W samochodach, które wyposażone są w system SCR – Selektywnej Redukcji Katalitycznej – należy regularnie uzupełniać płyn AdBlue, czyli wodny roztwór mocznika. Chociaż samo AdBlue nie jest drogie, za jego wymianę w autoryzowanym serwisie można zapłacić nawet kilkaset złotych. Czy da się jakoś zredukować te koszty? W niektórych modelach tak, jeżeli samodzielnie doleje się płynu do zbiornika.
AdBlue to jeden z płynów do układu wydechowego. Do niedawna preparat był stosowany wyłącznie w ciężarówkach i traktorach, a obecnie wykorzystuje się go również w samochodach osobowych. Wysokiej jakości wodny roztwór mocznika, bo tym jest tak naprawdę AdBlue, wpływa na prawidłową pracę katalizatora SCR i jednocześnie na obniżenie emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Płyn wtryskiwany jest bezpośrednio do układu wydechowego przed katalizatorem. Na czym polega jego działanie? (Zobacz także: Samochód z AdBlue – kupować czy nie?) AdBlue zamienia się w dwutlenek węgla oraz amoniak, który reaguje z NOx. W efekcie powstają azot i para wodna, czyli substancje nieszkodliwe dla środowiska.
Ile kosztuje AdBlue?
Ze względu na to, że AdBlue jest roztworem mocznika, należy do stosunkowo tanich płynów eksploatacyjnych. Kosztuje od 2 do 5 zł za 1 l w zależności od wielkości opakowania – im większe, tym tańszy preparat w przeliczeniu za litr. Uwaga – jeżeli chce się samodzielnie uzupełnić AdBlue, warto wybrać mniejszą butelkę, którą łatwiej będzie dolać płyn, szczególnie, że w niektórych modelach dostęp do wlewu jest utrudniony.
Na ile wystarcza litr AdBlue?
Na szczęście AdBlue uzupełnia się dość rzadko. Częstotliwość zależy jednak od wielkości zbiornika. 1,5 l preparatu wystarcza średnio na 1000 przejechanych kilometrów, dlatego w części samochodów konieczne będzie dolanie AdBlue po kilku tysiącach, a w niektórych nawet po kilkunastu tysiącach pokonanych kilometrów. Trzeba tylko pamiętać, że nie należy dopuścić do całkowitego zużycia AdBlue. Jeżeli płyn się skończy, samochód przejdzie w tryb awaryjny i nie da się nawet na chwilę uruchomić silnika.
Uzupełnienie AdBlue
Cała trudność związana z samodzielnym uzupełnieniem AdBlue polega na lokalizacji wlewu. Większość kierowców błędnie kojarzy AdBlue z dodatkiem do paliwa, a nie zaś z płynem do układu wydechowego. Wlewu zbiornika tego preparatu nie należy szukać przy wlewie paliwa, tylko w okolicy bagażnika. Zazwyczaj znajduje się w samym bagażniku albo pod podłogą, albo za boczną ścianką.
Jeżeli już wiadomo, gdzie w posiadanym modelu samochodu uzupełnia się AdBlue, dolanie płynu nie stanowi problemu. Trzeba tylko uważać, ponieważ w niektórych przypadkach po uzupełnieniu AdBlue należy podłączyć auto do komputera diagnostycznego. W takiej sytuacji wizyta w autoryzowanej stacji obsługi pojazdów będzie niestety nieunikniona.