• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego słychać rezonans z układu wydechowego?

W trakcie jazdy da się słyszeć rezonans z okolicy układu wydechowego np. podczas wchodzenia na wysokie obroty albo wręcz przeciwnie – gdy samochód porusza się na bardzo niskich obrotach. Jaka może być przyczyna takich objawów? Czy warto od razu jechać do mechanika? I ile będzie kosztowała ewentualna naprawa?

Jeżeli usłyszycie, że z samochodem dzieje się coś niepokojącego – zaczyna nagle głośno stukać, rezonować albo huczeć w trakcie jazdy na wysokich albo niskich obrotach, można podejrzewać uszkodzenie jednego z elementów układu wydechowego. O ile z dziurą w tłumiku po prostu nie sposób jeździć, bo dźwięk jest naprawdę nieznośny, o tyle z uszkodzoną uszczelką łączącą rurki da się, ale lepiej tego nie robić.

Tłumik, haczyk czy łącznik?

Najczęstszą przyczyną rezonowania układu wydechowego jest pęknięcie gumowego mocowania tłumika albo urwanie metalowego haczyka w podwoziu. To niewielka usterka, którą łatwo zdiagnozować. Wystarczy potrząsnąć całym układem wydechowym – gdy w danym miejscu rusza się zbyt mocno, zapewne brakuje tam łącznika lub haczyka. Te elementy wpływają na stabilność części wydechu, a co za tym idzie również na płynące z niego dźwięki.

Drugi powód to usterka tłumika. Jak sprawdzić czy przyczyną jest niesprawny tłumik? Najlepiej uruchomić samochód, nacisnąć kilka razy gaz i zweryfikować, skąd dochodzą nieprzyjemne dźwięki. Jeśli tłumik nie stuka o podwozie, a mimo to rezonuje, trzeba go po prostu wymienić, bo najprawdopodobniej został uszkodzony.

Awaria katalizatora

Trzecia przyczyna wibracji będzie najdroższa w naprawie. Mowa o awarii katalizatora. Katalizator to urządzenie służące do oczyszczania spalin ze szkodliwych substancji. Z zewnątrz wygląda jak metalowa puszka, a w środku zawiera wkład ceramiczny z metalami szlachetnymi. Jeżeli wkład się uszkodzi – w wyniku uderzenia o podłoże albo szoku termicznego, np. w efekcie wjechania rozgrzanym katalizatorem w kałużę – urządzenie zacznie rezonować w trakcie przyspieszania i dużo głośniej pracować. Czasami kontrolka „check engine” zapali się od razu, czasami nie. Ta druga sytuacja jest potencjalnie niebezpieczna, bo od uszkodzonego katalizatora już prosta droga do problemów z silnikiem. Dlatego, gdy podejrzewa się mechaniczną awarię katalizatora, można postukać w obudowę albo lekko nią potrząsnąć. Jeśli w środku coś się wyraźnie przemieszcza, należy kupić nowe urządzenie.

Główny problem z katalizatorem wiąże się z jego ceną. Katalizatory kosztują od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy. Sposobem na oszczędność jest sprzedaż zużytego urządzenia do punktu skupu i jednoczesny zakup uniwersalnej części z uwzględnieniem modelu samochodu, w którym ma zostać zamontowana.

Ile czeka się na diagnozę?

Jeżeli nie chce się samodzielnie szukać przyczyny rezonowania z okolicy wydechu, można oczywiście podjechać do mechanika. W warsztacie ustalenie powodów awarii powinno potrwać dosłownie chwilę, szczególnie, gdy chodzi o nieszczelność pomiędzy elementami układu albo poluzowanie się mocowań. Sama naprawa – poza koniecznością wymiany katalizatora – nie będzie droga ani problematyczna.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej