• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy można przedłużyć żywotność układu wydechowego?

Układ wydechowy odpowiada za wyciszanie hałasu powstającego w trakcie pracy jednostki, usuwanie spalin z silnika i oczyszczanie ich ze szkodliwych substancji. Niestety, tak jak każdy element w samochodzie, ulega zużyciu. Na szczęście da się nieco przedłużyć żywotność układu wydechowego, stosując się do poniższych wskazówek.

Styl jazdy a trwałość układu wydechowego

Na układ wydechowy bardzo duży wpływ ma styl jazdy. Agresywne przyspieszanie i wysokie obroty, które podnoszą znacząco temperaturę w układzie wydechowym, mogą spowodować jego przepalenie. Z drugiej strony krótkie trasy, jazda od świateł do świateł – tak zwany tryb miejski – wpływają na zapychanie się katalizatora, a także na… korozję. Wyobraźcie sobie, że układ, który nie jest podgrzewany do odpowiedniej temperatury, nie może doprowadzić do odparowania wilgoci. Ta wilgoć gromadzi się w układzie i ostatecznie prowadzi właśnie do powstawania korozji. Paradoksalnie, im mniej jeździcie, tym szybciej zużywacie układ wydechowy.

Uwaga na kałuże i progi zwalniające

Aby dłużej cieszyć się z poprawnie działającego układu, trzeba uważać także na elementy występujące na drogach. Chodzi zarówno o progi zwalniające czy krawężniki, jak i kałuże. Dlaczego kałuże mogą być potencjalnie niebezpieczne? Ponieważ wjechanie rozgrzanym katalizatorem w chłodną wodę bardzo często powoduje zbyt dużą różnicę temperatur i popękanie reaktora w środku. Wymusza to na kierowcy jego wymianę.

Mycie układu wydechowego

Myliście kiedyś podwozie w swoim aucie? Większość raczej tego nie robi. Zaleca się przepłukanie układu wydechowego po zimie – to wtedy zbierają się na nim nie tylko kurz i błoto, lecz także sól wpływająca niekorzystnie na elementy metalowe. Należy pamiętać, że takie mycie przeprowadza się zawsze na chłodnym silniku.

Powłoka antykorozyjna

Jak wiadomo, układ wydechowy budują metalowe elementy, które mogą ulec korozji. Dodatkowym zabezpieczeniem w tym wypadku są stosowane coraz częściej powłoki antykorozyjne. Tłumik pokrywa się specjalnym lakierem zabezpieczającym przed rdzewieniem. To rozwiązanie działa od kilku do kilkunastu miesięcy. Warunek jest jeden – zanim zastosujecie tego typu powłokę, musicie się upewnić, że na układzie nie ma nawet najmniejszych śladów korozji. Jeżeli się pojawiły, użycie lakieru mija się z celem.

Jeszcze jedno – nigdy nie warto zwlekać. W momencie, kiedy pojawiają się jakiekolwiek objawy świadczące o problemach z układem wydechowym, warto działać od razu. Taka szybka reakcja pozwoli uniknąć dalszych, być może dużo kosztowniejszych napraw. Gdy okazuje się, że np. dla katalizatora nie ma już ratunku – trzeba go wymienić – zawsze warto spróbować odzyskać przynajmniej część pieniędzy, sprzedając go w punkcie skupu.

Ile możecie zaoszczędzić na wymianie katalizatora ?

Aktualną wartość ponad 7 500 modeli zużytych katalizatorów znajdziecie w naszym cenniku.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej