• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego hamulce piszczą?

Pisk słyszany w trakcie hamowania z reguły oznacza problem z klockami, ale czasami może być również objawem innych awarii. Jeśli odgłos jest krótkotrwały, zazwyczaj nie ma się czym przejmować, gorzej, gdy pojawia się podczas każdej próby naciśnięcia hamulca.

Hamulce tarczowe, czyli te najczęściej montowane w samochodach, działają w prosty sposób. Klocki hamulcowe naciskają z jednostajną siłą trącą o tarcze i wpływają tym samym na zwolnienie tempa poruszania się pojazdu. Oczywiście, siła trąca zależy od siły nacisku na pedał hamulca. Jeżeli zaś tarcie pomiędzy klockiem a tarczą staje się niejednostajne, elementy te zaczynają drżeć, emitując dźwięki przypominające piszczenie.

Drganie hamulca i kierownicy

Najpierw powiedzmy jednak o tym, czego nie słychać – zdarza się, że drgania hamulców emitują bardzo głęboki dźwięk niewychwytywalny dla ludzkiego ucha. Wówczas ewentualny problem da się dosłownie wyczuć. Gdy pedał hamulca albo kierownica drżą, może to oznaczać uszkodzenie, przegrzanie albo nieprawidłowe zamontowanie tarczy hamulcowej, zabrudzenie piasty lub zbyt duży luz w łożyskach.

Mały problem

Słyszalne piszczenie czasami jest efektem dostania się piasku pomiędzy tarczę a klocek. Jeśli rzeczywiście taka jest przyczyna nieprzyjemnych dźwięków, kilkukrotne mocniejsze hamowanie powinno spowodować starcie zanieczyszczeń i zlikwidowanie problemu. Gdy jednak hałas się utrzymuje, trzeba sprawdzić stan elementów całego układu.

Piszczenie hamulców

Najczęściej mocne, charakterystyczne dźwięki o natężeniu hałasu pomiędzy 300 a 5000 Hz albo nawet powyżej tej granicy są objawem poważniejszych awarii. Wtedy należy podejrzewać: zużycie poszczególnych elementów układu, ich niewłaściwy montaż, złe dopasowanie – np. dobranie zbyt twardych klocków do miękkich tarcz – lub zmianę cech geometrycznych, w tym zwichrowanie, powstawanie rowków czy zmniejszenie grubości którejś z części.

W samochodach wyposażonych w hamulce tarczowe, piszczenie przeważnie wynika ze zużycia klocków, pojawienia się rowków na tarczach albo zwichrowania tarcz. Każdy kierowca powinien mieć na uwadze, że zarówno klocki, jak i tarcze są elementami eksploatacyjnymi, dlatego zaleca się ich regularną wymianę. Trudno jednak ustalić ścisłą granicę, po przekroczeniu której trzeba będzie zainwestować w nowe elementy układu hamulcowego. Wszystko zależy od stylu i sposobu jazdy oraz tego, jakiej są jakości i jak zostały zamontowane dotychczas używane części.

W przypadku rzadziej stosowanych hamulców bębnowych, zazwyczaj nieprzyjemne dźwięki są efektem korozji i problemów z mechanizmem samoregulacji luzów szczęk. W takiej sytuacji czasami wystarczy zastosować zestaw naprawczy, a czasami niestety konieczny jest montaż nowych hamulców.

Oleje Long Life – fakty i mity
Oleje Long Life to odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy pokonują rocznie 30 tys. km i więcej. Dlaczego? Klasyczne oleje powinno się wymieniać co 10 do 15 tys. km. Gdy przejeżdża się wielokrotność tych wartości, łatwo policzyć, ile razy należy się zgłosić do serwisu i zapłacić za wymianę płynu. W przypadku Long Life’ów mówi się, że wystarczy wlanie nowego raz na 30 tys. km. Jak to wygląda w praktyce?
więcej
Światła samochodowe – LED-y czy ksenony?
Kierowcy kupujący nowe samochody zazwyczaj mają wybór – mogą się zdecydować albo na tradycyjne reflektory, albo przeważnie za dopłatą na LED-y. Niektórzy producenci oferują również ksenony. Jak działają i czym różnią się te światła? Które będą lepsze?
więcej
Jak poradzić sobie z najczęstszymi usterkami w sezonie jesień/zima?
Sezon jesienno-zimowy rządzi się swoimi prawami – niskie temperatury i zwiększona wilgotność powietrza często doskwierają kierowcom, bo powodują różne usterki w samochodach. O jakich problemach mowa? Czy można ich uniknąć? A jeżeli już wystąpią, jak sobie z nimi szybko poradzić?
więcej