• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Intercooler – działanie i awaryjność

Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Intercooler, inaczej chłodnica pośrednia lub międzystopniowa, to popularne określenie chłodnicy odpowiadającej za chłodzenie powietrza doładowującego. W samochodzie montowany jest pomiędzy silnikiem a sprężarką, tuż za przednim zderzakiem. Jak działa to urządzenie?

Jak działa intercooler?

Intercoolery montuje się głównie w samochodach z turbodoładowaniem, czyli krótko mówiąc w tych, w których są turbosprężarki. Turbosprężarki mają za zadanie dostarczyć jak najwięcej powietrza do komory spalania jednostki napędowej, aby zwiększyć jej moc. W efekcie ich pracy powietrze to osiąga wysoką temperaturę. Dodatkowo podgrzewają je również inne podzespoły działające w komorze silnika. Do jego schłodzenia używa się właśnie intercoolera.

Po co w ogóle schładzać powietrze w silniku? Bo im niższa jest temperatura powietrza, tym większa jest jego gęstość. A im większa gęstość, tym efektywniejsza wydajność spalania i moc jednostki. Intercooler realnie wpływa na moc silnika, dlatego powinien działać prawidłowo. Niestety, jak każdy podzespół może ulec awarii.

Awarie intercoolera

Co najczęściej powoduje problem z chłodnicą? Jej nieszczelność albo zanieczyszczenie. Nieszczelność wynika z korozji lub uszkodzenia mechanicznego spowodowanego np. kamieniami strzelającymi spod kół. Kiedy można podejrzewać, że intercooler albo rury biegnące do i z tego podzespołu są nieszczelne? Gdy silnik zdecydowanie traci moc, a po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu słychać wyraźne gwizdy czy świsty.

Zanieczyszczenie natomiast bierze się zazwyczaj z uszkodzenia turbosprężarki, która zaczyna przepuszczać olej albo awarii zaworu EGR. Tu również problem sygnalizowany będzie spadkami mocy jednostki napędowej, a dodatkowo szarpaniem podczas ruszania i dławieniem się silnika w trakcie jazdy.

Naprawa intercoolera

Kiedy intercooler rzeczywiście jest zabrudzony, można spróbować wyczyścić go preparatami do czyszczenia chłodnic, a następnie bardzo dokładnie osuszyć i zamontować ponownie. W przypadku, gdy zabrudzenia są bardzo duże, najlepiej po prostu wstawić nowy podzespół. Ile to kosztuje? Średnio od 500 do 1000 zł w zależności od modelu samochodu.

Warto dodać, że wymiana intercoolera na większy nie wpłynie na zwiększenie mocy samochodu. Niektórzy próbują takich modyfikacji, licząc na szybki efekt. W praktyce więcej nie znaczy lepiej, bo montaż dużego intercoolera bez wprowadzenia zmian w komputerze pojazdu może przynieść odwrotny skutek. Zamiast wzrostu mocy, opóźnienie reakcji samochodu na wciskanie pedału gazu. Z tego względu lepiej nie decydować się na takie udoskonalenia na własną rękę.

Jak sprawdzić sondę lambda?
Sonda lambda to niewielki element montowany w układzie wydechowym, który znacząco wpływa na pracę jednostki napędowej. Zazwyczaj znajduje się w kolektorze, ale nie zawsze tylko tam. W niektórych modelach samochodów wstawia się więcej niż jedną sondę – wówczas dodatkowych czujników można szukać za kolektorem oraz za katalizatorem. W jaki sposób działa sonda lambda? Co można zrobić, żeby ocenić jej pracę? Kiedy w ogóle warto to zrobić? I czy da się ją wymienić samodzielnie?
więcej
Jak skutecznie ograniczyć wydatki na samochód?
Koszty eksploatacji samochodu stale rosną głównie za sprawą wzrostu cen paliw. Jednak eksploatacja to nie tylko tankowanie, lecz także przeglądy, naprawy, ubezpieczenia, parkingi oraz płyny eksploatacyjne. W zależności od tego, jak dużo kilometrów pokonuje się miesięcznie, jak często korzysta z płatnych miejsc postojowych i jaki ma się model auta sumy mogą być niskie, ale mogą być również czterocyfrowe. Co zrobić, żeby skutecznie zredukować wydatki?
więcej
Na co zwrócić szczególną uwagę przy kupowaniu samochodu z dieslem?
Jedni mówią, że samochody z silnikami wysokoprężnymi są lepszym wyborem niż te z jednostkami benzynowymi, bo mają mniejsze spalanie i wysoki moment obrotowy, który wpływa na przyjemność z jazdy. Drudzy zdecydowanie krytykują diesle ze względu na problem z odpaleniem auta w okresie zimowym, gdy temperatury na zewnątrz spadają poniżej zera i z powodu charakterystycznego dźwięku silnika. Jednocześnie przeciwnicy podkreślają, że diesle są drogie w naprawie. Mimo to nie brakuje kierowców szukających używanych pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi.
więcej