Samochód, który po ruszeniu wydaje z siebie charakterystyczne niskie brzmienie to obiekt pożądania wielu kierowców. Dlaczego? Ponieważ niski dźwięk kojarzy się jednoznacznie z dużym silnikiem pod maską i ze sportowym charakterem pojazdu. Niektórzy wręcz podejmują decyzję o zakupie auta na podstawie jego brzmienia. Co można zrobić, żeby poprawić fabryczny dźwięk samochodu?
Samochód, który ma niskie brzmienie, nie musi być sportowy ani kosztować kilkuset tysięcy złotych. Tak naprawdę charakterystyczny dźwięk można uzyskać dosłownie w każdym modelu. Wystarczy kupić i zamontować sportową wersję wydechu. Pytanie tylko, czy będzie to pasowało do starszego auta z małym silnikiem.
Co wpływa na brzmienie samochodu?
Jakie podzespoły wpływają na brzmienie samochodu? Podstawowym elementem, który modyfikuje dźwięk pojazdu, jest tłumik. W zależności od modelu w pojazdach montuje się jeden, dwa lub trzy tłumiki. Jeżeli chce się uzyskać basowy dźwięk, najlepiej wymienić cały zestaw urządzeń na ich sportową wersję. Koszt modyfikacji nie będzie bardzo duży – za sportowy model tłumika do samochodu popularnej marki trzeba zapłacić średnio kilkaset złotych.
Oprócz tego wpływ na dźwięk ma również downpipe, czyli kawałek rury montowany na samym początku układu wydechowego, tuż za kolektorem albo za turbosprężarką. Zamontowanie wersji sportowej downpipe kosztuje od kilkuset do 2 tys. złotych.
A co z końcówką wydechu? Kierowcy często decydują się na wymianę samej końcówki, ale trzeba pamiętać, że taka modyfikacja nie wpłynie na dźwięk, a jedynie na wygląd samochodu.
Jakość ma znaczenie
Przy wyborze sportowych wersji podzespołów takich jak tłumiki czy downpipe należy mieć na uwadze jedną podstawową kwestię – tu jakość ma bardzo duże znaczenie. Układ wydechowy działa w bardzo trudnych warunkach. Przepływają przez niego spaliny o temperaturze rzędu kilkuset stopni Celsjusza. Dodatkowo jest on narażony na uszkodzenia mechaniczne. Aby nowe podzespoły nie wymagały wymiany po roku czy dwóch, dobrze jest postawić na urządzenia wykonane z wysokiej jakości stali nierdzewnej z atestem. Warto również dokupić oryginalne wieszaki i obejmy, żeby wszystko dobrze trzymało się podwozia.
Dlaczego warto modyfikować układ wydechowy?
Ci, którzy zdecydowali się na zamontowanie sportowych tłumików wraz z końcówkami wydechu, podkreślają, że takie rozwiązanie wpływa pozytywnie zarówno na wygląd i brzmienie samochodu, jak i na jego osiągi. W praktyce sportowe podzespoły rzeczywiście mogą powodować zwiększenie możliwości auta, ale zaledwie o kilka procent. Dopiero wymiana całego układu wydechowego – downpipe, kolektora wydechowego, katalizatora i wydechów – w profesjonalnym warsztacie, który będzie potrafił obliczyć odpowiednią przepustowość poszczególnych elementów może dać realny wzrost mocy. Jeżeli podzespoły zostaną dobrane w niewłaściwy sposób, nie tylko uzyska się efekt odwrotny – samochód będzie miał mniej mocy niż dotychczas – lecz także może nie przejść badania technicznego ze względu na przekroczenie normy emisji spalin.