• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Intercooler – działanie i awaryjność

Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Intercooler, inaczej chłodnica pośrednia lub międzystopniowa, to popularne określenie chłodnicy odpowiadającej za chłodzenie powietrza doładowującego. W samochodzie montowany jest pomiędzy silnikiem a sprężarką, tuż za przednim zderzakiem. Jak działa to urządzenie?

Jak działa intercooler?

Intercoolery montuje się głównie w samochodach z turbodoładowaniem, czyli krótko mówiąc w tych, w których są turbosprężarki. Turbosprężarki mają za zadanie dostarczyć jak najwięcej powietrza do komory spalania jednostki napędowej, aby zwiększyć jej moc. W efekcie ich pracy powietrze to osiąga wysoką temperaturę. Dodatkowo podgrzewają je również inne podzespoły działające w komorze silnika. Do jego schłodzenia używa się właśnie intercoolera.

Po co w ogóle schładzać powietrze w silniku? Bo im niższa jest temperatura powietrza, tym większa jest jego gęstość. A im większa gęstość, tym efektywniejsza wydajność spalania i moc jednostki. Intercooler realnie wpływa na moc silnika, dlatego powinien działać prawidłowo. Niestety, jak każdy podzespół może ulec awarii.

Awarie intercoolera

Co najczęściej powoduje problem z chłodnicą? Jej nieszczelność albo zanieczyszczenie. Nieszczelność wynika z korozji lub uszkodzenia mechanicznego spowodowanego np. kamieniami strzelającymi spod kół. Kiedy można podejrzewać, że intercooler albo rury biegnące do i z tego podzespołu są nieszczelne? Gdy silnik zdecydowanie traci moc, a po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu słychać wyraźne gwizdy czy świsty.

Zanieczyszczenie natomiast bierze się zazwyczaj z uszkodzenia turbosprężarki, która zaczyna przepuszczać olej albo awarii zaworu EGR. Tu również problem sygnalizowany będzie spadkami mocy jednostki napędowej, a dodatkowo szarpaniem podczas ruszania i dławieniem się silnika w trakcie jazdy.

Naprawa intercoolera

Kiedy intercooler rzeczywiście jest zabrudzony, można spróbować wyczyścić go preparatami do czyszczenia chłodnic, a następnie bardzo dokładnie osuszyć i zamontować ponownie. W przypadku, gdy zabrudzenia są bardzo duże, najlepiej po prostu wstawić nowy podzespół. Ile to kosztuje? Średnio od 500 do 1000 zł w zależności od modelu samochodu.

Warto dodać, że wymiana intercoolera na większy nie wpłynie na zwiększenie mocy samochodu. Niektórzy próbują takich modyfikacji, licząc na szybki efekt. W praktyce więcej nie znaczy lepiej, bo montaż dużego intercoolera bez wprowadzenia zmian w komputerze pojazdu może przynieść odwrotny skutek. Zamiast wzrostu mocy, opóźnienie reakcji samochodu na wciskanie pedału gazu. Z tego względu lepiej nie decydować się na takie udoskonalenia na własną rękę.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej