• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego hamulce piszczą?

Pisk słyszany w trakcie hamowania z reguły oznacza problem z klockami, ale czasami może być również objawem innych awarii. Jeśli odgłos jest krótkotrwały, zazwyczaj nie ma się czym przejmować, gorzej, gdy pojawia się podczas każdej próby naciśnięcia hamulca.

Hamulce tarczowe, czyli te najczęściej montowane w samochodach, działają w prosty sposób. Klocki hamulcowe naciskają z jednostajną siłą trącą o tarcze i wpływają tym samym na zwolnienie tempa poruszania się pojazdu. Oczywiście, siła trąca zależy od siły nacisku na pedał hamulca. Jeżeli zaś tarcie pomiędzy klockiem a tarczą staje się niejednostajne, elementy te zaczynają drżeć, emitując dźwięki przypominające piszczenie.

Drganie hamulca i kierownicy

Najpierw powiedzmy jednak o tym, czego nie słychać – zdarza się, że drgania hamulców emitują bardzo głęboki dźwięk niewychwytywalny dla ludzkiego ucha. Wówczas ewentualny problem da się dosłownie wyczuć. Gdy pedał hamulca albo kierownica drżą, może to oznaczać uszkodzenie, przegrzanie albo nieprawidłowe zamontowanie tarczy hamulcowej, zabrudzenie piasty lub zbyt duży luz w łożyskach.

Mały problem

Słyszalne piszczenie czasami jest efektem dostania się piasku pomiędzy tarczę a klocek. Jeśli rzeczywiście taka jest przyczyna nieprzyjemnych dźwięków, kilkukrotne mocniejsze hamowanie powinno spowodować starcie zanieczyszczeń i zlikwidowanie problemu. Gdy jednak hałas się utrzymuje, trzeba sprawdzić stan elementów całego układu.

Piszczenie hamulców

Najczęściej mocne, charakterystyczne dźwięki o natężeniu hałasu pomiędzy 300 a 5000 Hz albo nawet powyżej tej granicy są objawem poważniejszych awarii. Wtedy należy podejrzewać: zużycie poszczególnych elementów układu, ich niewłaściwy montaż, złe dopasowanie – np. dobranie zbyt twardych klocków do miękkich tarcz – lub zmianę cech geometrycznych, w tym zwichrowanie, powstawanie rowków czy zmniejszenie grubości którejś z części.

W samochodach wyposażonych w hamulce tarczowe, piszczenie przeważnie wynika ze zużycia klocków, pojawienia się rowków na tarczach albo zwichrowania tarcz. Każdy kierowca powinien mieć na uwadze, że zarówno klocki, jak i tarcze są elementami eksploatacyjnymi, dlatego zaleca się ich regularną wymianę. Trudno jednak ustalić ścisłą granicę, po przekroczeniu której trzeba będzie zainwestować w nowe elementy układu hamulcowego. Wszystko zależy od stylu i sposobu jazdy oraz tego, jakiej są jakości i jak zostały zamontowane dotychczas używane części.

W przypadku rzadziej stosowanych hamulców bębnowych, zazwyczaj nieprzyjemne dźwięki są efektem korozji i problemów z mechanizmem samoregulacji luzów szczęk. W takiej sytuacji czasami wystarczy zastosować zestaw naprawczy, a czasami niestety konieczny jest montaż nowych hamulców.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej