• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kierunkowe klocki hamulcowe

Na rynku przez cały czas pojawiają się nowinki technologiczne, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy, a także na poziom komfortu kierowców i pasażerów. Taką nowością są m.in. kierunkowe klocki hamulcowe stosowane w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych. Na czym polega ich innowacyjność?

Słyszeliście już o NVH? To skrót od angielskiego Noise, Vibration, Harshness. Czasami mówi się także o samym N&V, czyli Noise & Vibration. Nazwa ma określać zjawisko hałasu i wibracji, które producenci nowoczesnych samochodów chcą zredukować do minimum. Jak to się ma do kierunkowych klocków hamulcowych? Otóż tego typu klocki są odpowiedzią na politykę redukcji NVH.

Redukcja hałasu i wibracji, czyli NVH

Kierunkowe klocki hamulcowe dzięki zastosowaniu nowatorskiej technologii mają w widoczny sposób ograniczać poziom hałasu i wibracji podczas manewru hamowania. Na czym polega to nowatorstwo? Klocki mają asymetryczny kształt. Taka forma powoduje, że stykają się z tarczą hamulcową pod określonym kątem, co jednocześnie nie zmniejsza skuteczności hamowania i redukuje NVH.

Rodzaje kierunkowych klocków hamulcowych

Kierunkowe klocki hamulcowe stworzono w dwóch wariantach – w zależności od miejsca montażu na przód i na tył oraz od przeznaczenia klocka. Do przednich hamulców samochodu zaprojektowano klocki fazowane na powierzchni ciernej. Ich krawędź jest zdecydowanie bardziej ścięta niż w klockach drugiego rodzaju i dzięki temu są dużo lepiej przystosowane do pierwszej styczności z tarczą hamulcową.

Drugi rodzaj – montowany na tylnej osi pojazdu – ma półkoliste lub sierpowate wycięcia na tylnej podkładce, która na początku dotyka tarczy hamulcowej. Taka forma umożliwia skuteczną redukcję hałasu oraz drgań.

Na razie kierunkowe klocki hamulcowe będą montowane w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, ale może już niedługo znajdą się również w samochodach benzynowych oraz dieslach klasy premium.

Oleje Long Life – fakty i mity
Oleje Long Life to odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy pokonują rocznie 30 tys. km i więcej. Dlaczego? Klasyczne oleje powinno się wymieniać co 10 do 15 tys. km. Gdy przejeżdża się wielokrotność tych wartości, łatwo policzyć, ile razy należy się zgłosić do serwisu i zapłacić za wymianę płynu. W przypadku Long Life’ów mówi się, że wystarczy wlanie nowego raz na 30 tys. km. Jak to wygląda w praktyce?
więcej
Światła samochodowe – LED-y czy ksenony?
Kierowcy kupujący nowe samochody zazwyczaj mają wybór – mogą się zdecydować albo na tradycyjne reflektory, albo przeważnie za dopłatą na LED-y. Niektórzy producenci oferują również ksenony. Jak działają i czym różnią się te światła? Które będą lepsze?
więcej
Jak poradzić sobie z najczęstszymi usterkami w sezonie jesień/zima?
Sezon jesienno-zimowy rządzi się swoimi prawami – niskie temperatury i zwiększona wilgotność powietrza często doskwierają kierowcom, bo powodują różne usterki w samochodach. O jakich problemach mowa? Czy można ich uniknąć? A jeżeli już wystąpią, jak sobie z nimi szybko poradzić?
więcej