• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kierunkowe klocki hamulcowe

Na rynku przez cały czas pojawiają się nowinki technologiczne, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy, a także na poziom komfortu kierowców i pasażerów. Taką nowością są m.in. kierunkowe klocki hamulcowe stosowane w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych. Na czym polega ich innowacyjność?

Słyszeliście już o NVH? To skrót od angielskiego Noise, Vibration, Harshness. Czasami mówi się także o samym N&V, czyli Noise & Vibration. Nazwa ma określać zjawisko hałasu i wibracji, które producenci nowoczesnych samochodów chcą zredukować do minimum. Jak to się ma do kierunkowych klocków hamulcowych? Otóż tego typu klocki są odpowiedzią na politykę redukcji NVH.

Redukcja hałasu i wibracji, czyli NVH

Kierunkowe klocki hamulcowe dzięki zastosowaniu nowatorskiej technologii mają w widoczny sposób ograniczać poziom hałasu i wibracji podczas manewru hamowania. Na czym polega to nowatorstwo? Klocki mają asymetryczny kształt. Taka forma powoduje, że stykają się z tarczą hamulcową pod określonym kątem, co jednocześnie nie zmniejsza skuteczności hamowania i redukuje NVH.

Rodzaje kierunkowych klocków hamulcowych

Kierunkowe klocki hamulcowe stworzono w dwóch wariantach – w zależności od miejsca montażu na przód i na tył oraz od przeznaczenia klocka. Do przednich hamulców samochodu zaprojektowano klocki fazowane na powierzchni ciernej. Ich krawędź jest zdecydowanie bardziej ścięta niż w klockach drugiego rodzaju i dzięki temu są dużo lepiej przystosowane do pierwszej styczności z tarczą hamulcową.

Drugi rodzaj – montowany na tylnej osi pojazdu – ma półkoliste lub sierpowate wycięcia na tylnej podkładce, która na początku dotyka tarczy hamulcowej. Taka forma umożliwia skuteczną redukcję hałasu oraz drgań.

Na razie kierunkowe klocki hamulcowe będą montowane w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, ale może już niedługo znajdą się również w samochodach benzynowych oraz dieslach klasy premium.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej