• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego hamulce piszczą?

Pisk słyszany w trakcie hamowania z reguły oznacza problem z klockami, ale czasami może być również objawem innych awarii. Jeśli odgłos jest krótkotrwały, zazwyczaj nie ma się czym przejmować, gorzej, gdy pojawia się podczas każdej próby naciśnięcia hamulca.

Hamulce tarczowe, czyli te najczęściej montowane w samochodach, działają w prosty sposób. Klocki hamulcowe naciskają z jednostajną siłą trącą o tarcze i wpływają tym samym na zwolnienie tempa poruszania się pojazdu. Oczywiście, siła trąca zależy od siły nacisku na pedał hamulca. Jeżeli zaś tarcie pomiędzy klockiem a tarczą staje się niejednostajne, elementy te zaczynają drżeć, emitując dźwięki przypominające piszczenie.

Drganie hamulca i kierownicy

Najpierw powiedzmy jednak o tym, czego nie słychać – zdarza się, że drgania hamulców emitują bardzo głęboki dźwięk niewychwytywalny dla ludzkiego ucha. Wówczas ewentualny problem da się dosłownie wyczuć. Gdy pedał hamulca albo kierownica drżą, może to oznaczać uszkodzenie, przegrzanie albo nieprawidłowe zamontowanie tarczy hamulcowej, zabrudzenie piasty lub zbyt duży luz w łożyskach.

Mały problem

Słyszalne piszczenie czasami jest efektem dostania się piasku pomiędzy tarczę a klocek. Jeśli rzeczywiście taka jest przyczyna nieprzyjemnych dźwięków, kilkukrotne mocniejsze hamowanie powinno spowodować starcie zanieczyszczeń i zlikwidowanie problemu. Gdy jednak hałas się utrzymuje, trzeba sprawdzić stan elementów całego układu.

Piszczenie hamulców

Najczęściej mocne, charakterystyczne dźwięki o natężeniu hałasu pomiędzy 300 a 5000 Hz albo nawet powyżej tej granicy są objawem poważniejszych awarii. Wtedy należy podejrzewać: zużycie poszczególnych elementów układu, ich niewłaściwy montaż, złe dopasowanie – np. dobranie zbyt twardych klocków do miękkich tarcz – lub zmianę cech geometrycznych, w tym zwichrowanie, powstawanie rowków czy zmniejszenie grubości którejś z części.

W samochodach wyposażonych w hamulce tarczowe, piszczenie przeważnie wynika ze zużycia klocków, pojawienia się rowków na tarczach albo zwichrowania tarcz. Każdy kierowca powinien mieć na uwadze, że zarówno klocki, jak i tarcze są elementami eksploatacyjnymi, dlatego zaleca się ich regularną wymianę. Trudno jednak ustalić ścisłą granicę, po przekroczeniu której trzeba będzie zainwestować w nowe elementy układu hamulcowego. Wszystko zależy od stylu i sposobu jazdy oraz tego, jakiej są jakości i jak zostały zamontowane dotychczas używane części.

W przypadku rzadziej stosowanych hamulców bębnowych, zazwyczaj nieprzyjemne dźwięki są efektem korozji i problemów z mechanizmem samoregulacji luzów szczęk. W takiej sytuacji czasami wystarczy zastosować zestaw naprawczy, a czasami niestety konieczny jest montaż nowych hamulców.

Jak sprawdzić sondę lambda?
Sonda lambda to niewielki element montowany w układzie wydechowym, który znacząco wpływa na pracę jednostki napędowej. Zazwyczaj znajduje się w kolektorze, ale nie zawsze tylko tam. W niektórych modelach samochodów wstawia się więcej niż jedną sondę – wówczas dodatkowych czujników można szukać za kolektorem oraz za katalizatorem. W jaki sposób działa sonda lambda? Co można zrobić, żeby ocenić jej pracę? Kiedy w ogóle warto to zrobić? I czy da się ją wymienić samodzielnie?
więcej
Jak skutecznie ograniczyć wydatki na samochód?
Koszty eksploatacji samochodu stale rosną głównie za sprawą wzrostu cen paliw. Jednak eksploatacja to nie tylko tankowanie, lecz także przeglądy, naprawy, ubezpieczenia, parkingi oraz płyny eksploatacyjne. W zależności od tego, jak dużo kilometrów pokonuje się miesięcznie, jak często korzysta z płatnych miejsc postojowych i jaki ma się model auta sumy mogą być niskie, ale mogą być również czterocyfrowe. Co zrobić, żeby skutecznie zredukować wydatki?
więcej
Na co zwrócić szczególną uwagę przy kupowaniu samochodu z dieslem?
Jedni mówią, że samochody z silnikami wysokoprężnymi są lepszym wyborem niż te z jednostkami benzynowymi, bo mają mniejsze spalanie i wysoki moment obrotowy, który wpływa na przyjemność z jazdy. Drudzy zdecydowanie krytykują diesle ze względu na problem z odpaleniem auta w okresie zimowym, gdy temperatury na zewnątrz spadają poniżej zera i z powodu charakterystycznego dźwięku silnika. Jednocześnie przeciwnicy podkreślają, że diesle są drogie w naprawie. Mimo to nie brakuje kierowców szukających używanych pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi.
więcej