• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

JAK DBAĆ O KATALIZATOR PRZY INSTALACJI GAZOWEJ

Koszty zakupu nowego reaktora katalitycznego sięgają od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dlatego dziś chcemy podzielić się z Wami, na co zwracać uwagę i w jaki sposób możemy zadbać o dłuższą żywotność naszego katalizatora, szczególnie jeśli posiadacie samochody z instalacją gazową.

Regularne przeglądy instalacji gazowej
Zdecydowanie jest to numer jeden jeśli chodzi o dbałość innych podzespołów w samochodzie. Jeśli instalacja gazowa jest źle zamontowana lub doszło w niej do uszkodzenia, to niestety można się liczyć z tym, że również katalizator ulegnie wyniszczeniu.
Mając na myśli regularne przeglądy instalacji, nie mówimy tutaj tylko o corocznych badaniach technicznych pojazdu. Często są one wykonywane bardzo pobieżnie. Jeśli naprawdę zależy nam na pełnej sprawności pojazdu, warto wybrać się do sprawdzonego warsztatu, który specjalizuje się w montażu i obsłudze instalacji LPG. Dlaczego ma to taki wpływ na katalizator ?
Niepoprawna praca instalacji może doprowadzić do znacznego wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej, a to z kolei w szybkim tempie doprowadzi do zniszczenia katalizatora. W celu poznania tych nieprawidłowości, konieczna jest wizyta i dokładny przegląd.

Uwaga na deszcz i kałuże
Wiadomo, że na pogodę nie mamy wpływu, ale… jeśli jesteś po długodystansowej trasie samochodem, a na Twojej drodze pojawia się kałuża, to postaraj się ją ominąć.
Zbyt szybka zmiana temperatury i szok termiczny może spowodować pokruszenie się ceramiki, a to doprowadzi do ubytków w strukturze katalizatora.

Gaz do dechy
Wyprzedzanie, szybko pokonany krótki odcinek trasy, duża prędkość podczas jazdy na nierozgrzanym silniku. Jeśli kiedykolwiek podczas tych czynności spotkałeś się z mocno wyczuwalnym, charakterystycznym zapachem spalenizny, może się okazać, że to nic innego jak katalizator.
Wpływ na to ma przede wszystkim wysoka temperatura podczas spalania LPG. Przyczyną może być zła konfiguracja instalacji, bądź też jej niska wydajność. Ten przykład pokazuję również, że ważną częścią dla kierowców powinny być regularne kontrole instalacji gazowej oraz szybkie usunięcie usterki. Zwłoka może skutkować zniszczeniem katalizatora, po nim głowicy silnika, a na końcu ucierpi również kieszeń właściciela. Dlatego przestrzegamy przed nieuważnością.

Nierozgrzany silnik na bogatej mieszance
Kolejnym problemem, który może mieć wpływ na nasz katalizator to niedopalone paliwo, które trafia do układu wydechowego w tym do katalizatora. Dzieję się tak, ponieważ samochód narażony jest na jazdę ze stale nierozgrzanym silnikiem na bogatej mieszance. Niedopalone paliwo spala się dopiero w momencie kiedy zetknie się ze strukturą katalizatora, powodując przy tym wysoki wzrost temperatury, a także nadmierne zużycie. Jest to sytuacja, której nie da się uniknąć, a z pewnością wpłynie na długoletnią żywotność reaktora katalitycznego.

Dokładne rozeznanie rzetelnych punktów instalacji LPG
Na obecnym rynku jest wiele konkurencji i nie jest łatwym dokonać odpowiedniego wyboru, tak by nie ucierpiał na tym, ani nasz samochód, ani nasze wydatki.  Najlepiej, zanim w ogóle przejdziemy do montażu instalacji LPG, warto zrobić rozeznanie rynkowe, poczytać opinie, zapytać kogoś z bliskiego otoczenia jeśli już wykonywał podobne czynności o opinie i wskazówki podczas takiej wizyty.
Dlaczego ?  Z teorii wynika, że instalacja LPG powinna posiadać szereg zabezpieczeń przed niebezpiecznym zubożaniem mieszanki paliwowej. W momencie kiedy mieszanka staję się zbyt uboga, a temperatura mocno się podnosi, to instalacja gazowa powinna się automatycznie wyłączyć i przejść na inne źródło paliwa. Podczas instalacji, osoba montująca ustawia tryb ręczny. Niestety często się zdarza, że montażyści świadomie naginają zasady po to, by chociażby uniknąć reklamacji. Nie rzadko w instalacji montuje się tanie, mało funkcjonalne części np. reduktor, czy wtryskiwacze gazu, tylko po to by skusić klienta ceną. Dlatego niech cena nie będzie jedynym argumentem decydującym o tym, kto zadba o Wasz pojazd w taki sposób, by faktycznie dostarczył oszczędności.  

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie
Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?
więcej
Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej