• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

JAK DBAĆ O KATALIZATOR PRZY INSTALACJI GAZOWEJ

Koszty zakupu nowego reaktora katalitycznego sięgają od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dlatego dziś chcemy podzielić się z Wami, na co zwracać uwagę i w jaki sposób możemy zadbać o dłuższą żywotność naszego katalizatora, szczególnie jeśli posiadacie samochody z instalacją gazową.

Regularne przeglądy instalacji gazowej
Zdecydowanie jest to numer jeden jeśli chodzi o dbałość innych podzespołów w samochodzie. Jeśli instalacja gazowa jest źle zamontowana lub doszło w niej do uszkodzenia, to niestety można się liczyć z tym, że również katalizator ulegnie wyniszczeniu.
Mając na myśli regularne przeglądy instalacji, nie mówimy tutaj tylko o corocznych badaniach technicznych pojazdu. Często są one wykonywane bardzo pobieżnie. Jeśli naprawdę zależy nam na pełnej sprawności pojazdu, warto wybrać się do sprawdzonego warsztatu, który specjalizuje się w montażu i obsłudze instalacji LPG. Dlaczego ma to taki wpływ na katalizator ?
Niepoprawna praca instalacji może doprowadzić do znacznego wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej, a to z kolei w szybkim tempie doprowadzi do zniszczenia katalizatora. W celu poznania tych nieprawidłowości, konieczna jest wizyta i dokładny przegląd.

Uwaga na deszcz i kałuże
Wiadomo, że na pogodę nie mamy wpływu, ale… jeśli jesteś po długodystansowej trasie samochodem, a na Twojej drodze pojawia się kałuża, to postaraj się ją ominąć.
Zbyt szybka zmiana temperatury i szok termiczny może spowodować pokruszenie się ceramiki, a to doprowadzi do ubytków w strukturze katalizatora.

Gaz do dechy
Wyprzedzanie, szybko pokonany krótki odcinek trasy, duża prędkość podczas jazdy na nierozgrzanym silniku. Jeśli kiedykolwiek podczas tych czynności spotkałeś się z mocno wyczuwalnym, charakterystycznym zapachem spalenizny, może się okazać, że to nic innego jak katalizator.
Wpływ na to ma przede wszystkim wysoka temperatura podczas spalania LPG. Przyczyną może być zła konfiguracja instalacji, bądź też jej niska wydajność. Ten przykład pokazuję również, że ważną częścią dla kierowców powinny być regularne kontrole instalacji gazowej oraz szybkie usunięcie usterki. Zwłoka może skutkować zniszczeniem katalizatora, po nim głowicy silnika, a na końcu ucierpi również kieszeń właściciela. Dlatego przestrzegamy przed nieuważnością.

Nierozgrzany silnik na bogatej mieszance
Kolejnym problemem, który może mieć wpływ na nasz katalizator to niedopalone paliwo, które trafia do układu wydechowego w tym do katalizatora. Dzieję się tak, ponieważ samochód narażony jest na jazdę ze stale nierozgrzanym silnikiem na bogatej mieszance. Niedopalone paliwo spala się dopiero w momencie kiedy zetknie się ze strukturą katalizatora, powodując przy tym wysoki wzrost temperatury, a także nadmierne zużycie. Jest to sytuacja, której nie da się uniknąć, a z pewnością wpłynie na długoletnią żywotność reaktora katalitycznego.

Dokładne rozeznanie rzetelnych punktów instalacji LPG
Na obecnym rynku jest wiele konkurencji i nie jest łatwym dokonać odpowiedniego wyboru, tak by nie ucierpiał na tym, ani nasz samochód, ani nasze wydatki.  Najlepiej, zanim w ogóle przejdziemy do montażu instalacji LPG, warto zrobić rozeznanie rynkowe, poczytać opinie, zapytać kogoś z bliskiego otoczenia jeśli już wykonywał podobne czynności o opinie i wskazówki podczas takiej wizyty.
Dlaczego ?  Z teorii wynika, że instalacja LPG powinna posiadać szereg zabezpieczeń przed niebezpiecznym zubożaniem mieszanki paliwowej. W momencie kiedy mieszanka staję się zbyt uboga, a temperatura mocno się podnosi, to instalacja gazowa powinna się automatycznie wyłączyć i przejść na inne źródło paliwa. Podczas instalacji, osoba montująca ustawia tryb ręczny. Niestety często się zdarza, że montażyści świadomie naginają zasady po to, by chociażby uniknąć reklamacji. Nie rzadko w instalacji montuje się tanie, mało funkcjonalne części np. reduktor, czy wtryskiwacze gazu, tylko po to by skusić klienta ceną. Dlatego niech cena nie będzie jedynym argumentem decydującym o tym, kto zadba o Wasz pojazd w taki sposób, by faktycznie dostarczył oszczędności.  

Skoda Fabia – prostota przede wszystkim
Biorąc pod uwagę statystyki, które pokazują, że w 2018 roku to Skoda Fabia była najchętniej kupowanym autem wśród klientów indywidualnych w Polsce, nikogo nie powinno dziwić, ile Fabii jeździ po krajowych drogach. W tym roku Skoda postanowiła lekko zmienić wygląd – i nie tylko – swojego flagowego modelu. Czego można się spodziewać po odświeżonej wersji?
więcej
Czwarta generacja Renault Scenic – warto czy nie?
Czwarta generacja Renault Scenic już od kilku lat jeździ po polskich drogach. Auto pojawiło się na rynku w 2015 roku, zyskując nowoczesny design z elementami crossovera. Samochód nadal jednak pozostał modelem rodzinnym w dobrej cenie.
więcej
Napęd 4x4 w używanych samochodach
Wiecie, że napęd 4x4 wymaga regularnej konserwacji? Część osób o tym zapomina, a warto o niego dbać, bo koszty naprawy są bardzo wysokie. Na szczęście temat napędów na obie osie staje się coraz bardziej powszechny ze względu na rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów, w których montuje się tego typu rozwiązania. Na co zwrócić uwagę, kupując używane auto z 4x4?
więcej