do jazdy po mieście?

Jazda miejska to przede wszystkim poruszanie się na krótkich trasach. Dlatego jeżeli szukacie samochodu do miasta, raczej unikajcie tych z silnikami wysokoprężnymi. Diesle są zdecydowanie autami na dłuższe wyjazdy – przejeżdżanie wyłącznie od świateł do świateł przyspiesza zapychanie filtra cząstek stałych i katalizatora oraz niszczenie koła dwumasowego. Dla porównania, pojazdy z silnikami benzynowymi są tylko (albo aż) narażone na nadmierne zużycie sprzęgła. Najlepsze w ogóle byłyby samochody hybrydowe, ale ich cena może skutecznie odstraszać.

Miejskie opony

W dużych miastach nie ma zim – na drogach z reguły nie zalegają zwały śniegu, jedyne zagrożenie może stwarzać gołoledź, dlatego często (i słusznie) kierowcy decydują się na zakup jednego kompletu opon wielosezonowych. To pozwala nieco zaoszczędzić, a jednocześnie jest bezpieczne.

Start-Stop – tak czy nie?

Dużą popularność w ostatnich latach zyskują systemy Start-Stop. Z jednej strony teoretycznie oszczędzają paliwo, z drugiej powodują szybsze zużywanie się niektórych części. Przez to, że auto co chwilę będzie gasło i się zapalało, uszkodzeniu mogą ulec rozrusznik, alternator i akumulator. Sami odpowiedzcie sobie na pytanie, czy warto inwestować w samochód z takim rozwiązaniem.

Omiń kałuże

W mieście trzeba uważać na m.in. głębokie kałuże. Dlaczego? Bo wjazd rozgrzanym silnikiem w zimną wodę może spowodować popękanie wkładu katalizatora albo zwichrowanie tarcz hamulcowych. Dodatkowo hamowanie w wodzie jest często ryzykownym manewrem – zdarza się, że auto wpada w poślizg tak, jakby jechało po lodzie.

Uwaga na krawężniki

Drugim zagrożeniem miejskim są krawężniki i progi zwalniające – wysokie, niedostosowane do samochodów osobowych mogą uszkodzić opony, końcówki drążków układu kierowniczego, felgi, piasty czy tłumiki.

Zaplanuj trasę

Ułatwieniem, w które warto zainwestować, jeżeli jeździ się przede wszystkim po mieście, jest dobra, stale aktualizowana nawigacja. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć stania w kilometrowych korkach.

Łatwe parkowanie

Jeśli macie problem z parkowaniem, warto pamiętać o czujnikach parkowania i kamerze cofania. To znacznie ułatwia wpasowanie się w wąskie miejsca parkingowe. Dodatkowo niektórzy kierowcy decydują się na montaż listw ochronnych zabezpieczających przed otarciami.

Uwaga, nagranie

Ostatnim elementem wyposażenia pożądanym w samochodzie do jazdy po mieście jest wideorejestrator. Kamera z czujnikiem ruchu nagrywa nie tylko sytuacje na drodze, lecz także np. uderzenie spowodowane przez innego kierowcę w trakcie postoju Waszego auta.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej