• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego słychać rezonans z układu wydechowego?

W trakcie jazdy da się słyszeć rezonans z okolicy układu wydechowego np. podczas wchodzenia na wysokie obroty albo wręcz przeciwnie – gdy samochód porusza się na bardzo niskich obrotach. Jaka może być przyczyna takich objawów? Czy warto od razu jechać do mechanika? I ile będzie kosztowała ewentualna naprawa?

Jeżeli usłyszycie, że z samochodem dzieje się coś niepokojącego – zaczyna nagle głośno stukać, rezonować albo huczeć w trakcie jazdy na wysokich albo niskich obrotach, można podejrzewać uszkodzenie jednego z elementów układu wydechowego. O ile z dziurą w tłumiku po prostu nie sposób jeździć, bo dźwięk jest naprawdę nieznośny, o tyle z uszkodzoną uszczelką łączącą rurki da się, ale lepiej tego nie robić.

Tłumik, haczyk czy łącznik?

Najczęstszą przyczyną rezonowania układu wydechowego jest pęknięcie gumowego mocowania tłumika albo urwanie metalowego haczyka w podwoziu. To niewielka usterka, którą łatwo zdiagnozować. Wystarczy potrząsnąć całym układem wydechowym – gdy w danym miejscu rusza się zbyt mocno, zapewne brakuje tam łącznika lub haczyka. Te elementy wpływają na stabilność części wydechu, a co za tym idzie również na płynące z niego dźwięki.

Drugi powód to usterka tłumika. Jak sprawdzić czy przyczyną jest niesprawny tłumik? Najlepiej uruchomić samochód, nacisnąć kilka razy gaz i zweryfikować, skąd dochodzą nieprzyjemne dźwięki. Jeśli tłumik nie stuka o podwozie, a mimo to rezonuje, trzeba go po prostu wymienić, bo najprawdopodobniej został uszkodzony.

Awaria katalizatora

Trzecia przyczyna wibracji będzie najdroższa w naprawie. Mowa o awarii katalizatora. Katalizator to urządzenie służące do oczyszczania spalin ze szkodliwych substancji. Z zewnątrz wygląda jak metalowa puszka, a w środku zawiera wkład ceramiczny z metalami szlachetnymi. Jeżeli wkład się uszkodzi – w wyniku uderzenia o podłoże albo szoku termicznego, np. w efekcie wjechania rozgrzanym katalizatorem w kałużę – urządzenie zacznie rezonować w trakcie przyspieszania i dużo głośniej pracować. Czasami kontrolka „check engine” zapali się od razu, czasami nie. Ta druga sytuacja jest potencjalnie niebezpieczna, bo od uszkodzonego katalizatora już prosta droga do problemów z silnikiem. Dlatego, gdy podejrzewa się mechaniczną awarię katalizatora, można postukać w obudowę albo lekko nią potrząsnąć. Jeśli w środku coś się wyraźnie przemieszcza, należy kupić nowe urządzenie.

Główny problem z katalizatorem wiąże się z jego ceną. Katalizatory kosztują od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy. Sposobem na oszczędność jest sprzedaż zużytego urządzenia do punktu skupu i jednoczesny zakup uniwersalnej części z uwzględnieniem modelu samochodu, w którym ma zostać zamontowana.

Ile czeka się na diagnozę?

Jeżeli nie chce się samodzielnie szukać przyczyny rezonowania z okolicy wydechu, można oczywiście podjechać do mechanika. W warsztacie ustalenie powodów awarii powinno potrwać dosłownie chwilę, szczególnie, gdy chodzi o nieszczelność pomiędzy elementami układu albo poluzowanie się mocowań. Sama naprawa – poza koniecznością wymiany katalizatora – nie będzie droga ani problematyczna.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej