• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego słychać rezonans z układu wydechowego?

W trakcie jazdy da się słyszeć rezonans z okolicy układu wydechowego np. podczas wchodzenia na wysokie obroty albo wręcz przeciwnie – gdy samochód porusza się na bardzo niskich obrotach. Jaka może być przyczyna takich objawów? Czy warto od razu jechać do mechanika? I ile będzie kosztowała ewentualna naprawa?

Jeżeli usłyszycie, że z samochodem dzieje się coś niepokojącego – zaczyna nagle głośno stukać, rezonować albo huczeć w trakcie jazdy na wysokich albo niskich obrotach, można podejrzewać uszkodzenie jednego z elementów układu wydechowego. O ile z dziurą w tłumiku po prostu nie sposób jeździć, bo dźwięk jest naprawdę nieznośny, o tyle z uszkodzoną uszczelką łączącą rurki da się, ale lepiej tego nie robić.

Tłumik, haczyk czy łącznik?

Najczęstszą przyczyną rezonowania układu wydechowego jest pęknięcie gumowego mocowania tłumika albo urwanie metalowego haczyka w podwoziu. To niewielka usterka, którą łatwo zdiagnozować. Wystarczy potrząsnąć całym układem wydechowym – gdy w danym miejscu rusza się zbyt mocno, zapewne brakuje tam łącznika lub haczyka. Te elementy wpływają na stabilność części wydechu, a co za tym idzie również na płynące z niego dźwięki.

Drugi powód to usterka tłumika. Jak sprawdzić czy przyczyną jest niesprawny tłumik? Najlepiej uruchomić samochód, nacisnąć kilka razy gaz i zweryfikować, skąd dochodzą nieprzyjemne dźwięki. Jeśli tłumik nie stuka o podwozie, a mimo to rezonuje, trzeba go po prostu wymienić, bo najprawdopodobniej został uszkodzony.

Awaria katalizatora

Trzecia przyczyna wibracji będzie najdroższa w naprawie. Mowa o awarii katalizatora. Katalizator to urządzenie służące do oczyszczania spalin ze szkodliwych substancji. Z zewnątrz wygląda jak metalowa puszka, a w środku zawiera wkład ceramiczny z metalami szlachetnymi. Jeżeli wkład się uszkodzi – w wyniku uderzenia o podłoże albo szoku termicznego, np. w efekcie wjechania rozgrzanym katalizatorem w kałużę – urządzenie zacznie rezonować w trakcie przyspieszania i dużo głośniej pracować. Czasami kontrolka „check engine” zapali się od razu, czasami nie. Ta druga sytuacja jest potencjalnie niebezpieczna, bo od uszkodzonego katalizatora już prosta droga do problemów z silnikiem. Dlatego, gdy podejrzewa się mechaniczną awarię katalizatora, można postukać w obudowę albo lekko nią potrząsnąć. Jeśli w środku coś się wyraźnie przemieszcza, należy kupić nowe urządzenie.

Główny problem z katalizatorem wiąże się z jego ceną. Katalizatory kosztują od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy. Sposobem na oszczędność jest sprzedaż zużytego urządzenia do punktu skupu i jednoczesny zakup uniwersalnej części z uwzględnieniem modelu samochodu, w którym ma zostać zamontowana.

Ile czeka się na diagnozę?

Jeżeli nie chce się samodzielnie szukać przyczyny rezonowania z okolicy wydechu, można oczywiście podjechać do mechanika. W warsztacie ustalenie powodów awarii powinno potrwać dosłownie chwilę, szczególnie, gdy chodzi o nieszczelność pomiędzy elementami układu albo poluzowanie się mocowań. Sama naprawa – poza koniecznością wymiany katalizatora – nie będzie droga ani problematyczna.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej