• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

Czy można przedłużyć żywotność układu wydechowego?

Układ wydechowy odpowiada za wyciszanie hałasu powstającego w trakcie pracy jednostki, usuwanie spalin z silnika i oczyszczanie ich ze szkodliwych substancji. Niestety, tak jak każdy element w samochodzie, ulega zużyciu. Na szczęście da się nieco przedłużyć żywotność układu wydechowego, stosując się do poniższych wskazówek.

Styl jazdy a trwałość układu wydechowego

Na układ wydechowy bardzo duży wpływ ma styl jazdy. Agresywne przyspieszanie i wysokie obroty, które podnoszą znacząco temperaturę w układzie wydechowym, mogą spowodować jego przepalenie. Z drugiej strony krótkie trasy, jazda od świateł do świateł – tak zwany tryb miejski – wpływają na zapychanie się katalizatora, a także na… korozję. Wyobraźcie sobie, że układ, który nie jest podgrzewany do odpowiedniej temperatury, nie może doprowadzić do odparowania wilgoci. Ta wilgoć gromadzi się w układzie i ostatecznie prowadzi właśnie do powstawania korozji. Paradoksalnie, im mniej jeździcie, tym szybciej zużywacie układ wydechowy.

Uwaga na kałuże i progi zwalniające

Aby dłużej cieszyć się z poprawnie działającego układu, trzeba uważać także na elementy występujące na drogach. Chodzi zarówno o progi zwalniające czy krawężniki, jak i kałuże. Dlaczego kałuże mogą być potencjalnie niebezpieczne? Ponieważ wjechanie rozgrzanym katalizatorem w chłodną wodę bardzo często powoduje zbyt dużą różnicę temperatur i popękanie reaktora w środku. Wymusza to na kierowcy jego wymianę.

Mycie układu wydechowego

Myliście kiedyś podwozie w swoim aucie? Większość raczej tego nie robi. Zaleca się przepłukanie układu wydechowego po zimie – to wtedy zbierają się na nim nie tylko kurz i błoto, lecz także sól wpływająca niekorzystnie na elementy metalowe. Należy pamiętać, że takie mycie przeprowadza się zawsze na chłodnym silniku.

Powłoka antykorozyjna

Jak wiadomo, układ wydechowy budują metalowe elementy, które mogą ulec korozji. Dodatkowym zabezpieczeniem w tym wypadku są stosowane coraz częściej powłoki antykorozyjne. Tłumik pokrywa się specjalnym lakierem zabezpieczającym przed rdzewieniem. To rozwiązanie działa od kilku do kilkunastu miesięcy. Warunek jest jeden – zanim zastosujecie tego typu powłokę, musicie się upewnić, że na układzie nie ma nawet najmniejszych śladów korozji. Jeżeli się pojawiły, użycie lakieru mija się z celem.

Jeszcze jedno – nigdy nie warto zwlekać. W momencie, kiedy pojawiają się jakiekolwiek objawy świadczące o problemach z układem wydechowym, warto działać od razu. Taka szybka reakcja pozwoli uniknąć dalszych, być może dużo kosztowniejszych napraw. Gdy okazuje się, że np. dla katalizatora nie ma już ratunku – trzeba go wymienić – zawsze warto spróbować odzyskać przynajmniej część pieniędzy, sprzedając go w punkcie skupu.

Ile możecie zaoszczędzić na wymianie katalizatora ?

Aktualną wartość ponad 7 500 modeli zużytych katalizatorów znajdziecie w naszym cenniku.

Awaria systemu VANOS
Właściciele samochodów marki BMW pewnie znają odpowiedź na pytanie, czym jest VANOS. A wiecie, jakie są objawy awarii tego systemu? Co daje zastosowanie takiego rozwiązania? I w jaki sposób można dbać o VANOS, żeby posłużył maksymalnie długo?
więcej
JAK DBAĆ O KATALIZATOR PRZY INSTALACJI GAZOWEJ
Koszty zakupu nowego reaktora katalitycznego sięgają od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dlatego dziś chcemy podzielić się z Wami, na co zwracać uwagę i w jaki sposób możemy zadbać o dłuższą żywotność naszego katalizatora, szczególnie jeśli posiadacie samochody z instalacją gazową.
więcej
WODA W TŁUMIKU – CZY TO NORMALNE ?
Wiele osób zastanawia się dlaczego z tłumika cieknie woda. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć dlaczego tak się dzieję, czy należy się martwić tym zjawiskiem, a także jak sobie z nim poradzić.
więcej