• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kierunkowe klocki hamulcowe

Na rynku przez cały czas pojawiają się nowinki technologiczne, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy, a także na poziom komfortu kierowców i pasażerów. Taką nowością są m.in. kierunkowe klocki hamulcowe stosowane w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych. Na czym polega ich innowacyjność?

Słyszeliście już o NVH? To skrót od angielskiego Noise, Vibration, Harshness. Czasami mówi się także o samym N&V, czyli Noise & Vibration. Nazwa ma określać zjawisko hałasu i wibracji, które producenci nowoczesnych samochodów chcą zredukować do minimum. Jak to się ma do kierunkowych klocków hamulcowych? Otóż tego typu klocki są odpowiedzią na politykę redukcji NVH.

Redukcja hałasu i wibracji, czyli NVH

Kierunkowe klocki hamulcowe dzięki zastosowaniu nowatorskiej technologii mają w widoczny sposób ograniczać poziom hałasu i wibracji podczas manewru hamowania. Na czym polega to nowatorstwo? Klocki mają asymetryczny kształt. Taka forma powoduje, że stykają się z tarczą hamulcową pod określonym kątem, co jednocześnie nie zmniejsza skuteczności hamowania i redukuje NVH.

Rodzaje kierunkowych klocków hamulcowych

Kierunkowe klocki hamulcowe stworzono w dwóch wariantach – w zależności od miejsca montażu na przód i na tył oraz od przeznaczenia klocka. Do przednich hamulców samochodu zaprojektowano klocki fazowane na powierzchni ciernej. Ich krawędź jest zdecydowanie bardziej ścięta niż w klockach drugiego rodzaju i dzięki temu są dużo lepiej przystosowane do pierwszej styczności z tarczą hamulcową.

Drugi rodzaj – montowany na tylnej osi pojazdu – ma półkoliste lub sierpowate wycięcia na tylnej podkładce, która na początku dotyka tarczy hamulcowej. Taka forma umożliwia skuteczną redukcję hałasu oraz drgań.

Na razie kierunkowe klocki hamulcowe będą montowane w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, ale może już niedługo znajdą się również w samochodach benzynowych oraz dieslach klasy premium.

Intercooler – działanie i awaryjność
Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
więcej
Przygotowanie samochodu do zimy
Zimą samochody są narażone nie tylko na niskie temperatury, lecz także na większą wilgotność powietrza, śnieg, a także sól i błoto pośniegowe. Żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii, warto się odpowiednio przygotować do tego okresu. Co sprawdzić lub wymienić w aucie przed zimą?
więcej
Różnice pomiędzy filtrami DPF a FAP
Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?
więcej