• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zastały samochód – co sprawdzić przed odpaleniem silnika?

Coraz częściej kierowcy mają dwa czy trzy samochody. Jednym z nich poruszają się na co dzień – np. autem firmowym – a pozostałe przede wszystkim stoją w garażu, bo np. zostały kupione do rekreacyjnej jazdy w okresie letnim. Zanim ponownie uruchomi się pojazd, który przez dłuższy czas był nieużywany, trzeba sprawdzić kilka elementów. Jakich?

Zacznijmy od tego, że samochody nie lubią zastoju – długotrwały brak jazdy im nie służy. Jeśli macie taką możliwość, chociaż raz na jakiś czas przejedźcie się autem, którego nie używacie na co dzień. Nawet 30 minut ruchu pozwala doładować akumulator i doskonale działa na przesmarowanie silnika.

Gdy wie się, że samochód będzie stał w garażu przez kilka tygodniu lub dłużej, lepiej zatankować go do pełna, bo dzięki temu zredukuje się skraplanie pary wodnej w zbiorniku. To pozwoli uniknąć ewentualnej korozji. Warto również zadbać o auto z zewnątrz – umyć i nawoskować, aby tym samym zabezpieczyć lakier.

Tak czy inaczej przed ponownym odpaleniem np. po kilku miesiącach, warto sprawdzić stan kilku podstawowych elementów. Jakich?

Sprawdź stan akumulatora

Jeżeli samochód przez dłuższy czas nie jeździł, akumulator zapewne zdążył się rozładować. Trzeba pamiętać, że akumulatory kwasowo-ołowiowe, czyli te najpopularniejsze, bardzo łatwo ulegają samorozładowaniu nawet, kiedy są podłączone do instalacji elektrycznej. W sytuacji, gdy napięcie spoczynkowe w urządzeniu spadnie poniżej 10 V, w zasadzie nie da się uruchomić akumulatora i trzeba będzie kupić nowy.

Płyny do wymiany

Przed ponownym odpaleniem auta warto także ocenić ilość i jakość płynów eksploatacyjnych, to jest hamulcowego, chłodniczego, wspomagania kierownicy, do spryskiwaczy oraz oczywiście oleju silnikowego. Wtedy, gdy samochód przez kilkanaście miesięcy nie był użytkowany, najlepiej dla bezpieczeństwa wymienić lub uzupełnić wszystkie płyny i filtry, w tym filtr oleju.

Zastały samochód a elementy gumowe

Trzecią kwestią, którą zazwyczaj należy sprawdzić, jest stan wszystkich elementów gumowych. Mowa tu nie tylko o oponach, lecz także uszczelkach, gumowych wężach, przewodach itp. Guma łatwo ulega zniszczeniu pod wpływem promieniowania UV i ciepła – może twardnieć, pękać się i kruszyć. W przypadku aut garażowanych ewentualne skutki długotrwałego postoju będą mniejsze niż w przypadku samochodów stojących na świeżym powietrzu. Mimo to warto spojrzeć dokładnie m.in. na uszczelki przy wale korbowym czy skrzyni biegów oraz przewody chłodnicze i hamulcowe.

Auto stoi i rdzewieje

Dużym problemem w przypadku zastałych samochodów jest również korozja. Dlaczego? Ponieważ jeżeli auto się nie porusza, silnik nie pracuje i nie dochodzi do niego olej, w końcu cała warstwa nagromadzonego dotychczas oleju spływa do miski olejowej. To skutkuje odsłonięciem elementów metalowych i narażeniem ich na działania czynników zewnętrznych. W efekcie dużo łatwiej tworzenie się ognisk rdzy.

Pamiętajcie, że korozja może się pojawiać nie tylko w jednostce napędowej, lecz także np. na hamulcach, bo w przypadku stojących pojazdów nie są one regularnie ścierane.

Intercooler – działanie i awaryjność
Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
więcej
Przygotowanie samochodu do zimy
Zimą samochody są narażone nie tylko na niskie temperatury, lecz także na większą wilgotność powietrza, śnieg, a także sól i błoto pośniegowe. Żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii, warto się odpowiednio przygotować do tego okresu. Co sprawdzić lub wymienić w aucie przed zimą?
więcej
Różnice pomiędzy filtrami DPF a FAP
Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?
więcej