• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kierunkowe klocki hamulcowe

Na rynku przez cały czas pojawiają się nowinki technologiczne, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy, a także na poziom komfortu kierowców i pasażerów. Taką nowością są m.in. kierunkowe klocki hamulcowe stosowane w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych. Na czym polega ich innowacyjność?

Słyszeliście już o NVH? To skrót od angielskiego Noise, Vibration, Harshness. Czasami mówi się także o samym N&V, czyli Noise & Vibration. Nazwa ma określać zjawisko hałasu i wibracji, które producenci nowoczesnych samochodów chcą zredukować do minimum. Jak to się ma do kierunkowych klocków hamulcowych? Otóż tego typu klocki są odpowiedzią na politykę redukcji NVH.

Redukcja hałasu i wibracji, czyli NVH

Kierunkowe klocki hamulcowe dzięki zastosowaniu nowatorskiej technologii mają w widoczny sposób ograniczać poziom hałasu i wibracji podczas manewru hamowania. Na czym polega to nowatorstwo? Klocki mają asymetryczny kształt. Taka forma powoduje, że stykają się z tarczą hamulcową pod określonym kątem, co jednocześnie nie zmniejsza skuteczności hamowania i redukuje NVH.

Rodzaje kierunkowych klocków hamulcowych

Kierunkowe klocki hamulcowe stworzono w dwóch wariantach – w zależności od miejsca montażu na przód i na tył oraz od przeznaczenia klocka. Do przednich hamulców samochodu zaprojektowano klocki fazowane na powierzchni ciernej. Ich krawędź jest zdecydowanie bardziej ścięta niż w klockach drugiego rodzaju i dzięki temu są dużo lepiej przystosowane do pierwszej styczności z tarczą hamulcową.

Drugi rodzaj – montowany na tylnej osi pojazdu – ma półkoliste lub sierpowate wycięcia na tylnej podkładce, która na początku dotyka tarczy hamulcowej. Taka forma umożliwia skuteczną redukcję hałasu oraz drgań.

Na razie kierunkowe klocki hamulcowe będą montowane w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, ale może już niedługo znajdą się również w samochodach benzynowych oraz dieslach klasy premium.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej