• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

JAK DBAĆ O KATALIZATOR PRZY INSTALACJI GAZOWEJ

Koszty zakupu nowego reaktora katalitycznego sięgają od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dlatego dziś chcemy podzielić się z Wami, na co zwracać uwagę i w jaki sposób możemy zadbać o dłuższą żywotność naszego katalizatora, szczególnie jeśli posiadacie samochody z instalacją gazową.

Regularne przeglądy instalacji gazowej
Zdecydowanie jest to numer jeden jeśli chodzi o dbałość innych podzespołów w samochodzie. Jeśli instalacja gazowa jest źle zamontowana lub doszło w niej do uszkodzenia, to niestety można się liczyć z tym, że również katalizator ulegnie wyniszczeniu.
Mając na myśli regularne przeglądy instalacji, nie mówimy tutaj tylko o corocznych badaniach technicznych pojazdu. Często są one wykonywane bardzo pobieżnie. Jeśli naprawdę zależy nam na pełnej sprawności pojazdu, warto wybrać się do sprawdzonego warsztatu, który specjalizuje się w montażu i obsłudze instalacji LPG. Dlaczego ma to taki wpływ na katalizator ?
Niepoprawna praca instalacji może doprowadzić do znacznego wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej, a to z kolei w szybkim tempie doprowadzi do zniszczenia katalizatora. W celu poznania tych nieprawidłowości, konieczna jest wizyta i dokładny przegląd.

Uwaga na deszcz i kałuże
Wiadomo, że na pogodę nie mamy wpływu, ale… jeśli jesteś po długodystansowej trasie samochodem, a na Twojej drodze pojawia się kałuża, to postaraj się ją ominąć.
Zbyt szybka zmiana temperatury i szok termiczny może spowodować pokruszenie się ceramiki, a to doprowadzi do ubytków w strukturze katalizatora.

Gaz do dechy
Wyprzedzanie, szybko pokonany krótki odcinek trasy, duża prędkość podczas jazdy na nierozgrzanym silniku. Jeśli kiedykolwiek podczas tych czynności spotkałeś się z mocno wyczuwalnym, charakterystycznym zapachem spalenizny, może się okazać, że to nic innego jak katalizator.
Wpływ na to ma przede wszystkim wysoka temperatura podczas spalania LPG. Przyczyną może być zła konfiguracja instalacji, bądź też jej niska wydajność. Ten przykład pokazuję również, że ważną częścią dla kierowców powinny być regularne kontrole instalacji gazowej oraz szybkie usunięcie usterki. Zwłoka może skutkować zniszczeniem katalizatora, po nim głowicy silnika, a na końcu ucierpi również kieszeń właściciela. Dlatego przestrzegamy przed nieuważnością.

Nierozgrzany silnik na bogatej mieszance
Kolejnym problemem, który może mieć wpływ na nasz katalizator to niedopalone paliwo, które trafia do układu wydechowego w tym do katalizatora. Dzieję się tak, ponieważ samochód narażony jest na jazdę ze stale nierozgrzanym silnikiem na bogatej mieszance. Niedopalone paliwo spala się dopiero w momencie kiedy zetknie się ze strukturą katalizatora, powodując przy tym wysoki wzrost temperatury, a także nadmierne zużycie. Jest to sytuacja, której nie da się uniknąć, a z pewnością wpłynie na długoletnią żywotność reaktora katalitycznego.

Dokładne rozeznanie rzetelnych punktów instalacji LPG
Na obecnym rynku jest wiele konkurencji i nie jest łatwym dokonać odpowiedniego wyboru, tak by nie ucierpiał na tym, ani nasz samochód, ani nasze wydatki.  Najlepiej, zanim w ogóle przejdziemy do montażu instalacji LPG, warto zrobić rozeznanie rynkowe, poczytać opinie, zapytać kogoś z bliskiego otoczenia jeśli już wykonywał podobne czynności o opinie i wskazówki podczas takiej wizyty.
Dlaczego ?  Z teorii wynika, że instalacja LPG powinna posiadać szereg zabezpieczeń przed niebezpiecznym zubożaniem mieszanki paliwowej. W momencie kiedy mieszanka staję się zbyt uboga, a temperatura mocno się podnosi, to instalacja gazowa powinna się automatycznie wyłączyć i przejść na inne źródło paliwa. Podczas instalacji, osoba montująca ustawia tryb ręczny. Niestety często się zdarza, że montażyści świadomie naginają zasady po to, by chociażby uniknąć reklamacji. Nie rzadko w instalacji montuje się tanie, mało funkcjonalne części np. reduktor, czy wtryskiwacze gazu, tylko po to by skusić klienta ceną. Dlatego niech cena nie będzie jedynym argumentem decydującym o tym, kto zadba o Wasz pojazd w taki sposób, by faktycznie dostarczył oszczędności.  

Najczęstsze przyczyny awarii akumulatora
Wszystko już zapakowane, pasażerowie siedzą na swoich miejscach, nie pozostaje nic innego, jak wyruszyć w trasę. Odpalasz samochód i… nic się nie dzieje. To mało optymistyczny, ale niestety realny scenariusz. Praktycznie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś mieć problemy z akumulatorem i to nie tylko w okresie zimowym. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego podzespołu?
więcej
Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej