• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zużycie zaworów – przyczyny, objawy, naprawa

Zawory silnikowe odpowiadają za prawidłowy przepływ ładunku, czyli mieszanki paliwa i powietrza lub samego powietrza oraz za usuwanie spalin. Teoretycznie mówi się, że powinny wytrzymać około 300 tys. km bez awarii, ale w praktyce bywa różnie. Jak rozpoznać problem z zaworami? Ile kosztuje naprawa? Dlaczego w ogóle zawory mogą się psuć?

Zawory silnikowe produkuje się z tak zwanej stali zaworowej o dużej odporności. Zazwyczaj składają się z trzonka i grzybka. Trzonek odpowiada za zamykanie i otwieranie zaworu, zaś grzybek opiera się o gniazdo zaworowe i w ten sposób zamyka otwór w cylindrze. Zawory ze względu na funkcje dzielimy na ssące nazywane inaczej dolotowymi lub wlotowymi, które doprowadzają ładunek do cylindra oraz wydechowe inaczej wylotowe odprowadzające spaliny z cylindra.

Wytrzymałość tych podzespołów w dużej mierze zależy od warunków, w jakich pracują oraz od sposobu eksploatacji samochodu. Zawory ssące w silnikach z pośrednim wtryskiem paliwa chłodzi mieszanka paliwowo-powietrzna, zaś w silnikach z bezpośrednim wtryskiem – powietrze. W efekcie działają w temperaturze od 200 do 400 stopni Celsjusza. Dla porównania zawory wylotowe mają cały czas kontakt z rozgrzanymi spalinami, dlatego pracują w temperaturze do 850 stopni Celsjusza.

Przyczyny i objawy awarii zaworów

Wróćmy do kwestii eksploatacji pojazdu. Jeżeli do tych trudnych warunków pracy dołożymy brak regularnej wymiany oleju lub stosowanie płynu niedostosowanego do wymagań producenta auta oraz bardzo dynamiczną jazdę, możemy się spodziewać, że znacznie przyspieszy zużycie zaworów. Co może się z nimi stać? Najczęściej dochodzi do ich pogięcia, wypalenia, wytarcia trzonka, nagromadzenia się nagaru albo zużycia przylgni. Pogięcie może być efektem zerwania łańcucha lub paska rozrządu – tu jedynym sposobem na uniknięcie naprawy jest regularna wymiana paska. Niestety zużyty pasek nie daje żadnych objawów, dlatego trzeba po prostu pilnować terminów przydatności określonych przez producentów.

O wypaleniu zaworów mówimy w przypadku samochodów z zamontowaną instalacją LPG. W tego typu pojazdach dochodzi do dłuższego spalania mieszanki niż w autach z silnikami benzynowymi. Przez to zawory są narażone na jeszcze trudniejsze warunki pracy – wyższą temperaturę – dlatego mogą się wypalać.

Awarie eksploatacyjne zaworów polegają na wytarciu trzonka lub zużyciu przylgni. Pierwszy problem pojawia się przeważnie w samochodach, które mają na liczniku 250 tys. km lub więcej. Jakie objawy daje wytarcie trzonka? M.in. nadmierne pobieranie oleju, zmiana koloru spalin, wyczuwalny zapach palonego oleju oraz utrata mocy jednostki napędowej. Ten ostatni symptom pojawia się również przy zużyciu przylgni, czyli elementu grzybka. W tym przypadku kierowcy dodatkowo zauważają problemy z odpalaniem.

Uwaga także na nagar. Osad powstający z niedopalonych cząstek paliwa i oleju przyspiesza zużycie zaworów. Jeżeli wyraźnie spada dynamika jazdy, można podejrzewać, że winny jest właśnie nagar. W niektórych przypadkach da się go usunąć, w innych zakup nowych podzespołów będzie nieunikniony. Wszystko zależy od tego, co się dokładnie stało z zaworami.

Naprawa zaworów silnikowych

Naprawa zaworów silnikowych zazwyczaj polega na ich wymianie. O ile same zawory nie są drogie – kosztują średnio kilkadziesiąt złotych za sztukę, o tyle kosztowny jest ich montaż, bo najczęściej pociąga za sobą konieczność wymiany innych elementów takich jak uszczelniacze i prowadnice, rozrząd, a przy okazji płyn chłodniczy i olej. W rzadszych przypadkach wymiana wymaga zdjęcia głowicy silnika, a co za tym idzie, wstawienia nowych uszczelek.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej