• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Instalacja LPG a żywotność katalizatora samochodowego

Instalacja gazowa – założyć czy nie ?

Instalacja gazowa to rozwiązanie, na które decyduje się spora liczba kierowców. Gdy tylko cena benzyny pnie się w górę chętnych na LPG przybywa. Oczywiście nie tylko benzyna drożeje, jednak gaz w nieco wolniejszym tempie. Jak każda ingerencja w auto, niesie za sobą ryzyko. Jest to jednak opłacalne dla kierowców, którzy pokonują wiele kilometrów. Im więcej, tym bardziej jest to korzystny sposób zasilania auta.

W większości przypadków, jeśli została ona dobrana indywidualnie do naszego auta,  prawidłowo zamontowana i wyregulowana, to nie powinniśmy mieć z nią większych kłopotów. Często instalację LPG udaje się zamontować także w samochodach, które zupełnie nie są do niej przystosowane, a zdolniejsi mechanicy lubią chwalić się taką umiejętnością. Jeszcze do niedawna bezpośredni wtrysk paliwa uniemożliwiał montaż LPG. Teraz i na ten problem znaleziono rozwiązanie w postaci stosowania bardziej wyrafinowanego sterowania instalacją oraz dotrysku benzyny. Wówczas prócz gazu, spalana jest także pewna ilość benzyny, która przeciwdziała uszkodzeniu wtryskiwaczy. Gdy te nie są w stanie poradzić sobie, benzyna pomaga zastępując instalację gazową. Auto korzysta wówczas i z gazu i z pewnej ilości benzyny. Gdy instalacja jest poprawnie skonfigurowana, wówczas nie jesteśmy w stanie ocenić na jakim paliwie auto pracuje. Nie warto jednak przeciążać pojazdu do maksimum jego możliwości przy LPG. Może to spowodować problemy z silnikiem czy katalizatorem, który mimo przystosowania do wysokich temperatur nie jest wieczny.

Życie pokazuje, że to co w teorii powinno działać, nie zawsze spełnia swoje zadanie bez zarzutu, a każda część czy instalacja ma swoją określoną żywotność. Pamiętajmy też, że zamontowanie instalacji gazowej w aucie wymaga sporej wiedzy mechanika, a ze względu na ingerencję w najważniejszą część w naszym pojedzie – silnik – niesie ze sobą ryzyko.

Przy problemach z instalacją najbardziej ucierpi nasz silnik, choć nie tylko on. Pierwsze problemy mogą pojawić się już po miesiącu od montażu, ale niepojących objawów możemy także spodziewać się dopiero po paru latach użytkowania auta. Najczęstsze problemy to kłopoty z tankowaniem gazu, fałszywe wskazaniu poziomu gazu, zaświecenie się kontrolki „check engine”, problemy z układem chłodzenia i ogrzewania, brak mocy i gaśnięcie, wyczuwalny zapach gazu w kabinie oraz zużycie pompy paliwa, gniazd zaworowych czy układu zapłonowego. Co ciekawe, montaż LPG może być przyczyną korozji nadwozia (spowodowanej wywierceniem otworów przy montażu) czy układu wydechowego (Zobacz też najczęstsze problemy z układem wydechowym – objawy i rozwiązania). Jest to charakterystyczna korozja, która zaczyna się od środka. Spowodowana jest sporą ilością pary wodnej, która wytarza się przy spalaniu gazu.

Czy instalacja gazowa może doprowadzić do zniszczenia katalizatora ?

Jeżeli instalacja została zamontowana w sposób prawidłowy, to nie musimy obawiać się awarii katalizatora. Nie będzie ona miała na nią negatywnego wpływu. Jednak niewłaściwa regulacja instalacji może doprowadzić do zbyt dużej ilości węglowodorów w spalinach. To z kolei skutkować może przegrzaniem katalizatora podczas spalania takiej wzbogaconej mieszanki gazowo-powietrznej i jego zniszczeniem. To co powinno nas zaniepokoić to przegrzewanie się katalizatora podczas przyspieszania. Jest to dowodem zbyt niskiej wydajności instalacji lub złej konfiguracji. Wówczas po pokonaniu kilkudziesięciu kilometrów najpewniej dojdzie do zużycia tej części i konieczności jej wymiany. Kolejną częścią, którą będziemy musieli wtedy wymienić będzie głowica silnika.

Paliwo, które jest bogate w duże ilości siarki tak jak nasz polski propan-butan może spowodować szybkie zapchanie wkładu katalizatora i gromadzenie się gazu. 

Należy pamiętać też o tym, że katalizator z samochodu benzynowego nie jest przystosowany do oczyszczania spalin, które powstają podczas spalania gazu. Po dokonaniu instalacji zazwyczaj następuje spadek emisji CO2, jednak emisja węglowodorów i tlenków azotu zwykle bardzo wzrasta.

Nie chodzi tylko o pieniądze

Niecałe dwa lata temu, profesorowie z Politechniki Krakowskiej przeprowadzali badania jakości spalin pojazdów wyposażonych w instalację gazową. Testy te odbyły się na parkingu znanego Radia Kraków. Badaniu poddano 50 samochodów. Wyniki były zatrważające. Tylko 10 % pojazdów przeszło ten test pozytywnie i spełniało obowiązujące obecnie normy czystości emisji dla poszczególnych pojemności silnika i roku produkcji. Do badań wykorzystano popularne na stacjach diagnostycznych urządzenia, które były odpowiednio skalibrowane, a kierowcy przed przeprowadzeniem badania rozgrzewali silniki do optymalnej temperatury. Badania przeprowadzane były dwutorowo – na benzynie oraz gazie. Zdecydowana większość nie przeszłaby corocznej kontroli technicznej, część przekroczyła normy aż 10-krotnie, a także trafiło sio auto, dla którego brakło skali w zastosowanym urządzeniu.

Pamiętajmy więc o tym, że nieodpowiednia regulacja instalacji gazowej może doprowadzić do bardzo poważnych skutków takich jak uszkodzenie silnika (którego naprawa to koszt rzędu kilku tysięcy), a także poważne przekroczenie norm czystości powietrza, a co za tym idzie wysoką emisję groźnych dla naszego zdrowia i życia gazów.

Badania przeprowadzone przez naukowców z Politechniki pokazały też, że często kierowcy nie zdają sobie sprawy z tego w jak złym stanie technicznym znajdują się ich instalacje, silniki czy układy wydechowe. Dowiadują się wówczas gdy uszkodzenia są na tyle poważne, że uniemożliwiają jazdę a koszty naprawy są ogromne.

Z roku na rok przybywa w naszym kraju pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe. Zwiększenie świadomości w tym zakresie jest zatem niezwykle istotne. Jako firma zajmująca się skupem katalizatorów samochodowych, czujemy się w obowiązku przekazywać Wam wiedzę, która może uchronić Was przed sporymi wydatkami.

Poniżej relacja z przeprowadzonych badań, o której mówią Marek Handwerker i Marcin Koczyba.

Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej
Odma olejowa – działanie, awaryjność, naprawa
W silniku każdy, nawet najmniejszy podzespół, musi działać prawidłowo, aby cała jednostka napędowa mogła wykonywać swoją pracę. Jeżeli dojdzie np. do awarii odmy olejowej, olej zacznie wyciekać przez uszczelki, powodując zalanie silnika. Jak działa odma i co zrobić, żeby uniknąć problemów z tym elementem?
więcej