• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czujniki gazu i LPG w garażach podziemnych

Dziś nikogo nie dziwi obecność garażu podziemnego w blokach i innych budownictwach wielorodzinnych. Wręcz przeciwnie, dziwić może brak takiego rozwiązania, zwłaszcza, że na nowoczesnych osiedlach tworzy się niewiele naziemnych miejsc parkingowych. Jednak, aby garaże podziemne były bezpieczne, muszą mieć doskonałą wentylację oraz system detektorów zanieczyszczeń.

Wiadomo, że samochody emitują spaliny, w tym szkodliwe związki takie, jak tlenki azotu, węgla, siarki, metali ciężkich i inne. Substancje te wydzielane są również w trakcie przejazdu przez garaże podziemne. W związku z tym, zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku, każdy garaż podziemny powinien być wyposażony w wentylację mechaniczną sterowaną czujnikami niedopuszczalnego poziomu stężenia tlenku węgla i gazu LPG. Na rynku dostępne są sensory elektrochemiczne, katalityczne, półprzewodnikowe oraz absorpcyjne. Każde z nich mają swoje wady, zalety i ograniczenia, dlatego należy dobrać je do potrzeb miejsca, w którym zostaną wykorzystane.

Czujniki tlenku węgla

Wentylacja w garażach podziemnych powinna być sterowana przy pomocy detektorów tlenku węgla. Dlaczego? Ponieważ to właśnie ten czynnik odpowiada za jakość powietrza. Czujniki należy montować z dala od kratek wentylacyjnych na wysokości 1,5 do 1,8 m, maksymalnie co 7 m w dłuższych pomieszczeniach. Odpowiednio dobrane detektory mają histerezę (+/- 15%) i wymagają rzadkich kalibracji (minimum co pół roku).

Czujniki stężenia LPG

W związku z tym, że wiele aut na polskich drogach ma instalacje LPG, w garażach podziemnych powinny się znaleźć również czujniki stężenia tego gazu. Tu uwaga – czasami samochody zasilane LPG w ogóle nie mogą korzystać z garaży podziemnych. Decyzja należy do właściciela przestrzeni. Jeśli jednak zarządca decyduje się na umożliwienie wjazdu aut z LPG, powinien około 30 cm nad ziemią zamontować czujniki w specjalnych zabudowach uniemożliwiających uszkodzenie. Propan-butan jest bardzo wybuchowy, dlatego najlepiej, aby detektory automatycznie uruchamiały systemy dźwiękowe oraz wentylację.

Czujniki dwutlenku węgla

Czasami, w ramach dodatkowej ochrony, w garażach podziemnych wprowadza się także czujniki CO2. To zasadne – wystarczy wziąć pod uwagę, że auta z silnikami diesla emitują niewielkie ilości tlenku węgla, ale za to wytwarzają dwutlenek węgla i węglowodory, dlatego wspomniane czujniki mają sens. Detektory dwutlenku węgla wykorzystują promieniowanie podczerwone pozwalające stwierdzić, czy stężenie gazu w powietrzu nie zostało przekroczone.

Więcej artykułów znajdziecie w zakładce “baza wiedzy” Zapraszamy!

Plusy i minusy silników D-CAT
Silniki D-CAT to nowoczesne jednostki wysokoprężne D-4D montowane w samochodach marki Toyota. Sama marka słynie przede wszystkim z niezawodności, ale ta niezawodność odnosi się przede wszystkim do silników benzynowych. A jak to wygląda w przypadku D-CAT-ów? Jakie są plusy i minusy tych napędów?
więcej
Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?
Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?
więcej
Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika
Każdy kierowca wie, że problemy z silnikiem zazwyczaj pociągają za sobą bardzo duże koszty naprawy – i zazwyczaj boi się jakichkolwiek awarii w tym zakresie. Tak jest również w przypadku przegrzania jednostki napędowej. Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika i co robić, żeby tego uniknąć?
więcej