• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kierunkowe klocki hamulcowe

Na rynku przez cały czas pojawiają się nowinki technologiczne, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy, a także na poziom komfortu kierowców i pasażerów. Taką nowością są m.in. kierunkowe klocki hamulcowe stosowane w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych. Na czym polega ich innowacyjność?

Słyszeliście już o NVH? To skrót od angielskiego Noise, Vibration, Harshness. Czasami mówi się także o samym N&V, czyli Noise & Vibration. Nazwa ma określać zjawisko hałasu i wibracji, które producenci nowoczesnych samochodów chcą zredukować do minimum. Jak to się ma do kierunkowych klocków hamulcowych? Otóż tego typu klocki są odpowiedzią na politykę redukcji NVH.

Redukcja hałasu i wibracji, czyli NVH

Kierunkowe klocki hamulcowe dzięki zastosowaniu nowatorskiej technologii mają w widoczny sposób ograniczać poziom hałasu i wibracji podczas manewru hamowania. Na czym polega to nowatorstwo? Klocki mają asymetryczny kształt. Taka forma powoduje, że stykają się z tarczą hamulcową pod określonym kątem, co jednocześnie nie zmniejsza skuteczności hamowania i redukuje NVH.

Rodzaje kierunkowych klocków hamulcowych

Kierunkowe klocki hamulcowe stworzono w dwóch wariantach – w zależności od miejsca montażu na przód i na tył oraz od przeznaczenia klocka. Do przednich hamulców samochodu zaprojektowano klocki fazowane na powierzchni ciernej. Ich krawędź jest zdecydowanie bardziej ścięta niż w klockach drugiego rodzaju i dzięki temu są dużo lepiej przystosowane do pierwszej styczności z tarczą hamulcową.

Drugi rodzaj – montowany na tylnej osi pojazdu – ma półkoliste lub sierpowate wycięcia na tylnej podkładce, która na początku dotyka tarczy hamulcowej. Taka forma umożliwia skuteczną redukcję hałasu oraz drgań.

Na razie kierunkowe klocki hamulcowe będą montowane w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, ale może już niedługo znajdą się również w samochodach benzynowych oraz dieslach klasy premium.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej