• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego słychać piski z okolicy kół?

Piski słyszane z okolicy kół są nie tylko nieprzyjemne dla kierowcy i pasażerów, lecz także w niektórych przypadkach mogą być niebezpieczne. Czasami problem z głośnymi dźwiękami da się naprawić w krótkim czasie bez konieczności ponoszenia dużych kosztów, a czasami to efekt poważnych awarii wymagających natychmiastowej interwencji. Co zrobić, gdy w trakcie jazdy wyraźnie słychać piszczenie?

Piski w okolicy kół mogą się pojawiać zarówno w trakcie poruszania się wolno, jak i podczas szybkiej jazdy. Czasami są intensywniejsze wtedy, kiedy elementy układu hamulcowego się nagrzeją, a w niektórych przypadkach nasilają się przy wchodzeniu w zakręty lub wręcz przeciwnie – głośniej słychać je wtedy, gdy samochód pokonuje prosty odcinek. To w jakich sytuacjach występują, jest ważną wskazówką, dlatego warto o tym powiedzieć mechanikowi.

Jakie są najczęstsze przyczyny pisków z okolicy kół?

Problemy z klockami hamulcowymi

W większości przypadków głośne dźwięki spowodowane są problemami z klockami hamulcowymi.  Jeżeli klocki są starte – ich okładziny stały się zbyt cienkie – w trakcie ocierania o tarcze hamulcowe wydają charakterystyczny pisk. Gdy pisk słychać wyłącznie w trakcie hamowania, prawdopodobnie trzeba po prostu wymienić klocki na nowe, zanim te obecnie używane się rozpadną.

Oprócz tego efekt piszczenia wywołują również bardzo twarde klocki hamulcowe, np. sportowe wersje, które są wykonywane z materiałów o większej odporności na ścieranie. Jeśli chce się zamontować sportowy układ hamulcowy, warto wziąć to pod uwagę.

Problem z klockami może polegać także na drżeniu tych elementów. Niektóre klocki i prowadnice wymagają zastosowania blaszek antywibracyjnych, które kasują luz okładzin. W przypadku, gdy blaszki nie zostaną wstawione prawidłowo lub w ogóle ich nie będzie, klocki zaczną drżeć i piszczeć.

Zestaw montażowy hamulców do wymiany

Czasami piszczenie hamulców (Zobacz także artykuł: Dlaczego hamulce piszczą?)nie jest spowodowane zużyciem klocków, ale złym stanem zacisków hamulcowych. Najczęściej dochodzi do zatarcia prowadnic zacisku co przekłada się na zbyt mocne ocieranie klocków hamulcowych o tarcze. Ta awaria jest o tyle niebezpieczna, że może doprowadzić do przegrzania hamulców i tym samym do zablokowania kół, dlatego w tym wypadku nie należy zwlekać z wizytą u mechanika.

Wygięte osłony hamulców

Co jeszcze przyczynia się do powstawania głośnych dźwięków z okolicy kół? Pogięte lub skorodowane osłony hamulców tarczowych. To, czy problem rzeczywiście wynika z uszkodzonych osłon da się łatwo sprawdzić – nawet bez podnoszenia samochodu – i naprawić. Wymiana tych elementów jest prosta, szybka i stosunkowo tania.

Zatarta linka hamulca ręcznego

Jeżeli piszczenie dotyczy tylnych kół, warto sprawdzić stan linki hamulca ręcznego. Kiedy linka ulega korozji może klinować się w pancerzu i powodować głośne piski w trakcie obrotu tylnego koła. Najczęściej do korozji dochodzi w wyniku nieużywania hamulca – np. po okresie jesienno-zimowym, kiedy ręczny zaciąga się stosunkowo rzadko.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej