• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Intercooler – działanie i awaryjność

Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Intercooler, inaczej chłodnica pośrednia lub międzystopniowa, to popularne określenie chłodnicy odpowiadającej za chłodzenie powietrza doładowującego. W samochodzie montowany jest pomiędzy silnikiem a sprężarką, tuż za przednim zderzakiem. Jak działa to urządzenie?

Jak działa intercooler?

Intercoolery montuje się głównie w samochodach z turbodoładowaniem, czyli krótko mówiąc w tych, w których są turbosprężarki. Turbosprężarki mają za zadanie dostarczyć jak najwięcej powietrza do komory spalania jednostki napędowej, aby zwiększyć jej moc. W efekcie ich pracy powietrze to osiąga wysoką temperaturę. Dodatkowo podgrzewają je również inne podzespoły działające w komorze silnika. Do jego schłodzenia używa się właśnie intercoolera.

Po co w ogóle schładzać powietrze w silniku? Bo im niższa jest temperatura powietrza, tym większa jest jego gęstość. A im większa gęstość, tym efektywniejsza wydajność spalania i moc jednostki. Intercooler realnie wpływa na moc silnika, dlatego powinien działać prawidłowo. Niestety, jak każdy podzespół może ulec awarii.

Awarie intercoolera

Co najczęściej powoduje problem z chłodnicą? Jej nieszczelność albo zanieczyszczenie. Nieszczelność wynika z korozji lub uszkodzenia mechanicznego spowodowanego np. kamieniami strzelającymi spod kół. Kiedy można podejrzewać, że intercooler albo rury biegnące do i z tego podzespołu są nieszczelne? Gdy silnik zdecydowanie traci moc, a po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu słychać wyraźne gwizdy czy świsty.

Zanieczyszczenie natomiast bierze się zazwyczaj z uszkodzenia turbosprężarki, która zaczyna przepuszczać olej albo awarii zaworu EGR. Tu również problem sygnalizowany będzie spadkami mocy jednostki napędowej, a dodatkowo szarpaniem podczas ruszania i dławieniem się silnika w trakcie jazdy.

Naprawa intercoolera

Kiedy intercooler rzeczywiście jest zabrudzony, można spróbować wyczyścić go preparatami do czyszczenia chłodnic, a następnie bardzo dokładnie osuszyć i zamontować ponownie. W przypadku, gdy zabrudzenia są bardzo duże, najlepiej po prostu wstawić nowy podzespół. Ile to kosztuje? Średnio od 500 do 1000 zł w zależności od modelu samochodu.

Warto dodać, że wymiana intercoolera na większy nie wpłynie na zwiększenie mocy samochodu. Niektórzy próbują takich modyfikacji, licząc na szybki efekt. W praktyce więcej nie znaczy lepiej, bo montaż dużego intercoolera bez wprowadzenia zmian w komputerze pojazdu może przynieść odwrotny skutek. Zamiast wzrostu mocy, opóźnienie reakcji samochodu na wciskanie pedału gazu. Z tego względu lepiej nie decydować się na takie udoskonalenia na własną rękę.

Czy można ładować samochód elektryczny w garażu?
Oferta samochodów elektrycznych stale się poszerza. Większość znanych marek sprzedaje co najmniej jeden bezemisyjny model i zapowiada kolejne. Elektromobilność stała się faktem, chociaż niestety w Polsce infrastruktura nie nadąża za trendem – stacji ładowania na razie jest stosunkowo niewiele. Rozwiązaniem może być stworzenie własnego punktu ładowania w garażu. Jak to zrobić? I co w ogóle warto wiedzieć o ładowaniu elektryka w warunkach dom
więcej
Dlaczego silnik dławi się przy przyspieszaniu?
Prawidłowo działająca jednostka napędowa nie powinna przerywać, reagować wolniej niż dotychczas ani dławić się w trakcie przyspieszania. Jeśli silnik pracuje nierówno, a wciśnięcie pedału gazu nie powoduje odpowiedniej reakcji, warto jak najszybciej poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Dlaczego? Ponieważ zwlekanie z naprawą może skutkować nie tylko dalszymi uszkodzeniami podzespołów, lecz także negatywnie wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
więcej
Czym jest snorkel i po co się go montuje?
Jeśli planujesz off-road, chcesz testować zdolność swojego samochodu do przeprawiania się przez zbiorniki wodne albo po prostu interesujesz się jazdą w terenie, pewnie wiesz co nieco na temat snorkelu. Jeżeli nie, to za chwilę wyjaśnimy Ci, czym jest snorkel i po co się go montuje. Odpowiemy również na pytanie, jaki model warto wybrać i dlaczego
więcej